Newsy

CES 2019: Innowacyjny dystrybutor wody oczyści powietrze i zamieni je w wodę pitną. Urządzenie może rozwiązać problem niedoboru wody zdatnej do picia

2019-01-17  |  06:00

Spośród 7,5 mld ludzi na Ziemi aż miliard nie ma dostępu do wody pitnej. Nie wszędzie da się zbudować systemy kanalizacyjne, które pozwolą rozwiązać ten problem. Kanalizacja potrafi także być zawodna, zwłaszcza w przypadku katastrof naturalnych, które mogą odciąć od wody pitnej miliony mieszkańców. Firmy technologiczne znalazły sposób na pozyskanie wody z powietrza, wykorzystując do tego zjawisko kondensacji. Powstają już pierwsze zminiaturyzowane atmosferyczne generatory wody, które sprawdzą się w warunkach domowych i biurowych.

– Oczyścić powietrze jest znacznie prościej, niż oczyścić wodę. Genny działa w taki sposób, że zbiera powietrze znajdujące się w pomieszczeniu, oczyszcza je, a następnie poddaje procesowi filtracji. Na koniec uzyskana woda zostaje poddana procesowi mineralizacji, żeby lepiej smakowała. Ostatecznym produktem jest czysta, pitna woda, ale produktem ubocznym jest także czyste powietrze wewnątrz pomieszczenia – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje podczas targów CES 2019 w Las Vegas Yehuda Kaploun z firmy Watergen.

Watergen od kilku lat zajmuje się produkcją urządzeń do pozyskiwania wody z powietrza w procesie kondensacji. Dotychczas specjalizowała się jednak w dużych systemach specjalistycznych. Sztandarowym projektem firmy jest Emergency Response Vehicle, czyli atmosferyczny generator wody (AWG) zamontowany na pick-upie, przeznaczony do pracy np. w miejscach katastrof naturalnych.

Na targach CES 2019, amerykańska firma pokazała znacznie mniejszą maszynę przystosowaną do pracy w pomieszczeniach – np. w domu czy w biurze.

– Genny jest maszyną, która wygrała nagrodę CES 2019 w kategorii najlepsza technologia dla świata. Wytwarza ona wodę zdatną do picia ze znajdującego się w pokoju powietrza. Może zastąpić biurowy dyspenser wody, dostarczając 27 litrów wody pitnej dziennie. Wystarczy jedynie podłączyć ją do prądu – tłumaczy Yehuda Kaploun.

Podobne rozwiązanie opracowała firma Skysource. Jej WEDEW pozwala wykorzystać odpady drzewne i żywnościowe do produkcji czystej wody w procesie kondensacji powietrza. System zamknięto w kontenerze dostawczym, charakteryzuje się niską emisją dwutlenku węgla do atmosfery i w ciągu jednego dnia potrafi wytworzyć do 2 tys. litrów wody pitnej.

Z kolei słoweński start-up MyWater postanowił wykorzystać technologię AWG, aby rozwiązać problem zaśmiecania oceanu plastikowymi odpadkami. Firma planuje produkować dystrybutory wody oparte na zjawisku kondensacji pary wodnej, które pozwoliłyby napełniać butelki czystą wodą wygenerowaną z powietrza. Pierwsze krany z wodą pozyskaną w tym procesie mają pojawić się w słoweńskich górach i nad jeziorem Bled, popularnymi destynacjami turystycznymi, w których dostęp do wody pitnej jest utrudniony.

– Możemy dostarczać wodę tam, gdzie faktycznie jej brakuje. Mamy maszyny o znacznie większej skali, które mogą dostarczać wodę podczas katastrof i klęsk żywiołowych. Jest to technologia, którą można zastosować wszędzie, która zmienia sposób, w jaki otrzymujemy wodę do picia. Nasze maszyny mogą dostarczyć wodę do picia w miejscach, gdzie woda jest niezdatna do picia lub zawiera toksyny – mówi ekspert.

Projekt Watergen trafi na rynek w połowie roku i pozwoli pozyskać wodę pitną tam, gdzie jej brak jest codziennym problemem. W pierwszej kolejności trafi m.in. do użytkowników w Afryce i Australii, rejonów najbardziej narażonych na susze.

– Według najnowszych prognoz, niemal 70 proc. ludzi na świecie w ciągu najbliższych 10 lat będzie miało problem z niedostatkiem wody pitnej. Chcemy rozwiązać ten problem, ponieważ na świecie jest wystarczająca ilość powietrza, które można przetworzyć na wodę – przekonuje Yehuda Kaploun.

Analitycy z firmy badawczej SBWire twierdzą, że w najbliższych latach branża atmosferycznych generatorów wody będzie rozwijać się w tempie 30 proc. w skali roku. Szacuje się, że do 2024 roku wartość tego rynku wzrośnie do 8,5 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

Edukacja

Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.

Transport

Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.