Mówi: | Karol Sadaj |
Funkcja: | Country Head |
Firma: | Aion Bank w Polsce |
Blockchain i sztuczna inteligencja zmieniają świat finansów. Przyszłością bankowości będą modele subskrypcyjne i Banking-as-a-Service
Przyszłość bankowości będzie wyglądać zupełnie inaczej niż dzisiaj. W obliczu zmieniających się oczekiwań konsumentów, pojawiających się technologii i nowych modeli biznesowych banki będą musiały już teraz wdrażać innowacyjne rozwiązania – wynika z analizy Deloitte’a. Przyszłością bankowości będzie usługa Banking-as-a-Service (BaaS), gdzie finanse staną się integralną częścią całego procesu zakupowego. Sztuczna inteligencja i blockchain już zmieniają bankowość. W ciągu najbliższych kilku lat rola nowych technologii w finansach będzie coraz większa.
– Usługa Banking-as-a-Service to jeden z najbardziej przyszłościowych kierunków rozwoju finansów. Gdy użytkownik będzie dokonywał zakupu w danym sklepie, już wówczas będzie dla niego przygotowana oferta bankowa – czysto finansowa – a nie dopiero w momencie, gdy zaloguje się do banku. Finanse będą stawać się tłem i doświadczeniem, dla użytkownika będą integralną częścią całego procesu zakupowego, a nie oddzielną aplikacją czy oddzielnym systemem – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Karol Sadaj, szef Aion Bank w Polsce, pierwszego banku subskrypcyjnego, który ma wystartować w Polsce w trzecim kwartale 2021 roku.
Aby dostosować się do rosnących oczekiwań klientów, instytucje finansowe coraz częściej oferują usługi bankowe jako usługę (BaaS) – oferty wiązane, z których niebankowe firmy mogą korzystać w celu obsługi swoich klientów. Umożliwienie jej działania będzie wymagało nowych technologii i możliwości, ponieważ BaaS jest zwykle dystrybuowany do klientów za pośrednictwem interfejsów API. W obliczu zmieniających się oczekiwań konsumentów, pojawiających się technologii i nowych modeli biznesowych banki będą musiały zacząć już teraz wdrażać strategie, które pomogą im przygotować się do bankowości przyszłości.
– Finanse – szczególnie jako kategoria – przechodzą raczej ewolucję niż rewolucję. Widzimy odejście od placówek, od kontaktu fizycznego. Wszystko jest coraz bardziej zdalne i coraz bardziej cyfrowe. Ten kierunek będzie ewoluował, więc finanse będą w pełni integralną częścią naszego ekosystemu, który mamy w telefonie komórkowym. Nawet jeszcze bardziej niż dzisiaj będą coraz mniej zauważalne – ocenia Karol Sadaj.
Raport „Polska bankowość w liczbach” wskazuje, że na koniec 2020 roku banki zatrudniały 149 tys. pracowników, czyli o 7,8 tys. mniej niż rok wcześniej. To efekt coraz częstszego kontaktu online z instytucjami finansowymi – już 19,6 mln Polaków aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej, 16,7 mln korzysta z bankowości mobilnej (wzrost o 3 mln w porównaniu z grudniem 2019 roku), a z bankowych aplikacji mobilnych – blisko 14 mln. Już 8,4 mln klientów obsługuje swój bank wyłącznie na komórkach, nie ma potrzeby logowania się do serwisów transakcyjnych z poziomu komputerów PC (tzw. trend mobile only). Zmiany przyspieszają i jak wskazuje Deloitte, banki już teraz muszą wdrażać technologie i strategie, które pomogą im dostosować się do finansów przyszłości.
– W bankowości już dzisiaj absolutnie kluczowe są nowe technologie. Kiedy zapytamy bankowców, który dział jest absolutnie kluczowy w ich działalności, to zawsze odpowiedzą, że IT. Dzisiaj banki i fintechy są organizacjami technologicznymi. Wszystkie procesy, które dzisiaj jeszcze nie są cyfrowe, muszą stać się cyfrowe i mobilne – podkreśla ekspert.
Do bankowości coraz szerzej wkraczają nowe technologie – zwłaszcza sztuczna inteligencja i blockchain. Rośnie odsetek instytucji finansowych, które wdrażają chatboty i inwestują w uczenie maszynowe. Dzięki technologii blockchain można przechowywać wszystkie informacje o klientach w jednym miejscu, zaś algorytmy oparte na sztucznej inteligencji szybko analizują je i podejmują bezstronne decyzje. W rezultacie instytucje finansowe mogą oferować spersonalizowane usługi większej liczbie klientów szybciej, bezpieczniej i bardziej wydajnie.
– Przetestowane technologie, które pozwalają zwiększyć zaufanie i bezpieczeństwo użytkowników, są już dzisiaj stosowane i w przyszłości będzie ich coraz więcej – wskazuje Karol Sadaj.
Nowe technologie w bankowości pojawiają się także w Polsce. Pod względem adaptacji nowych rozwiązań w finansach należymy do europejskiej czołówki. Rosną płatności BLIK-iem, chętniej korzystamy z płatności mobilnych. To w Polsce opracowano system, dzięki któremu można płacić skanem siatkówki.
– To, co można rozwijać w Polsce, i to, co się rozwija na świecie, to płatności kodami QR i biometria. Patrząc na perspektywę Azji i widząc, jak bardzo się to tam rozwinęło, myślę, że to jest kierunek, który może się pojawić też u nas – podsumowuje szef Aion Bank w Polsce.
Czytaj także
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-16: Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Transport
Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.