Newsy

Współczesna produkcja okien to innowacje i patenty. Polska firma liderem nowoczesnych rozwiązań

2017-06-23  |  06:15

Rynek producentów okien może być miejscem intensywnych badań i przełomowych, rewolucyjnych innowacji. Wystarczy wspomnieć, że firma Oknoplast, producent okien z PCV, w ciągu blisko 23 lat wprowadziła 40 innowacyjnych rozwiązań technologicznych w branży stolarki otworowej i na same badania potrafi przeznaczyć w ciągu roku kilkanaście milionów złotych. Okno termoizolacyjne, niewidoczne zawiasy ukryte w ramie czy produkty Prolux i Pixel, zapewniające 22 proc. więcej światła niż tradycyjne okna, zapoczątkowały nowy trend w Europie.

– Firma od początku swojej działalności stawia przede wszystkim na innowacje. Zawsze inwestowaliśmy w dział R&D, staraliśmy się współpracować z innymi podmiotami badawczymi na rynku drzwi i okien w Europie w zakresie innowacji. Przez 23 lata funkcjonowania wprowadziliśmy ponad 40 innowacji w branży stolarki otworowej jako pierwsi, kreując ten trend na rynku europejskim – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Mikołaj Placek, prezes zarządu Grupy Oknoplast.

W zależności od roku i wprowadzanych innowacji na badania i rozwój firma przeznacza nawet kilkanaście milionów złotych.

– Dział R&D Oknoplast składa się z kilkunastu osób, które cały czas pracują nad nowymi rozwiązaniami, ale oprócz tego współpracujemy także z instytutami naukowymi, z naukowcami, ze start-upami, również z uniwersytetami czy politechnikami, nie tylko w Polsce, lecz także za granicą – wymienia Mikołaj Placek.

Przez lata swojej działalności Oknoplast wprowadził wiele innowacji, począwszy od aspektów związanych z funkcjonalnością poprzez ergonomię, design skończywszy na technologii, wyprzedzając branżę nawet o kilka lat.

– Dwa lata temu postawiliśmy na design, na większą ilość światła, które powinno być dostarczane do wewnątrz pomieszczeń. Zmieniają się trendy architektoniczne, architekci stawiają na większe przeszklenia. Jako pierwsi w Europie stworzyliśmy okno, które dzięki specjalnej konstrukcji ramy i skrzydła okiennego dostarcza ponad 22 proc. więcej światła w porównaniu z tego typu rozwiązaniami naszych konkurentów. To kolejny trend, który wykreowaliśmy w Europie i w tym kierunku idzie większość producentów – przekonuje prezes Grupy Oknoplast.

Klienci coraz częściej przykładają wagę do designu okien, dopasowują je do bryły domu, zwracają uwagę na ich wielkość, funkcję i rozmieszczenie. Przekłada się to na wydatki. Za dobrej jakości okna jesteśmy w stanie zapłacić więcej. Budownictwo idzie w kierunku energooszczędności. Duże przeszklenia pomagają utrzymać wyższą temperaturę, zapewniają oświetlenie przez większą część doby. Co więcej, dzienne światło może zostać przekształcone w energię elektryczną. Taki trend powinien się utrzymywać.

– Cały czas szukamy nowych pomysłów, a nasz dział R&D pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Tym, co wpisuje się w trendy rozwoju jeżeli chodzi o całą branżę budowlaną, to zagadnienie smart home. Zajmujemy się nimi od kilku lat, unowocześniamy je i staramy się, aby było coraz lepsze – tłumaczy Placek.

Z początkiem kwietnia 2017 roku Oknoplast ruszył z nowym projektem Oknoplast LAB. Na platformie pojawił się cykl filmów poradnikowych, gdzie eksperci krok po kroku doradzają przy wyborze okien, na co zwrócić uwagę, czy jakie są różnice między poszczególnymi modelami. Wszystko zaś podane w przystępny sposób, bez użycia trudnych, technicznych terminów.

– Stawiamy na innowacyjny sposób komunikacji z rynkiem. Jako pierwsza firma w branży budowlanej stworzyliśmy format poradnikowy Oknoplast LAB. Komunikujemy się z naszym klientem poprzez filmy wideo. Pokazujemy w nich produkty w lekki i przystępny sposób, tak aby klient otrzymał prosty przekaz i żeby bez problemu zrozumiał zagadnienia, które wiążą się z wyborem stolarki otworowej. Nie komunikujemy tego w techniczny sposób, ale w przystępny i zrozumiały – podkreśla Mikołaj Placek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.