Mówi: | Adrian Bukowski, Fortum dr Kamil Kulesza, Instytut Matematyczny PAN |
Grywalizacja staje się coraz częstszym narzędziem motywacji pracowników i klientów. Pomoże także zaoszczędzić na rachunkach za ogrzewanie
Światowy rynek grywalizacji zanotuje w najbliższych latach niemal dziewięciokrotny wzrost. To coraz częściej wykorzystywana przez firmy z różnych branż i ciesząca się dużym zainteresowaniem odbiorców forma wpływania na kształtowanie zachowań klientów czy pracowników. Łączy elementy rywalizacji, rozrywki i systemu motywacyjnego. Na grywalizację zwraca uwagę również sektor energetyczny. Dzięki niej odbiorcy korzystający z aplikacji klienckiej mogą zdobywać rabaty i dodatkowe usługi, ucząc się jednocześnie zrównoważonego zarządzania energią.
– Jest taki trend w dużej liczbie aplikacji, żeby zatrzymać lub przyciągnąć użytkownika, dając mu możliwość rywalizowania, zdobywania punktów, zdobywania jakichś poziomów doświadczenia. Chcemy w ten sposób zachęcić wszystkich użytkowników, żeby próbowali zrozumieć, na czym polega świadome używanie ciepła – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Adrian Bukowski, przedstawiciel firmy Fortum.
Grywalizacja jest coraz chętniej wykorzystywana przez firmy z różnych branż. Cieszy się dużym zainteresowaniem odbiorców, bo łączy elementy rywalizacji, rozrywki i systemu motywacyjnego. Dzięki wprowadzeniu grywalizacji użytkownicy mogą uzyskiwać rabaty lub dodatkowe usługi. Wypełniając poszczególne zadania, zdobywają punkty, które później można zamieniać na profity.
– Chcemy uświadamiać ludzi, że jest coś takiego jak ciepło, że o to ciepło ludzie muszą się w pewien sposób troszczyć. Żeby np. nie otwierali okien, jak mają rozkręcone kaloryfery, żeby nie przegrzewali mieszkań, żeby sprawdzali, czy wilgotność w mieszkaniu jest odpowiednia. To ma wpływ na ich zdrowie, czyli w pewien sposób na bezpieczeństwo. Dużo ludzi o tym nie wie i to jest nasze podstawowe zadanie – twierdzi Adrian Bukowski.
Nadrzędnym celem akcji jest walka z niską emisją i zapobieganie marnowaniu energii. Zadania, które klienci Fortum będą otrzymywać w aplikacji, mają im pomóc zrozumieć, w jaki sposób efektywnie zarządzać energią w domu. To m.in. dążenie do utrzymywania temperatury w pomieszczeniach na optymalnym poziomie. Zakładany przez inicjatorów efekt długofalowy to trwała zmiana nawyków u odbiorców energii. Pozwoli to nie tylko na wypracowanie oszczędności, lecz także poprawę stanu środowiska naturalnego.
– W 70 proc. to mieszkańcy sami przegrzewają swoje mieszkania. Tymczasem mogą zaoszczędzić już na samym tym fakcie, że gdy wychodzą z domu, to mogą przykręcić kaloryfer, ale niekoniecznie muszą otwierać okno. Jak otwierają okno, to też muszą się zastanowić, po co oni to okno otwierają. Jeżeli tylko przewietrzyć, to na krótko, ale jeżeli na dłużej, to niech już przykręcą ten kaloryfer. Niech mają tę świadomość, że tam też są ich pieniądze, tam też jest ich zdrowie – tłumaczy ekspert.
Istnieje wiele aplikacji i projektów, które starają się zastosować grywalizację w różnych gałęziach przemysłu, w tym w przemyśle energetycznym. Międzynarodowy projekt FEEdBACk zakłada powstanie platformy grywalizacji, która będzie wysyłała użytkownikom spersonalizowane wiadomości i zarządzała rywalizacją tak, by efektywność energetyczna została osiągnięta bez pogorszenia komfortu. Projekt FEEdBACk będzie prowadzony w trzech różnych regionach klimatycznych (klimat oceaniczny w Porto, klimat śródziemnomorski w Barcelonie i klimat kontynentalno-oceaniczny w Lippe) oraz w trzech różnych typach budynków (odpowiednio usługi, szkoły i mieszkania).
Grywalizacja wykorzystywana jest także jako narzędzie w systemach premiowych dla pracowników. Grupa Neuca, największa w Polsce hurtownia farmaceutyczna, stworzyła Kosmiczną Grywalizację, której uczestnicy otrzymują punkty m.in. za sprzedaż wyznaczonych preparatów czy przekonanie klientów do udziału w szkoleniach. W zamian za zgromadzone punkty pracownicy mogą zdobywać premie, nagrody rzeczowe czy wywalczyć sobie wymianę służbowego auta. Zastosowanie grywalizacji w biznesie jest coraz szersze.
– Mamy różnego typu urządzenia, które np. pomagają nam jeździć bardziej ekologicznie samochodem czy np. dokonywać lepszych wyborów w momencie, kiedy udajemy się na wypoczynek i chcemy znaleźć hotel. Grywalizacja to sposób wciągnięcia użytkownika w taki rodzaj postępowania, w którym będzie on działał na swoją korzyść. Efekty to zaoszczędzona energia, czyli korzyść w skali planety, i mniejsze rachunki dla użytkownika – ocenia Kamil Kulesza z Instytutu Matematycznego, Polskiej Akademii Nauk.
Według Market Insights Report światowy rynek grywalizacji został w 2017 roku wyceniony na kwotę 2,2 mld dol. Do 2023 roku ma jednak osiągnąć niezwykle dynamiczny wzrost sięgający średniorocznie 44 proc. Prognozowana wycena na rok 2023 to 19,4 mld dol.
Czytaj także
- 2025-08-04: Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje
- 2025-07-21: Zwalczanie mobbingu wciąż bardzo trudne. Prawo jest nieprecyzyjne, a inspektorzy pracy nie mają wystarczających narzędzi
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-08-04: W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Konsument
Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa

Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.