Newsy

Polacy zbudowali innowacyjny motocykl. Nowe technologie na rynku pojazdów elektrycznych zwiększą ich zasięg dwukrotnie już w 2018 r.

2017-11-15  |  06:30

Pojazdy elektryczne będą przyszłością transportu, jednak zwykle w tym kontekście mówi się o elektrycznych samochodach. Tymczasem rynek elektrycznych motocykli i skuterów również będzie się rozwijał. Sukcesy na tym polu mają Polacy. Studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej stworzyli terenowy motocykl elektryczny z innowacyjnym umieszczeniem silnika w piaście tylnego koła. To pozwala wyeliminować problem hałasu. Ograniczeniem pojazdów elektrycznych wciąż jest nieduży zasięg na jednym ładowaniu, chociaż 2018 rok może się okazać przełomowy w tym zakresie.

Motocykl z AGH wyposażono w akumulatory litowo-jonowe o pojemności 54 Ah, które pozwalają na przejechanie 100 km lub na 1 godzinę pracy w terenie. Pojazd ma chromowo-molibdenową ramę autorskiej konstrukcji oraz wahacz autorskiej konstrukcji ze stali 355 i obudowę z włókna węglowego. Korzysta on także z komputera pokładowego informującego kierowcę o parametrach jazdy. Studenci przygotowali też aplikację na smartfona, która pozwala na zdalną komunikację. Pojazd osiąga maksymalną prędkość do 80 km/h. Największą innowacją jest jednak umiejscowienie silnika.

– Silnik o mocy stałej 8 kW, w peaku jest to 15 kW, znajduje się w piaście tylnego koła. Dzięki temu pozbyliśmy się łańcucha, który jest głównym generatorem hałasu. Postawiliśmy na zaawansowane nowe technologie, np. rozwijający się silnie druk 3D, z którego jest zbudowana obudowa lampy, znajduje się tu również smart system – wyświetlacz, który ma możliwość łączenia z aplikacją, wysyła dane na temat tego, gdzie się znajduje motocykl czy poziom naładowania baterii – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Szymon Kurpiel z E-MOTO AGH.

Jednym z głównych ograniczeń elektrycznych pojazdów wciąż jest ich zasięg, ale i na tym polu odnotowywane są pewne sukcesy. Włoskim klubowiczom z Tesla Owners Italia udało się przejechać 1078 km na jednym ładowaniu. Dokonali oni tego jadąc modelem Tesla Model S 100D. Fabryczny zasięg tego modelu wynosi 539 km. Bardziej przystępny cenowo model Tesla 3 ma już zasięg jednak tylko 345 km. Nissan Leaf, najpopularniejsze auto elektryczne na rynku, obecnie ma zasięg nieco ponad 200 km. Nowy model, który do sprzedaży trafi w 2018 roku, według producenta przejedzie już na jednym ładowaniu prawie 380 km.

W 2018 roku na rynku ma się pojawić szereg elektrycznych aut od czołowych producentów, takich jak Jaguar, Mercedes, Audi, KIA czy Hyundai. Wszystkie mają być samochodami typu SUV, które mają oferować zasięgi oscylujące w granicach 500 km. Także producenci elektrycznych motocykli pracują nad udoskonalaniem swoich maszyn. Firma Zero Motorcycles w 2018 roku wprowadza do swojej oferty motocykl elektryczny, którego zasięg wyniesie 360 km.

– Obecnie sprzedawane pojazdy nie mają dość dużych zasięgów, dlatego to jest przyszłość. Zmagazynowanie energii w małej objętości będzie przyszłością. Jeżeli to zostanie opatentowane, to może mieć rację bytu – twierdzi Szymon Kurpiel.

Zespół E-MOTO AGH tworzy 25 osób z trzech studenckich kół naukowych. SKN Mechaników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki stworzyło konstrukcję, napęd i część mechaniczną motocykla, SKN Hydrogenium z Wydziału Energetyki i Paliw zbudowało układ zasilania i baterię, a SKN Telephoners z Wydziału Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji odpowiada za komunikację bezprzewodową. Elektryczny motocykl z AGH zadebiutował w lipcu na zawodach SmartMoto Challenge zdobywając 4. miejsce w klasyfikacji generalnej. Wygrał zaś m.in. w konkurencji na najlepsze rozwiązania mechaniczne i układ hamulcowy. Obecnie motocykl czeka na komercjalizację.

– Obecnie nie mieliśmy głosów z przedsiębiorstw, aby skomercjalizować ten produkt, ale podejrzewam, że jest to tylko kwestia czasu. Firmy zaczną się interesować tym tematem. To jest luka w przemyśle, jaką moglibyśmy wypełnić jako studenci, produkując takie innowacyjne rozwiązania – twierdzi Szymon Kurpiel.

Zdaniem analityków z Global Market Insights do 2024 roku sprzedaż motocykli i skuterów napędzanych silnikami elektrycznymi sięgnie ponad 60 mln sztuk, a wartość tego rynku wyniesie ponad 55 mld dol.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

Edukacja

Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.

Transport

Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.