Newsy

Ekologia trafiła do świata mody. Powstała kurtka wyprodukowana z 21 butelek PET

2017-05-29  |  06:15

Columbia OutDry Extreme ECO to pierwsza kurtka sportowa do zadań specjalnych, która została wyprodukowana wyłącznie z materiałów uzyskanych z recyklingu. Jest wodoodporna, oddychająca, a przede wszystkim w pełni ekologiczna. Wykonano ją z 21 butelek PET, ponadto nie zawiera ona perfluorowęglowców (PFC).

Kurtka OutDry Extreme ECO została wykonana w 100 proc. z materiałów z recyklingu, od materiału wykorzystanego do samej produkcji kurtki, poprzez nici, ściągacze, suwaki – wszystko zostało wykonane z materiałów uzyskanych z recyklingu. Co więcej, do jej produkcji nie wykorzystano żadnych barwników – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Rafał Tyszkiewicz z firmy Columbia Sportswear. Po czym dodaje: – Dzięki temu zaoszczędziliśmy przy produkcji każdej z tych kurtek 49 litrów wody. Kurtka została wyprodukowana bez wykorzystania tzw. perfluorowęglowców, co jest bardzo istotne, bo związki te się nie rozkładają

Standardowe kurtki przeciwdeszczowe nie przepuszczają wody, ponieważ wyposażono je warstwę zawierającą perfluorowęglowce (PFC), czyli związki tworzące silne wiązania cząsteczkowe. Tworzą skuteczną, wodoszczelną warstwę ubrania, ale niestety są równocześnie szkodliwe dla środowiska, a nawet zdrowia. Kurtka OutDry Extreme ECO ma natomiast konstrukcję, która eliminuje wymóg stosowania PFC.

– Ta kurtka skonstruowana jest z dwóch warstw, podczas gdy klasyczna kurtka wodoodporna zbudowana jest z trzech: warstwy odprowadzającej wilgoć od ciała, membrany i warstwy zewnętrznej, która chroni kurtkę przed działaniem czynników zewnętrznych, wodą i wnikaniem jej do wewnątrz. I to ta warstwa kumulowała całe mnóstwo perfluorowęglowców – wyjaśnia Rafał Tyszkiewicz i dodaje – Dzięki eliminacji tej warstwy i wyciągnięciu membrany na zewnątrz udało nam się pozbyć wszystkich szkodliwych czynników, a jednocześnie stworzyć kurtkę, która jeszcze lepiej chroni przed wodą i umożliwia odprowadzanie wilgoci na zewnątrz, gwarantując cyrkulację powietrza na najwyższym poziomie.

Specjalista podkreśla, że OutDry Extreme ECO to pierwsza kurtka sportowa, która jest w pełni ekologiczna. Model, który dostępny jest w damskiej i męskiej wersji w cenie 840 zł, otrzymał znak Blue Sign, co oznacza, że na każdym etapie produkcji kurtka spełnia restrykcyjne wymogi, jeśli chodzi o ochronę środowiska.

Jednym z fundamentów procesu recyklingu jest oszczędność energii, źródeł naturalnych i niezaśmiecania środowiska. Kurtka otrzymała znak Blue Sign – organizacji, która śledzi produkcję produktów tekstylnych, od materiałów źródłowych do produktu finalnego. Również poziom konsumpcji energii potrzebny do wyprodukowania produktu jest jednym z czynników, który został wzięty pod uwagę – tłumaczy Rafał Tyszkiewicz.

Eko-kurtka otrzymała już szereg wyróżnień, m.in. na łamach prestiżowego czasopisma National Geographic, które niedawno oznaczyło ją jako najbardziej ekologiczną kurtkę w historii w ramach nagrody “Gear of the Year”. To także przykład tego, że producenci z branży sportowej są coraz bardziej świadomi i częściej myślą o ochronie środowiska.

Obecnie branża tekstylna skupia się przede wszystkim na działaniach związanych z produkcją w bardziej przyjazny dla środowiska sposób, poprzez eliminację szkodliwych środków chemicznych, szkodliwych barwników, redukcję odpadów i konsumpcji energii oraz wody potrzebnych do jej wyprodukowania. Na drugim końcu łańcucha firmy promują ponowne wykorzystanie produktów, Zachęcając do przedłużanego użytkowania produktów, a po zakończeniu ich użytkowania, do oddania ich w celu recyklingu – podsumowuje  Rafał Tyszkiewicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.