Mówi: | Rafał Tyszkiewicz |
Firma: | Columbia Sportswear |
Ekologia trafiła do świata mody. Powstała kurtka wyprodukowana z 21 butelek PET
Columbia OutDry Extreme ECO to pierwsza kurtka sportowa do zadań specjalnych, która została wyprodukowana wyłącznie z materiałów uzyskanych z recyklingu. Jest wodoodporna, oddychająca, a przede wszystkim w pełni ekologiczna. Wykonano ją z 21 butelek PET, ponadto nie zawiera ona perfluorowęglowców (PFC).
– Kurtka OutDry Extreme ECO została wykonana w 100 proc. z materiałów z recyklingu, od materiału wykorzystanego do samej produkcji kurtki, poprzez nici, ściągacze, suwaki – wszystko zostało wykonane z materiałów uzyskanych z recyklingu. Co więcej, do jej produkcji nie wykorzystano żadnych barwników – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Rafał Tyszkiewicz z firmy Columbia Sportswear. Po czym dodaje: – Dzięki temu zaoszczędziliśmy przy produkcji każdej z tych kurtek 49 litrów wody. Kurtka została wyprodukowana bez wykorzystania tzw. perfluorowęglowców, co jest bardzo istotne, bo związki te się nie rozkładają.
Standardowe kurtki przeciwdeszczowe nie przepuszczają wody, ponieważ wyposażono je warstwę zawierającą perfluorowęglowce (PFC), czyli związki tworzące silne wiązania cząsteczkowe. Tworzą skuteczną, wodoszczelną warstwę ubrania, ale niestety są równocześnie szkodliwe dla środowiska, a nawet zdrowia. Kurtka OutDry Extreme ECO ma natomiast konstrukcję, która eliminuje wymóg stosowania PFC.
– Ta kurtka skonstruowana jest z dwóch warstw, podczas gdy klasyczna kurtka wodoodporna zbudowana jest z trzech: warstwy odprowadzającej wilgoć od ciała, membrany i warstwy zewnętrznej, która chroni kurtkę przed działaniem czynników zewnętrznych, wodą i wnikaniem jej do wewnątrz. I to ta warstwa kumulowała całe mnóstwo perfluorowęglowców – wyjaśnia Rafał Tyszkiewicz i dodaje – Dzięki eliminacji tej warstwy i wyciągnięciu membrany na zewnątrz udało nam się pozbyć wszystkich szkodliwych czynników, a jednocześnie stworzyć kurtkę, która jeszcze lepiej chroni przed wodą i umożliwia odprowadzanie wilgoci na zewnątrz, gwarantując cyrkulację powietrza na najwyższym poziomie.
Specjalista podkreśla, że OutDry Extreme ECO to pierwsza kurtka sportowa, która jest w pełni ekologiczna. Model, który dostępny jest w damskiej i męskiej wersji w cenie 840 zł, otrzymał znak Blue Sign, co oznacza, że na każdym etapie produkcji kurtka spełnia restrykcyjne wymogi, jeśli chodzi o ochronę środowiska.
– Jednym z fundamentów procesu recyklingu jest oszczędność energii, źródeł naturalnych i niezaśmiecania środowiska. Kurtka otrzymała znak Blue Sign – organizacji, która śledzi produkcję produktów tekstylnych, od materiałów źródłowych do produktu finalnego. Również poziom konsumpcji energii potrzebny do wyprodukowania produktu jest jednym z czynników, który został wzięty pod uwagę – tłumaczy Rafał Tyszkiewicz.
Eko-kurtka otrzymała już szereg wyróżnień, m.in. na łamach prestiżowego czasopisma National Geographic, które niedawno oznaczyło ją jako najbardziej ekologiczną kurtkę w historii w ramach nagrody “Gear of the Year”. To także przykład tego, że producenci z branży sportowej są coraz bardziej świadomi i częściej myślą o ochronie środowiska.
– Obecnie branża tekstylna skupia się przede wszystkim na działaniach związanych z produkcją w bardziej przyjazny dla środowiska sposób, poprzez eliminację szkodliwych środków chemicznych, szkodliwych barwników, redukcję odpadów i konsumpcji energii oraz wody potrzebnych do jej wyprodukowania. Na drugim końcu łańcucha firmy promują ponowne wykorzystanie produktów, Zachęcając do przedłużanego użytkowania produktów, a po zakończeniu ich użytkowania, do oddania ich w celu recyklingu – podsumowuje Rafał Tyszkiewicz.
Czytaj także
- 2025-06-27: Przełom w badaniach nad amnezją dziecięcą. Przechowujemy wspomnienia z okresu niemowlęcego, ale nie potrafimy ich przywołać w dorosłym życiu
- 2025-04-02: Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag
- 2025-02-26: Iwona Guzowska: Są dyscypliny sportu ociekające złotem jak piłka nożna. W innych wysiłek jest dużo większy i osiągnięcia kosmiczne, a nie ma sponsorów
- 2025-02-24: Iga Baumgart-Witan: To jest ostatni rok mojej kariery. Na emeryturze chciałabym się zająć sportem niezawodowym, może zakocham się w telewizji
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-09-25: Barbara Kurdej-Szatan: Moda ekologiczna jest nam bardzo bliska. Kupuję ciuchy lepszej jakości, ale dużo rzadziej
- 2024-08-21: Rafał Zawierucha: Bardzo się ekscytuję udziałem w „Tańcu z gwiazdami” i już nie mogę się doczekać odcinków na żywo. Lubię tańce klasyczne, ale nieco obawiam się szybkich
- 2024-09-06: Rafał Zawierucha: Kocham remonty i nadzorowanie wszystkiego. Wspaniale sprawdzam się w dyrygowaniu i rozdzielaniu obowiązków
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-06-11: Pola elektromagnetyczne nie stwarzają ryzyka dla ludzi. Poziomy promieniowania są znacznie poniżej limitów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.