Newsy

Branżę e-sportu czeka rewolucja. Sieć nowej generacji przyspieszy wprowadzanie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości do rozgrywek

2019-08-06  |  06:00

Opóźnienie i szybkość to największe problemy w branży gier online i e-sportu. Technologia sieci piątej generacji może pomóc rozwiązać te problemy. Zapewni ultraszybkie połączenia internetowe o bardzo niskim opóźnieniu – mniejszym niż jedna milisekunda. Nowa technologia doprowadzi też do rozwoju gier z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością. Ponieważ sieci 5G nie będą wymagać przewodów, możliwe będzie uczestnictwo w dowolnym turnieju z dowolnego miejsca na Ziemi za pomocą urządzenia VR.

 Czekamy na wprowadzenie technologii 5G, która w naszej ocenie zrewolucjonizuje rozgrywki e-sportowe, zwiększy ich dostępność. Obecnie wielu polskich zawodników zmaga się jeszcze z problemami natury technologicznej, takimi jak słabej jakości łącze internetowe, przez co nie mogą rywalizować na równi z zawodnikami z całego świata. Widać olbrzymią dysproporcję między zawodnikami polskimi a na przykład szwedzkimi czy niemieckimi – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Adrian Kostrzębski, dyrektor ds. rozwoju regionalnego w ESL Polska.

O tym, że szybkie łącze ma dla rozwoju e-sportu kluczowe znaczenie, nie trzeba nikogo przekonywać. W grze Dota 2 jedna dziesiąta sekundy opóźnienia może spowodować przerwanie gry. Z tego powodu dwa południowokoreańskie zespoły (MVP.Hot6ix i MVP.Phoenix), które chciały wziąć udział w eliminacjach do The International, jednej z największych imprezy dla graczy Dota 2, poleciały do Singapuru, by móc skorzystać z szybszego internetu. W Korei Południowej czas oczekiwania wynosił 0,16 sekundy, podczas gdy w Singapurze 0,06 sekundy.

– W przyszłości przede wszystkim czeka nas wzrost zainteresowania rozgrywkami mobilnymi, właśnie ze względu na technologię 5G. Czeka nas także bardzo mocny rozwój rozgrywek na szczeblu lokalnym. Bardzo mocno do tej pory rozwijane były szczeble międzynarodowe dla profesjonalnych zawodników. Teraz rozwój rozgrywek lokalnych będzie tym trendem, który będzie postępował przez najbliższe 2–3 lata – ocenia Adrian Kostrzębski.

Technologia 5G została już przetestowana w mobilnym e-sporcie. W 2018 roku fiński zawodnik Joona Leppänen stał się pierwszym e-sportowym zawodowcem, który opanował rozgrywkę za pośrednictwem połączenia 5G na żywo. Gra została przeprowadzona przez Telię i Nokię w testowej sieci 5G w laboratorium Nokia Campus 5G Innovation w Finlandii. Nokia była pierwszą firmą, która wykorzystała 5G w e-sporcie.

Szybszy internet umożliwi też rozwój technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w e-sporcie. Takie technologie znacznie uatrakcyjniają zawody e-sportowe, gdzie kibice dzięki goglom VR mogą dokładnie obserwować poczynania zawodników. Oprócz statystyk mogą być podawane informacje dotyczące np. liczby spalonych kalorii podczas gry.

– Coraz większe są turnieje e-sportowe z wykorzystaniem technologii VR, gdzie bezpośrednio widzimy wysiłek fizyczny i rywalizację tę bardziej cyfrową. Przed nami przede wszystkim rozwój technologii VR-owej, gdyż to jest bezpośrednie połączenie e-sportu ze sportem – mówi Adrian Kostrzębski.

Urządzenia do VR pozwalają dokładnie odwzorować ruchy zawodnika w wirtualnym świecie. Jest to możliwe dzięki np. specjalnym bieżniom, nagolennikom, czy butom. Raport Intela i Ovium („5G Economics of Entertainment Report”) wskazuje, że szybkość 5G umożliwi rozwój takich usług, jak rzeczywistość wirtualna (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR), które wygenerują ponad 140 mld dolarów przychodów w latach 2021–2028.  

– Rozszerzoną rzeczywistość bardzo często wykorzystujemy podczas transmisji z naszych rozgrywek, dzięki czemu możemy zwiększyć liczbę informacji, którą ukazujemy naszym widzom – tłumaczy przedstawiciel ESL Polska.

Gry mają się znaleźć na czele innowacji 5G, gdzie gry AR wygenerują roczne przychody w wysokości prawie 36 mld dol. na całym świecie.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

CES 2020

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Firma

97 proc. firm chroni dane, najczęściej przechowując je w chmurze. Przyszłością mogą być jednak mniej narażone na ataki i wycieki danych inteligentne urządzenia pamięci

Ponad 65 proc. osób straciło dane w wyniku przypadkowego usunięcia, awarii sprzętu lub problemów z oprogramowaniem. Jednocześnie tylko 7 proc. twierdzi, że nigdy nie tworzy kopii zapasowych. Także 97 proc. firm chroni swoje dane, a najczęściej wykorzystuje do tego rozwiązania chmurowe. W zarządzaniu nimi pomaga platforma zarządzania danymi NAS. To rozwiązanie, bezpieczniejsze niż przechowywanie danych wyłącznie w chmurze, pozwala uniknąć konsekwencji ataków hakerskich wymuszających okup za odblokowanie dostępu do danych.

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Robotyka i SI

Sztuczna inteligencja zoptymalizuje ładowanie samochodów elektrycznych. Polskie firmy ważnymi graczami na tym rynku

Polacy opracowują wspierane przez sztuczną inteligencję systemy optymalizacji wykorzystania ładowarek dla samochodów elektrycznych. To obecnie jedna z większych barier dla rozwoju elektromobilności. Algorytmy uczenia maszynowego doradzą kierowcy, kiedy i jak najlepiej ma ładować swoje auto. Już dziś sieci neuronowe są natomiast wykorzystywane w uczeniu samochodów autonomicznych zachowania na drodze.