Newsy

Inteligentne urządzenie zapobiegnie marnotrawieniu wody. Dzięki uczeniu maszynowemu wykryje nieszczelność i zaalarmuje użytkownika

2019-02-14  |  06:00

Tylko jeden nieszczelny kran, z którego woda ścieka z częstotliwością kropli na sekundę, oznacza stratę nawet 5 tys. litrów w ciągu roku. Nieszczelna spłuczka to kolejne 800 litrów straty. Dzięki technologii opartej na sztucznej inteligencji można łatwo wykryć wyciek wody i zidentyfikować urządzenie, którego dotyczy problem. System odetnie dopływ wody do tej strefy bez wyłączania całej instalacji. Wykrycie nieszczelności zajmuje kilka sekund i pozwala znacznie zaoszczędzić na rachunkach za wodę.

– Flowbox Interactive to inteligentna instalacja wodna. Wykorzystując algorytm uczenia maszynowego, nasza technologia pozwala na wykrycie nieszczelności w układzie i dokładne rozpoznanie jej lokalizacji. Dane trafiają następnie do aplikacji mobilnej, co pozwala użytkownikowi otwierać i zamykać zawory wodne za pomocą smartfona – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Alexandra Wagner z firmy Flovea.

Na rynku pojawia się coraz więcej inteligentnych urządzeń, które poprawiają jakość życia. Domy, w tym łazienki, stają się coraz bardziej smart. Częścią urządzeń można już sterować komendami głosowymi lub odpowiednim ustawieniem w aplikacji. Jeszcze inne uczą się nawyków domowników i same ustawiają odpowiedni strumień wody o określonej temperaturze.

Urządzenie Flowbox to inteligentny system hydrauliczny. Dzięki algorytmowi uczenia się, system bada nawyki użytkownika i sposób działania sieci przez sześć tygodni po zainstalowaniu. Po tym czasie w ciągu kilku sekund wykryje wyciek i dokładne miejsce jego wystąpienia.

– Gdy nieszczelność w układzie pojawi się np. w okolicy prysznica, dzięki systemowi możliwe będzie odcięcie dopływu wody do tej strefy bez wyłączania całej instalacji. Można również w dowolnej chwili sprawdzić bieżące odczyty zużycia i związanych z nim kosztów, a nawet ustawić wartości docelowe, gdy chcemy ściślej kontrolować nasze korzystanie z wody – tłumaczy Alexandra Wagner.

Urządzenie zapewnia pomiar wielu parametrów w sieci hydraulicznej, takich jak temperatura, przepływ i ciśnienie wody. Po zebraniu informacji przetwarza dane za pomocą inteligentnego algorytmu uczenia, który umożliwia dostosowanie go do każdego konkretnego użytkownika. Jest wówczas w stanie wykryć wyciek, a informacje przekazuje na aplikację mobilną, z którą jest połączony. Dzięki temu każdy użytkownik może sam decydować o przepływie wody, np. otworzyć lub zamknąć zawory czy ustawić docelowe zużycie.

– Technologia wykorzystuje algorytm uczenia się i mierniki umieszczone na każdej rurze przebiegającej przez urządzenie. Dzięki połączonym odczytom na podstawie ciśnienia można określić, czy w układzie wszystko działa tak, jak należy. Wystarczy tylko kropla, żeby wykryć, że doszło do rozszczelnienia instalacji i przesłać natychmiastowe powiadomienie na telefon – wskazuje ekspertka. – Urządzenie jest bardzo szybkie. Wykrycie nieszczelności zajmuje kilka sekund, dokładność sięga 0,008 mm na sekundę – przekazuje.

Według obliczeń Sweco Polska nieszczelny kran, z którego wycieka jedna kropla na sekundę, to straty ok. 5 tys. litrów wody w ciągu roku. Z kolei w nieszczelnej toalecie, przy założeniu, że strużka wyciekającej wody ma ok. 1 mm grubości, to w ciągu godziny wypłynie ok. 9 litrów wody, w ciągu doby – 216 litrów, czyli po brzegi pełna wanna. W ciągu roku będzie to niemal 800 wanien. To zaś oznacza ogromne obciążenie budżetu w każdym gospodarstwie domowym.

– Rośnie świadomość związana z faktem, że zasoby wody nie są nieograniczone, a opracowując nasze produkty chcemy promować ich bardziej świadome wykorzystanie – ocenia Alexandra Wagner. – Produkt jeszcze nie trafił na rynek. Planujemy zaoferować go klientom na Bliskim Wschodzie, w Europie, Kanadzie i USA od początku maja – zapowiada ekspertka.

Według Transparency Market Research rynek automatyki domowej do 2026 r. osiągnie wartość 116 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Bankowość

Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat

47 proc. Polaków stwierdziło, że cyberbezpieczeństwo to zagadnienie w obszarze finansów, w którym odczuwają największe braki w posiadanej wiedzy – wynika z raportu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024” realizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW. Choć bankowość elektroniczna jest już standardem, tylko 0,5 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na pytania dotyczące różnych aspektów zabezpieczeń. Są jednak dziedziny, o których wiemy coraz więcej – to m.in. płatności bezgotówkowe.

Konsument

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich

W połowie marca Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji – AI Act. Nowe przepisy mają z jednej strony ułatwić wdrażanie nowych technologii opartych na SI, a z drugiej – wyeliminować te z nich, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa czy prywatności obywateli. Eksperci uważają, że wyzwaniem będzie wdrożenie nowego prawa na poziomie krajowym i jego odpowiednia interpretacja, ale jest to potrzebna regulacja, zwłaszcza w kontekście tak szybkiego rozwoju SI. W kolejce do opracowania czekają następne przepisy dotyczące między innymi ochrony własności intelektualnej.

Konsument

Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia

Studenci, którzy postrzegają siebie jako autentycznych w mediach społecznościowych, są mniej zestresowani i cieszą się lepszym zdrowiem psychicznym, niż ci, którzy na platformach posługują się wizerunkiem wykreowanym. Autentyczność w rzeczywistym świecie nie ma jednak takiego wpływu na dobrostan psychiczny. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez naukowców z USA we współpracy z polskimi i niemieckimi kolegami. Badacze przyjrzeli się też różnicom między tymi zależnościami badanymi u pokolenia Z i pokoleń wcześniejszych. Z ich obserwacji wynika, że „zetki” uważają siebie za bardziej autentycznych w mediach społecznościowych niż starsi uczestnicy badania.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.