Newsy

Współczesna produkcja okien to innowacje i patenty. Polska firma liderem nowoczesnych rozwiązań

2017-06-23  |  06:15

Rynek producentów okien może być miejscem intensywnych badań i przełomowych, rewolucyjnych innowacji. Wystarczy wspomnieć, że firma Oknoplast, producent okien z PCV, w ciągu blisko 23 lat wprowadziła 40 innowacyjnych rozwiązań technologicznych w branży stolarki otworowej i na same badania potrafi przeznaczyć w ciągu roku kilkanaście milionów złotych. Okno termoizolacyjne, niewidoczne zawiasy ukryte w ramie czy produkty Prolux i Pixel, zapewniające 22 proc. więcej światła niż tradycyjne okna, zapoczątkowały nowy trend w Europie.

– Firma od początku swojej działalności stawia przede wszystkim na innowacje. Zawsze inwestowaliśmy w dział R&D, staraliśmy się współpracować z innymi podmiotami badawczymi na rynku drzwi i okien w Europie w zakresie innowacji. Przez 23 lata funkcjonowania wprowadziliśmy ponad 40 innowacji w branży stolarki otworowej jako pierwsi, kreując ten trend na rynku europejskim – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Mikołaj Placek, prezes zarządu Grupy Oknoplast.

W zależności od roku i wprowadzanych innowacji na badania i rozwój firma przeznacza nawet kilkanaście milionów złotych.

– Dział R&D Oknoplast składa się z kilkunastu osób, które cały czas pracują nad nowymi rozwiązaniami, ale oprócz tego współpracujemy także z instytutami naukowymi, z naukowcami, ze start-upami, również z uniwersytetami czy politechnikami, nie tylko w Polsce, lecz także za granicą – wymienia Mikołaj Placek.

Przez lata swojej działalności Oknoplast wprowadził wiele innowacji, począwszy od aspektów związanych z funkcjonalnością poprzez ergonomię, design skończywszy na technologii, wyprzedzając branżę nawet o kilka lat.

– Dwa lata temu postawiliśmy na design, na większą ilość światła, które powinno być dostarczane do wewnątrz pomieszczeń. Zmieniają się trendy architektoniczne, architekci stawiają na większe przeszklenia. Jako pierwsi w Europie stworzyliśmy okno, które dzięki specjalnej konstrukcji ramy i skrzydła okiennego dostarcza ponad 22 proc. więcej światła w porównaniu z tego typu rozwiązaniami naszych konkurentów. To kolejny trend, który wykreowaliśmy w Europie i w tym kierunku idzie większość producentów – przekonuje prezes Grupy Oknoplast.

Klienci coraz częściej przykładają wagę do designu okien, dopasowują je do bryły domu, zwracają uwagę na ich wielkość, funkcję i rozmieszczenie. Przekłada się to na wydatki. Za dobrej jakości okna jesteśmy w stanie zapłacić więcej. Budownictwo idzie w kierunku energooszczędności. Duże przeszklenia pomagają utrzymać wyższą temperaturę, zapewniają oświetlenie przez większą część doby. Co więcej, dzienne światło może zostać przekształcone w energię elektryczną. Taki trend powinien się utrzymywać.

– Cały czas szukamy nowych pomysłów, a nasz dział R&D pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Tym, co wpisuje się w trendy rozwoju jeżeli chodzi o całą branżę budowlaną, to zagadnienie smart home. Zajmujemy się nimi od kilku lat, unowocześniamy je i staramy się, aby było coraz lepsze – tłumaczy Placek.

Z początkiem kwietnia 2017 roku Oknoplast ruszył z nowym projektem Oknoplast LAB. Na platformie pojawił się cykl filmów poradnikowych, gdzie eksperci krok po kroku doradzają przy wyborze okien, na co zwrócić uwagę, czy jakie są różnice między poszczególnymi modelami. Wszystko zaś podane w przystępny sposób, bez użycia trudnych, technicznych terminów.

– Stawiamy na innowacyjny sposób komunikacji z rynkiem. Jako pierwsza firma w branży budowlanej stworzyliśmy format poradnikowy Oknoplast LAB. Komunikujemy się z naszym klientem poprzez filmy wideo. Pokazujemy w nich produkty w lekki i przystępny sposób, tak aby klient otrzymał prosty przekaz i żeby bez problemu zrozumiał zagadnienia, które wiążą się z wyborem stolarki otworowej. Nie komunikujemy tego w techniczny sposób, ale w przystępny i zrozumiały – podkreśla Mikołaj Placek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Infrastruktura

Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych

Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.