Mówi: | Richard van Santen |
Funkcja: | wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu |
Firma: | Segway Europe |
IFA 2019: Hulajnogi elektryczne mają już zasięg 65 kilometrów. Przyszłością mikrokomunikacji miejskiej jest sztuczna inteligencja
Najnowsza hulajnoga elektryczna zaprezentowana na targach IFA przez Segway osiąga zasięg 65 kilometrów na jednym ładowaniu i jest wyposażona w innowacyjne opony znacznie poprawiające poziom bezpieczeństwa. Przyszłość mikromobilności wiąże się jednak z wdrażaniem sztucznej inteligencji, zarówno w procesie obsługi, jak i organizacji usług współdzielenia pojazdów. Do 2030 roku rynek hulajnóg elektrycznych niemalże potroi swoją wartość.
– We wszystkich krajach i wielu miastach można zauważyć wiele rozwiązań w zakresie mikromobilności. To jedna z największych rewolucji na całym świecie. Głównie są to rozwiązania zapewniające transport na krótkich dystansach, na terenie miasta – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Richard van Santen, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w Segway Europe.
Segway zaprezentował podczas tegorocznych targów IFA nową linię elektrycznych hulajnóg. Ninebot KickScooter MAX G30 cechuje się największym na rynku zasięgiem na jednym ładowaniu. Wynosi on 65 kilometrów, podczas gdy np. hulajnogi Xiaomi osiągają zasięg 30–40 kilometrów. Innowacyjnym rozwiązaniem zastosowanym w nowej linii hulajnóg jest bezdętkowa opona pneumatyczna z wewnętrzną powłoką zapobiegającą przebiciu i systemem podwójnego hamowania. Dzięki temu pojazd ma większą stabilność.
– Bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze. Barierą są jednak regulacje prawne, które w różnych krajach, a nawet miastach mogą być inne. Staramy się nadążać za zmianami w prawie i oferować produkty, które zawsze są zgodne z obowiązującymi regulacjami, np. ograniczającymi prędkość urządzeń. Dla przykładu nowy model elektrycznej hulajnogi jest dostosowany do niemieckiego prawa – ma m.in. miejsce na naklejkę z ubezpieczeniem, co jest w Niemczech wymagane, a także ma ograniczenie prędkości do 20 km na godzinę. Dzięki tym zmianom możliwe jest poruszanie się hulajnogą po publicznych drogach – wyjaśnia Richard van Santen.
Wersja hulajnogi ze specyfikacją na rynek europejski poza Niemcami osiąga natomiast prędkość 25 km/h. Model ma być dostępny od października w sklepach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Tymczasem niedawno zostały zaprezentowane prototypy hulajnóg, które stanowią zapowiedź elektromobilności opartej na sztucznej inteligencji. KickScooter T60 ma być biznesową linią współdzielonych hulajnóg. Model ten wykorzystuje sztuczną inteligencję do tego, by samodzielnie dotrzeć do celu, a potem do stacji ładowania. Pojazd może pracować w dwóch trybach: zdalnego sterowania na krótkich dystansach i samodzielnego pilotowania na dłuższych dystansach. Operatorzy mogą zdalnie sterować zautomatyzowanym ruchem hulajnóg za pośrednictwem chmury.
– Pewnego dnia na ulicach pojawią się inteligentne hulajnogi elektryczne, które będą mogły poruszać się autonomicznie. To może rozwiązać problem zbyt wielu hulajnóg pozostawionych na ulicach. Wyposażone w sztuczną inteligencję urządzenia będą mogły np. same dojechać do strefy parkingowej. Sztuczna inteligencja to coś, nad czym obecnie pracujemy – mówi ekspert.
Według analityków z Grand View Research światowy rynek hulajnóg elektrycznych ma do 2030 roku osiągnąć wartość niemal 42 mld dol., podczas gdy w 2017 roku było to 14,5 mld dol. Średnioroczne tempo wzrostu wyniesie 8,5 proc.
Czytaj także
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-11-27: Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.