Newsy

Dzięki nowym technologiom diagnozę choroby wykonamy samodzielnie w domu

2017-06-06  |  06:20

Nowe technologie zmieniają medycynę, a tym samym nasze życie. Wymiana aparatury medycznej na nowszą i digitalizacja służby zdrowia to nie są jedyne innowacje, jakie w krótkim czasie czekają nas w dziedzinie medycyny. Polska firma SensDx opracowuje i wdraża właśnie testy oparte o biosensory, które w kilka minut pomogą zdiagnozować różne choroby.

– Wydaje się, że nowoczesne technologie będą zmieniały medycynę w najbliższych latach, mówimy tu o telemedycynie, szybkich testach diagnostycznych, zastosowaniu elektroniki w diagnozie – cały świat naukowy będzie wspierał lekarzy w podejmowaniu decyzji związanych z leczeniem – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Dawid Nidzworski, pomysłodawca i współzałożyciel firmy SensDx.

Zredukowanie kontaktu z lekarzem za pośrednictwem nowych technologii usprawni proces diagnostyki i sprawi, że pacjenci będą mogli korzystać z usług medycznych w jeszcze wygodniejszy sposób, oszczędzając przy tym swój cenny czas.

– Wydaje nam się, że można zredukować bezpośredni kontakt z lekarzem, tzn. lekarz zawsze będzie musiał podjąć decyzję, postawić diagnozę, ale można dać mu atrybuty, które poprzez narzędzia telemedyczne, przez internet, na odległość pozwolą mu zdiagnozować pacjenta – twierdzi  Dawid Nidzworski.

Firma SensDx pracuje nad rozwiązaniami, które będzie można stosować bez wychodzenia z domu. Specjalne testy, które będzie można nabyć w aptece, wykryją nie tylko choroby dróg oddechowych, lecz także dróg rodnych. Ta sama platforma ma wykryć w przyszłości również m.in. markery nowotworowe czy markery wczesnego tętniaka aorty brzusznej. Nowe technologie sprawią, że diagnostyka stanie się nie tylko dużo łatwiejsza, lecz także szybsza.

– Pracujemy w tym momencie nad małymi, czułymi testami, które pozwolą wykrywać infekcje górnych dróg oddechowych, wirusy grypy, bakterie. Jesteśmy przekonani, że nasza technologia będzie mogła być stosowana w różnych dziedzinach – nie tylko w medycynie, lecz także w weterynarii, przemyśle spożywczym czy farmaceutycznym. Rozwój i miniaturyzacja technologii pozwalają na zastosowanie jej w szerokim zakresie – mówi Dawid Nidzworski.

Jak przekonuje pomysłodawca i współzałożyciel firmy SensDx, innowacyjne testy do użytku domowego nie obciążą budżetu pacjenta tak mocno, jak wizyta w prywatnej klinice. W przypadku produktów, które w 2018 roku wprowadzi na rynek SensDX, cena ma wynosić około 20 zł. Ponadto wykonanie testów ma być proste i szybkie.

– Nasze testy są o wiele szybsze, mamy wynik w zaledwie 5 minut. Są bardzo czułe, dzięki temu, że stosujemy zaawansowaną elektronikę do odczytywania badania. Ponadto nasz produkt jest uniwersalny, tzn. będzie można go zastosować do infekcji górnych dróg oddechowych, a po zmianie części biologicznej – do innych tematów – wyjaśnia Dawid Nidzworski.

Narzędzia diagnostyczne będą ogólnodostępne, przeznaczone nie tylko dla lekarzy, lecz także zwykłych użytkowników.

– Produkujemy testy dla klienta ostatecznego, czyli dla zwykłego Kowalskiego. Będzie można je wykorzystać w gabinecie lekarskim czy laboratorium diagnostycznym, gdzie będzie można wykonać test. Ale naszym celem jest zastosowanie ich przede wszystkim w naszych domach  – podsumowuje Dawid Nidzworski. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

Nauka

Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

Handel

Wylesianie jedną z głównych przyczyn zmian klimatu. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę

Ze względu na różnorodną i szczególnie istotną rolę, jaką pełnią lasy, coraz więcej mówi się o potrzebie wzmocnienia ich ochrony. Wylesianie i degradacja lasów są bowiem jednymi z głównych czynników, które przyspieszają zachodzącą globalnie zmianę klimatu. W działania na rzecz ochrony lasów angażują się również firmy. Jedną z inicjatyw, która w tym pomaga, jest certyfikacja lasów poświadczająca, że pochodzące z nich drewno jest pozyskiwane z poszanowaniem przyrody i ludzi z nimi związanych. Rozpoczynający się właśnie Tydzień Lasów FSC to dla tych firm okazja, by pokazać swoje działania na rzecz ochrony lasów, a jednocześnie edukować swoich klientów w tym zakresie.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.