Newsy

Inwestycja w inteligentne windy pomaga spełnić unijne wymogi. Nowoczesne windy odzyskują energię i zasilają inne elementy budynku

2017-09-14  |  06:10
Mówi:Michał Kucybała
Funkcja:szef działu zarządzania produktami i marketingu
Firma:Schindler Polska
  • MP4
  • Komisja Europejska w dokumencie Energy Performance of Building Directive zawarła wymogi dotyczące inteligentnych budynków, w tym zmniejszenia zużycia energii czy zwiększenia komfortu użytkowników i operatorów budynków. Tymczasem z raportu BPIE wynika, że nawet 90 proc. budynków, które obecnie stoją na terenie Unii Europejskiej, będzie w użytku do 2050 r., a większość z nich nie spełnia wymogów energetycznych. Jednym z elementów, które mają pomóc w zmniejszeniu poboru energii, są inteligentne windy.

    – Możemy śmiało mówić o inteligentnych windach, najnowsze technologie i innowacje dotarły również do naszej branży. Ich wykorzystanie ma głównie na celu zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa, oszczędności energii oraz poprawienie komfortu jazdy, czyli skrócenie czasu oczekiwania na windę, oraz zredukowania poziomu hałasu i wibracji w windach – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Michał Kucybała, szef działu zarządzania produktami i marketingu w Schindler Polska.

    Z raportu „Opening the door to smart buildings”, przygotowanego przez Buildings Performance Institute Europe (BPIE) wynika, że nawet 90 proc. obecnych budynków znajdujących się na terenie UE będzie wciąż używanych w 2050 roku, a większość z nich stanowią budynki nieefektywne pod względem energetycznym, które w przyszłości będą wymagały poważnych renowacji. Z drugiej zaś strony do 2020 roku wszystkie nowe budynki muszą spełniać założenia dla nearly Zero-Energy Buildings (nZEBs), które powinny zostać zdefiniowane przez poszczególne państwa członkowskie. Jednym z elementów, który ma pomóc osiągnąć ten cel, są windy z odzyskiem energii.

    – Obecnie stosowane są już windy, które mają napędy ze zwrotem energii, czyli urządzenie nie tylko pobiera prąd, lecz także  go produkuje, oddając w czystej postaci do sieci budynku, gdzie może być on potem wykorzystywany. Niesie to czyste korzyści dla właściciela. Obniża koszty używania windy, a właściciel może dzięki temu łatwiej certyfikować ekologicznie dany budynek – tłumaczy Michał Kucybała.

    W unijnym dokumencie Energy-Efficient Elevators and Escalators, który omawia analizę już zainstalowanych wind, jedną z poważnych przeszkód w poprawieniu wydajności energetycznej budynku jest brak informacji i świadomości o rzeczywistym poborze energii przez system wykorzystywanych wind i schodów ruchomych. Tymczasem inteligentne windy są często wyposażone nie tylko w napędy ze zwrotem energii, dzięki którym produkują prąd i oddają go do sieci budynku, lecz przede wszystkim dostarczają operatorom budynków dane dotyczące poboru energii. 

    – Mamy wgląd do raportów i statystyk, możemy analizować i sprawdzać, gdzie aktualnie znajdują się windy, jak są wykorzystywane czy są wykorzystywane w optymalny sposób, a wszystko to w czasie rzeczywistym – zapewnia ekspert.

    Optymalizację pracy windy można osiągnąć dzięki temu, że pasażerowie przywołując windę, wciskają od razu numer piętra, na które chcą się udać. Dzięki temu, system zarządzania windami w budynku może skierować nas do odpowiedniej windy i grupować pasażerów tak, by podróż trwała jak najkrócej, a tym samym, by winda zużyła jak najmniej energii.

    – To bardzo innowacyjne i nowoczesne rozwiązanie. Informując nasz system, na które piętro chcemy jechać, system jest w stanie zarządzać dyspozycjami pasażerów i grupować osoby jadące na te same piętra, dzięki czemu ograniczamy liczbę przystanków pośrednich, a w konsekwencji skracamy czas dotarcia na miejsce docelowe. Zmienia to zupełnie filozofię zarządzania windami oraz sposób komunikacji z nimi – zapewnia Michał Kucybała.

    Amerykański National Institute of Building Sciences wylicza, że dla średniej wielkości budynku o powierzchni użytkowej 7000 metrów kwadratowych, w którym roczne koszty energii wynoszą około 25 dol./m2, po zainstalowaniu systemów inteligentnego zarządzania energią można liczyć na oszczędności od 15 do 50 tysięcy dolarów rocznie.

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Firma

    Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

    Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

    Prawo

    Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

    Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.