Mówi: | Dawid Cycoń |
Funkcja: | prezes zarządu ML System |
Moduły fotowoltaiczne są już ultralekkie, kolorowe, a nawet przezroczyste. Mogą być stosowane niemal wszędzie, także zamiast okien
National Oceanic and Atmospheric Administration szacuje, że do Ziemi dociera 173 tys. terawatów energii słonecznej. To ponad 10 tys. razy więcej niż całkowite dzienne zużycie energii na świecie. W związku z tym na rynku pojawia się coraz więcej innowacyjnych rozwiązań fotowoltaicznych. Trwają prace nad drogami słonecznymi i pojazdami napędzanymi wyłącznie energią słoneczną. Zmieniają się też same panele fotowoltaiczne – na bardziej wydajne, a przy tym ultralekkie i cienkie. Fotowoltaiczne szyby grzewcze zapobiegają natomiast zamarzaniu i roztapiają śnieg.
– Innowacje na rynku fotowoltaicznym to przede wszystkim kolorowe moduły fotowoltaiczne przeznaczone dla odbiorców detalicznych. Prosumenci mogą wybrać moduły w dowolnej barwie. Dzisiaj większość firm oferuje tradycyjne moduły w barwie niebieskiej i czarnej, sprzedawane jako tzw. full black – mówi agencji Newseria Innowacje Dawid Cycoń, prezes zarządu ML System.
Kolorowe moduły fotowoltaiczne są estetyczne, a przy tym dopasowują się do projektu domu. Mogą być stosowane nie tylko na dachach, ale także zadaszeniach tarasowych i miejscach parkingowych, tzw. carportach. Dobrym miejscem na zastosowanie kolorowej fotowoltaiki są także fasady budynków. Na rynku dostępne są moduły, gdzie do tworzenia barw na ich szklanych powierzchniach wykorzystano cyfrowy druk ceramiczny. Firmy z branży oferują także wysokowydajne moduły, które zmieniają kolor w zależności od kąta padania światła.
– W budynkach użyteczności publicznej już teraz montowane są moduły fotowoltaiczne, będące jednocześnie szybą, w której warstwa aktywna jest zupełnie przeźroczysta, tj. niewidoczna dla ludzkiego oka, a generuje darmową energię elektryczną ze słońca. Innowacje w postaci kolorowych modułów fotowoltaicznych to przede wszystkim ultracienkie warstwy na szkle, które powodują zmianę barwy paneli bez straty wydajności – wskazuje Dawid Cycoń.
Niedawno zespół naukowców z Chin i Szwecji stworzył nowy materiał, który wytwarza energię elektryczną z oświetlenia otoczenia. Organiczne ogniwo fotowoltaiczne, wytwarzane przy użyciu mieszanki składników na bazie węgla, pochłania fale świetlne. Jest przy tym wyjątkowo elastyczne i lekkie. Można je więc stosować na wielu powierzchniach – nie tylko jako aplikacje na ścianach i oknach.
Energia słoneczna jest coraz częściej wykorzystywana także przez biznes.
– Firmy szukają przede wszystkim wysokowydajnych i ultralekkich modułów fotowoltaicznych. Dzisiaj moduł fotowoltaiczny zamiast 20–25 kg może ważyć 7 kg, dzięki czemu znajdzie zastosowanie w lekkich zabudowach, w halach przemysłowych czy produkcyjnych, które najczęściej nie są przystosowane do dodatkowych obciążeń – przekonuje Dawid Cycoń.
W Polsce prawa ochronne na nowe wzory użytkowe dla szyb izolowanych termicznie z wykorzystaniem ultralekkiego szkła otrzymała firma ML System. Takie panele są bardzo lekkie, co pozwala znacznie obniżyć koszty, a przy tym wykorzystać fotowoltaikę znacznie częściej, w różnych budynkach - nie tylko na dachach, lecz także ścianach czy zamiast okien.
– W przypadku ultralekkich modułów fotowoltaicznych stosujemy szkło hartowane metodą wymiany jonowej. Szkło o grubości 3–4 mm hartowane tradycyjną metodą termiczną zastępujemy niespełna 1 mm warstwą szkła .Dzięki temu uzyskujemy produkt trzykrotnie lżejszy, więc nie powodujemy dodatkowych obciążeń na dachach – tłumaczy ekspert.
Według National Oceanic and Atmospheric Administration do Ziemi dociera 173 tys. terawatów energii słonecznej, czyli ponad 10 tys. razy więcej niż całkowite dzienne zużycie energii na świecie. Dlatego nie brakuje rozwiązań, które wykorzystują energię słoneczną niemal w każdej dziedzinie życia. Trwają prace nad farbą słoneczną, która będzie wychwytywać energię słoneczną i zamieniać ją w elektryczność. Powstają samochody napędzane wyłącznie energią słoneczną. W 2016 roku w USA, w Sandpoint w stanie Idaho, powstała pierwsza słoneczna droga pokryta panelami słonecznymi.
Panele są coraz bardziej wytrzymałe, a przy tym lekkie, mają więc coraz więcej zastosowań.
– Można zastosować technologię fotowoltaiczną, która oprócz tego, że daje darmową energię, to jeszcze pozwala topić śnieg. Już dzisiaj np. montowane są estetyczne fasady wentylowane, które generują energię, jednocześnie zacieniając budynek. Z zewnątrz nie widać, że jest to fotowoltaika. Takie moduły mogą mieć dowolną barwę i wzór – wymienia Dawid Cycoń.
Według analityków MarketsandMarkets światowy rynek fotowoltaiki ma osiągnąć w tym roku wartość blisko 346 mld dolarów.
Czytaj także
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-17: Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie
- 2025-06-04: Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.