Newsy

Bankowość subskrypcyjna jeszcze w tym roku w Polsce. Nowy na rynku bank wykorzysta m.in. sztuczną inteligencję

2021-05-26  |  06:00

Już blisko połowa Polaków korzysta z różnego rodzaju usług subskrypcyjnych. Popularnością cieszą się platformy umożliwiające oglądanie filmów i seriali, serwisy streamingowe z muzyką czy narzędzia do nawigacji. Na Zachodzie coraz więcej osób wybiera również bankowość subskrypcyjną, gdzie przy jednej, stałej opłacie klienci mogą korzystać ze wszystkich produktów bankowych. Także Polacy będą mogli wybrać tego typu bankowość – w III kwartale 2021 roku na krajowym rynku zadebiutuje Aion Bank, który – poza zupełnie nowym modelem finansowym – będzie wykorzystywał najnowocześniejsze technologie, w tym sztuczną inteligencję.

– Aion Bank to zupełnie nowe podejście do bankowości. Chcemy zaoferować usługę subskrypcyjną, która w ramach jednej opłaty oferuje dostęp do wszystkich funkcjonalności banku. Jesteśmy w stanie zaoferować produkt całkowicie pozbawiony limitów. Dzisiaj, patrząc z punktu widzenia rynku finansowego, widzimy bardzo dużo ofert, w ramach których funkcjonują teoretycznie bezpłatne konta. Ich częstym, a w zasadzie notorycznym minusem są ograniczenia funkcjonalności – limity i dodatkowe obostrzenia. My chcemy odwrócić ten model – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Karol Sadaj, Country Head Aion Banku w Polsce.

Polacy szybko przyswajają nowinki technologiczne i innowacje w finansach. Pod tym względem znacząco wyprzedzamy kraje zachodnie. Szybko przekonaliśmy się do bankowości mobilnej, płatności BLIK-iem czy smartfonem. Polski Standard Płatniczy podaje, że tylko w I kwartale 2021 roku użytkownicy BLIK-a zrealizowali za jego pomocą 153 mln transakcji o łącznej wartości aż 20 mld zł. Oznacza to, że w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku podwoiła się zarówno liczba, jak i wartość operacji. Regularnie, czyli przynajmniej raz w miesiącu, BLIK-a używa już 7,6 mln osób.

Z raportu „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” wynika, że coraz więcej osób decyduje się na usługi subskrypcyjne. Korzysta z nich niemal połowa (49 proc.), a największą popularnością cieszą się platformy umożliwiające oglądanie filmów i seriali (35 proc.) i serwisy streamingowe z muzyką (12 proc.). Co 10. Polak korzysta w ten sposób z narzędzi do pracy czy nawigacji.

– Polska była jednym z pierwszych rynków, na którym wiele fintechów osiągało sukces. Wierzymy, że my ten sukces też powtórzymy. Jestem pewien, że Polacy są gotowi na nowy rodzaj bankowości. Taka jedna, niezmienna opłata gwarantuje całkowitą wolność i dowolność w używaniu produktów bankowych – wskazuje Karol Sadaj. – Kiedy w Polsce pojawiły się pierwsze popularne modele subskrypcyjne – jak Netflix czy Spotify – bardzo szybko zdobyły uznanie nad Wisłą. Polacy generalnie są otwarci na tego typu nowinki. Patrząc też nieco szerzej, z perspektywy podejścia Polaków do nowości czy do aplikacji mobilnych, nawet w finansach – widać, że jest bardzo dużo aplikacji, które w Polsce odniosły ogromny sukces dzięki swojej nowoczesności czy wręcz rewolucyjności.

Aion Bank w ramach modelu subskrypcyjnego i stałej, miesięcznej opłaty zaoferuje m.in. pakiet produktów bankowych, konta walutowe, transfery międzynarodowe czy spersonalizowane doradztwo finansowe. Bank oferuje też progresywne portfele strategiczne, zorientowane na digitalizację, robotyzację, sztuczną inteligencję czy odnawialne źródła energii. Jednym z jego najciekawszych narzędzi jest w pełni cyfrowa ankieta, która umożliwia określenie ryzyka inwestycyjnego klienta. Na podstawie jej wyników Aion rekomenduje odpowiedni portfel  inwestycyjny, który jest automatycznie zarządzany i bilansowany.

– Chcemy zaoferować wysokie oprocentowanie depozytów, a z drugiej strony trochę odczarować pojęcie inwestowania. Często spotykam się z opiniami, że inwestycje są trudne, niedostępne, że można inwestować jedynie w domy maklerskie – ludzie się na tym nie znają, boją się lub nie wiedzą, skąd czerpać wiedzę. Nasza odpowiedź na ten problem to platforma inwestycyjna, w ramach której w łatwy sposób można zdefiniować swój profil ryzyka i zainwestować nawet minimalne, testowe kwoty, w globalne akcje spółek i indeksy giełdowe. Oferujemy zatem dostęp do globalnego rynku finansowego na wyciągnięcie ręki, bez dodatkowych opłat i z minimalną barierą wejścia – zapowiada ekspert.

Samo założenie konta zajmuje chwilę i jest całkowicie bezpieczne – wystarczy zdjęcie lub skan dowodu tożsamości, a dzięki technologii NFC nawet zbliżenie go do telefonu, aby przesłać niezbędne dane do banku.

– Chcemy też wykorzystać sztuczną inteligencję, aby zwiększyć bezpieczeństwo naszych użytkowników w sieci. Na życzenie użytkownika możemy uruchomić monitoring ich danych w internecie i informować w czasie rzeczywistym o ewentualnym wycieku. W sytuacji, kiedy gdziekolwiek w sieci wycieknie np. adres, hasło czy inne wrażliwe dane użytkownika, zapewnimy natychmiastowe rekomendacje rozwiązań i poinstruujemy, jakie kroki związane z bezpieczeństwem należy podjąć – wskazuje Karol Sadaj.

Belgijski Aion Bank już wkrótce ma rozpocząć działalność w Polsce. Obecnie przechodzi proces regulacyjny i finalizuje rozwój aplikacji mobilnej.

– Na rynku zadebiutujemy już w III kwartale tego roku – zapowiada ekspert.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.