Newsy

Zielona rewolucja w przemyśle spożywczym. Polacy opracowali metodę recyklingu opakowań takich jak kartony po płynach czy torby izolacyjne

2021-07-01  |  06:00

Z opakowań wielomateriałowych, takich jak powszechnie stosowane kartony po płynnej żywności czy torby termoizolacyjne, odzyskuje się przeważnie wyłącznie papier. Odzyskanie pozostałych surowców, czyli aluminium i polietylenu z laminatu, który pozostaje po odseparowaniu papieru, jest znacznie trudniejsze. Projekt polskiej firmy pozwala na pełny recykling takich opakowań. W instalacji wykorzystuje technologię mikrofalową i umożliwia recykling 100 proc. aluminium w formie nieutlenionej.

Coraz częściej w przemyśle spożywczym stosuje się opakowania wielomateriałowe lub wielowarstwowe, takie jak papierowy pojemnik na żywność na wynos wyłożony plastikiem. To zaś utrudnia, a często praktycznie uniemożliwia, prawidłowy recykling. Przykładem może być wspomniany pojemnik czy inne opakowania wielomateriałowe, jak np. kartony po płynnej żywności czy torby termoizolacyjne. Te składają się z trzech różnych materiałów: kartonu, polietylenu i aluminium, a najczęściej do ponownego wykorzystania odzyskuje się wyłącznie papier. Znacznie trudniej wygląda odzyskanie aluminium. Polska firma opracowała projekt, który rozwiązuje ten problem.

– Projekt Maluch polega na wykorzystaniu technologii mikrofalowych w przemyśle do recyklingu aluminium z opakowań wielomateriałowych – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Monika Świerc z Usagi.

Projekt Maluch umożliwia recykling opakowań wielomateriałowych, wykorzystując technologię mikrofalową. Frakcja powstała po oddzieleniu celulozy z opakowań wielomateriałowych zawiera 80 proc. plastiku i 20 proc. aluminium. Instalacja umożliwia recykling wykorzystywanego w opakowaniach aluminium w formie nieutlenionej. W wyniku procesu powstaje energetyczny gaz, składający się głównie z wodoru i metanu, z którego odzyskiwane jest ciepło.

Instalacja jest elektryczna, bezemisyjna. Przy tym nie zużywa wody i nie generuje ścieków, umożliwia więc przeprowadzenie procesu w sposób efektywny energetycznie. Proces kontrolowany jest w czasie rzeczywistym z dokładnością do 0,01 s, co dla konwencjonalnych rozwiązań, czyli palników gazowo-olejowych, jest nieosiągalne.

– Kluczowa innowacja polega na tym, że udało się przeskalować technologię mikrofalową, żeby mogła być zastosowana w przemyśle ciężkim – przekonuje Monika Świerc.

Aluminium po przetworzeniu za pomocą mikrofal może zostać przetopione, w ten sposób rozwiązanie wpisuje się w misję gospodarki obiegu zamkniętego. Jak wskazuje firma Usagi, piroliza mikrofalowa, w przeciwieństwie do konwencjonalnej, zapewnia precyzję kontroli procesu i równomierne grzanie w całej objętości. W dotychczas stosowanej technologii występuje grzanie przeponowe, a efektywność dostarczanej do procesu energii wynosi ok. 15 proc. W przypadku grzania mikrofalowego efektywność szacuje się na blisko 70 proc. W ten sposób rozwiązanie polskiej firmy może zrewolucjonizować poziom recyklingu opakowań wielomateriałowych, których odzyskiwanie do ponownego wykorzystania było dotychczas możliwe w niewielkim stopniu.

– Podstawowym wyzwaniem rynku odpadów wielomateriałowych, tetrapaków*, kartonów po mleku jest to, że nie ma z nimi co robić. Czyli w momencie, kiedy wyrzucamy kartonik do żółtego pojemnika na tworzywa, to niewiele więcej się z nim dzieje, te odpady się wciąż składuje. Tworzą się nielegalne składowiska, bomby ekologiczne. Jest to materiał, którego spalarnie nie chcą przyjmować z uwagi na obecność aluminium, nie ma z nim co zrobić –  przypomina partner zarządzający Usagi.

Projekt Maluch zdobył nagrodę specjalną w konkursie Polski Produkt Przyszłości.

 

Aktualizacja 06.07.2021:

* Słowo tetrapaki użyto jako występujący w języku potocznym synonim spożywczych opakowań wielomateriałowych, nie zaś jako przykładu opakowań konkretnego producenta.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem

Sejm proceduje obecnie projekt nowelizacji ustawy akcyzowej, który ma na celu objęcie tym podatkiem nowych kategorii wyrobów, w tym jedno- i wielorazowych e-papierosów. Nowe regulacje mają ograniczyć dostępność takich wyrobów wśród młodzieży, ale eksperci oceniają, że ich skutki mogą być odwrotne od zamierzonych. – Impakt uchwalonej w pośpiechu ustawy może być druzgocący dla przemysłu vapingowego, a jednocześnie nie przynieść jakichkolwiek korzyści związanych z ograniczeniem dostępności e-papierosów wśród małoletnich – mówi radca prawny Adam Borowski.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.