Mówi: | Alicja Kuczera |
Funkcja: | dyrektor zarządzająca |
Firma: | Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego |
Inteligentne biura pozwalają podwoić liczbę pracowników na tej samej przestrzeni. Dzięki specjalnym czujnikom, kontrolują m.in. temperaturę, wilgotność, czy oświetlenie
Inteligentne systemy zarządzania budynkami staną się standardem w nowoczesnym budownictwie, zwłaszcza użytkowym – przewidują specjaliści. Automatyzacja procesów zarządzania biurowcami, hotelami czy szpitalami pozwala na uzyskanie znacznych oszczędności w zużyciu energii i wpisuje się w trend budownictwa ekologicznego. Powstaje coraz więcej budynków, którymi można zarządzać za pomocą smartfona. Najbardziej zaawansowane pozwalają na precyzyjną kontrolę np. czasu zajmowania biurek, dzięki czemu w jednym biurowcu może pracować nawet dwa razy więcej pracowników.
– Zaczynamy coraz bardziej digitalizować nasze otoczenie, nie omija to również budynków. W tej chwili standardem są building management systems, czyli systemy zarządzania budynkiem, które sterują całą aparaturą – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Alicja Kuczera, dyrektor zarządzająca Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego.
Systemy BMS (building management systems) mają za zadanie integrować działanie poszczególnych instalacji występujących w danym obiekcie. Pozwala to na efektywne i oszczędne zarządzanie budynkiem z jednego miejsca, niekoniecznie w nim położonego. BMS spaja systemy takie jak inteligentne oświetlenie, klimatyzacja, wentylacja, ogrzewanie czy nagłośnienie lub zarządzanie windami. Na systemy zarządzania budynkiem decydują się najczęściej zarządcy biurowców, centrów handlowych czy hoteli.
W budynku The Edge w Amsterdamie, który jest uznany za jeden z najbardziej zrównoważonych budynków na świecie, zainstalowano 28 tys. czujników mierzących w czasie rzeczywistym 10 różnych parametrów, takich jak temperatura, wilgotność, oświetlenie, oświetlenie wpadające z zewnątrz, luksy, czy stężenie lotnych związków organicznych, np. trującego formaldehydu. Czujniki komunikują się za pomocą Bluetooth z telefonami pracowników, dzięki czemu zbierane są dane np. o tym, jak zajmowane są biurka w ciągu dnia.
– Deloitte planował w tym biurze umieścić 1700 pracowników, w chwili obecnej pracują tam 3454 osoby, jest to możliwe tylko i wyłącznie dzięki temu systemowi, zbieraniu tych wszystkich danych. Można projektować kto, gdzie, kiedy usiądzie, dzięki temu oszczędza się pieniądze na wynajmie kolejnych powierzchni – tłumaczy Alicja Kuczera.
W Polsce oddano już do użytku biurowiec Spark firmy Skanska, który jako pierwszy budynek w Europie Środkowo-Wschodniej otrzyma certyfikat WELL Building Standard. To efekt m.in. inteligentnego oświetlenia Sygnify, bazującego na koncepcji Human Centric Lighting. Oświetlenie dopasowuje się do potrzeb pracowników, a dodatkowo można nim indywidualnie sterować z poziomu smartfona. Jak podkreśla Alicja Kuczera, to jednak nie samo inteligentne oświetlenie sprawia, że powstaje coraz więcej cyfrowych budynków.
– Staramy się w chwili obecnej coraz bardziej przyciągnąć cyfrowe technologie do człowieka, żeby one rzeczywiście były coraz bardziej przyjazne. To nie jest naszpikowanie lampeczkami i diodami różnych elementów budynku, tylko sprawianie, żeby ta technologia pomagała nam w codziennej pracy, codziennym użytkowaniu tego budynku. W wyciąganiu wniosków z tego jak ten budynek żyje. Z pewnością w tę stronę zmierzamy – przekonuje ekspertka.
Według analityków marketsandMarkets, globalny rynek inteligentnych budynków osiągnie w 2022 r. wartość niemal 32 mld dol.
Czytaj także
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-13: 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-05-08: Budownictwo modułowe coraz popularniejsze w samorządach. Teraz rozwój sektora jest napędzany przez KPO
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-25: Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2025-01-16: Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.