Newsy

Zestaw słuchawkowy przeanalizuje oddech i zbada metabolizm użytkownika. Urządzenie pod koniec roku trafi do sprzedaży

2018-04-09  |  06:00

Inteligentne rozwiązania coraz częściej wspierają osoby aktywne fizycznie lub ich trenerów w analizie wydajności treningów. Zestaw słuchawkowy do analizy oddechu pozwoli skuteczniej nie tylko zrzucić zbędne kilogramy, lecz także przeanalizować metabolizm. Głównym odbiorcą mają być siłownie i producenci sprzętu sportowego, ale urządzenie będzie dostępne także dla przeciętnego użytkownika. Do tej pory tego typu analizatory oddechu wykorzystywane były głównie w medycynie, np. do wykrywania nowotworów lub nietolerancji laktozy.

– Opracowaliśmy system słuchawkowy służący do analizy oddechu. To pierwszy wiarygodny system tego typu na świecie. Dzięki niemu możemy bardzo dokładnie i w sposób indywidualny analizować metabolizm i osiągi ludzkiego organizmu. Istniały już wcześniej takie aplikacje, na przykład maski pomagające sportowcom, ale w naszym przypadku jest to bardzo prosty system słuchawkowy – mówi w rozmowie z agencją Newseria Innowacje dr inż. Ulrich Jerichow, prezes Pro4Senses.

System VitaScale składa się z dwóch elementów. Pierwszy to sprzęt – system słuchawek z czujnikami, które zbierają i analizują jakość wdychanego i wydychanego powietrza przez użytkownika, w tym ilość tlenu i objętość wymienianego powietrza. Zebrane przez zestaw słuchawkowy dane są wysyłane do drugiego elementu – aplikacji mobilnej, gdzie dane są głębiej analizowane i prezentowane w formie wykresów. Aplikację można pobrać na smartfona, smartwatcha czy inne urządzenie mobilne.

– Przeciętny człowiek wykonuje nawet 20 tysięcy oddechów dziennie, ponieważ potrzebuje tlenu do produkowania energii. Nasze urządzenie mierzy, ile tłuszczu i węglowodanów spala użytkownik. System może pomóc zbić wagę, bo użytkownik bardziej koncentruje się na redukcji tłuszczu i węglowodanów –wyjaśnia dr inż. Ulrich Jerichow.

Dostarczany przez Pro4Senses analizator oddechu nie jest jedynym urządzeniem pracującym w oparciu o analizę gazów wdychanych i wydychanych przez człowieka. Dotychczasowe rozwiązania znajdowały jednak zastosowanie głównie w medycynie. Opracowany przez naukowców z Izraelskiego Instytutu Technologii analizator wykrywa markery dla ośmiu typów nowotworów. Jest w stanie wykryć siedemnaście różnych chorób, w tym między innymi chorobę Parkinsona.

Z kolei analizator LactoFAN2, dzięki analizie zawartości wodoru w wydychanym powietrzu, doskonale sprawdza się w diagnostyce gastroenterologicznej. Jest w stanie wykryć między innymi nietolerancję laktozy, przerost bakterii w jelicie cienkim, a także określić czas przechodzenia pokarmu przez jelito cienkie. To jednak produkty specjalistyczne, stworzone z myślą o gabinetach lekarskich i oddziałach szpitalnych.

Opracowane zostały jednak również analizatory mobilne. W 2013 roku japoński operator komórkowy NTT DoCoMo zaprezentował prototyp urządzenia, które analizując zawartość acetonu w wydychanym powietrzu, informowało użytkownika, czy przybiera na wadze. Zebrane dane wysyłało przewodowo lub poprzez Bluetooth do aplikacji mobilnej. Urządzenie jednak nigdy nie trafiło na rynek.

System VitaScale znajduje się obecnie w fazie prototypu. Na próbną serię poczekamy jeszcze kilka miesięcy. Zgodnie z zapowiedziami producenta pełna dostępność produktu zostanie osiągnięta do końca 2018 roku. Urządzenie będzie sprzedawane przede wszystkim siłowniom i producentom sprzętu sportowego. Ceny wahać się będą od 1500 do 2000 euro w zależności od pakietu (szkolenia, gwarancja). Analizator będzie dostępny także dla użytkownika końcowego.

– Naszym podstawowym klientem są siłownie, trenerzy personalni i producenci sprzętu sportowego, a w dalszej kolejności ich klienci. Najbardziej realistyczny scenariusz jest taki, że najpierw używasz naszego sprzętu w centrum fitnessu, a później także w domu. Dla użytkownika końcowego mamy ofertę za 300 euro albo abonament w wysokości 10–20 euro miesięcznie – zapowiada ekspert.

Według prognoz CCS Insight światowy rynek wearables w 2019 roku osiągnie wartość 25 mld dol. Z danych Global Market Insights wynika natomiast, że rynek sprzętu fitness w 2016 roku był wart ponad 10 mld dol., a do 2024 r. ma rosnąć w tempie przekraczającym 3 proc. średniorocznie.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media@newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Internet

Cyberataki coraz bardziej powszechne. Są rozwiązania chroniące infrastrukturę państwową, ale brakuje tych pomagających zwykłym obywatelom

Cyberataki są coraz częstsze i coraz bardziej niebezpieczne. Dotykają firmy, instytucje ważne dla bezpieczeństwa kraju, ale też zwykłych ludzi. Większość krajów, w tym Polska, wdraża systemy cyberbezpieczeństwa. Brakuje jednak narzędzi, które pomogłyby chronić zwykłych obywateli – alarmują eksperci. Tymczasem University of Maryland obliczają, że hakerzy atakują co 39 sekund, średnio 2 244 razy dziennie, a większość osób nie tylko nie wie, jakie kroki podjąć w przypadku naruszenia danych, lecz także jakie stosować zabezpieczenia.

CES Las Vegas 2020

Internet

W strumieniowe przesyłanie rozrywki wchodzą technologiczni giganci. W wideo online swoją szansę widzą także reklamodawcy

Przeciętny odbiorca na oglądanie wideo online poświęca nieco ponad 80 minut. W 2021 roku będzie to już 100 minut. Choć telewizję codziennie ogląda niemal połowa Polaków, to coraz częściej wybieramy serwisy VoD. Zwłaszcza że tym rodzajem mediów zainteresowali się tacy technologiczni giganci jak Apple. Rozwój wideo w sieci jest szansą zarówno dla marketerów, jak i stacji telewizyjnych – przekonują eksperci. Z szacunków wynika, że globalnie reklamodawcy przeznaczą na reklamę video online ponad 175 mln dol. W 2021 roku wydatki na reklamę wideo online będą warte jedną trzecią rynku reklam telewizyjnych.