Newsy

Inteligentne urządzenie zapobiegnie marnotrawieniu wody. Dzięki uczeniu maszynowemu wykryje nieszczelność i zaalarmuje użytkownika

2019-02-14  |  06:00

Tylko jeden nieszczelny kran, z którego woda ścieka z częstotliwością kropli na sekundę, oznacza stratę nawet 5 tys. litrów w ciągu roku. Nieszczelna spłuczka to kolejne 800 litrów straty. Dzięki technologii opartej na sztucznej inteligencji można łatwo wykryć wyciek wody i zidentyfikować urządzenie, którego dotyczy problem. System odetnie dopływ wody do tej strefy bez wyłączania całej instalacji. Wykrycie nieszczelności zajmuje kilka sekund i pozwala znacznie zaoszczędzić na rachunkach za wodę.

– Flowbox Interactive to inteligentna instalacja wodna. Wykorzystując algorytm uczenia maszynowego, nasza technologia pozwala na wykrycie nieszczelności w układzie i dokładne rozpoznanie jej lokalizacji. Dane trafiają następnie do aplikacji mobilnej, co pozwala użytkownikowi otwierać i zamykać zawory wodne za pomocą smartfona – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Alexandra Wagner z firmy Flovea.

Na rynku pojawia się coraz więcej inteligentnych urządzeń, które poprawiają jakość życia. Domy, w tym łazienki, stają się coraz bardziej smart. Częścią urządzeń można już sterować komendami głosowymi lub odpowiednim ustawieniem w aplikacji. Jeszcze inne uczą się nawyków domowników i same ustawiają odpowiedni strumień wody o określonej temperaturze.

Urządzenie Flowbox to inteligentny system hydrauliczny. Dzięki algorytmowi uczenia się, system bada nawyki użytkownika i sposób działania sieci przez sześć tygodni po zainstalowaniu. Po tym czasie w ciągu kilku sekund wykryje wyciek i dokładne miejsce jego wystąpienia.

– Gdy nieszczelność w układzie pojawi się np. w okolicy prysznica, dzięki systemowi możliwe będzie odcięcie dopływu wody do tej strefy bez wyłączania całej instalacji. Można również w dowolnej chwili sprawdzić bieżące odczyty zużycia i związanych z nim kosztów, a nawet ustawić wartości docelowe, gdy chcemy ściślej kontrolować nasze korzystanie z wody – tłumaczy Alexandra Wagner.

Urządzenie zapewnia pomiar wielu parametrów w sieci hydraulicznej, takich jak temperatura, przepływ i ciśnienie wody. Po zebraniu informacji przetwarza dane za pomocą inteligentnego algorytmu uczenia, który umożliwia dostosowanie go do każdego konkretnego użytkownika. Jest wówczas w stanie wykryć wyciek, a informacje przekazuje na aplikację mobilną, z którą jest połączony. Dzięki temu każdy użytkownik może sam decydować o przepływie wody, np. otworzyć lub zamknąć zawory czy ustawić docelowe zużycie.

– Technologia wykorzystuje algorytm uczenia się i mierniki umieszczone na każdej rurze przebiegającej przez urządzenie. Dzięki połączonym odczytom na podstawie ciśnienia można określić, czy w układzie wszystko działa tak, jak należy. Wystarczy tylko kropla, żeby wykryć, że doszło do rozszczelnienia instalacji i przesłać natychmiastowe powiadomienie na telefon – wskazuje ekspertka. – Urządzenie jest bardzo szybkie. Wykrycie nieszczelności zajmuje kilka sekund, dokładność sięga 0,008 mm na sekundę – przekazuje.

Według obliczeń Sweco Polska nieszczelny kran, z którego wycieka jedna kropla na sekundę, to straty ok. 5 tys. litrów wody w ciągu roku. Z kolei w nieszczelnej toalecie, przy założeniu, że strużka wyciekającej wody ma ok. 1 mm grubości, to w ciągu godziny wypłynie ok. 9 litrów wody, w ciągu doby – 216 litrów, czyli po brzegi pełna wanna. W ciągu roku będzie to niemal 800 wanien. To zaś oznacza ogromne obciążenie budżetu w każdym gospodarstwie domowym.

– Rośnie świadomość związana z faktem, że zasoby wody nie są nieograniczone, a opracowując nasze produkty chcemy promować ich bardziej świadome wykorzystanie – ocenia Alexandra Wagner. – Produkt jeszcze nie trafił na rynek. Planujemy zaoferować go klientom na Bliskim Wschodzie, w Europie, Kanadzie i USA od początku maja – zapowiada ekspertka.

Według Transparency Market Research rynek automatyki domowej do 2026 r. osiągnie wartość 116 mld dol.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.