Mówi: | Damian Kozłowski |
Funkcja: | ekspert |
Firma: | Nilfisk Polska |
Do końca 2018 r. branża czystości zainwestuje w nowe technologie 500 mln zł. Najnowszym trendem autonomiczne roboty czyszczące
Branża utrzymania czystości zainwestuje w nowe technologie 500 mln zł do końca 2018 r., wynika z raportu przygotowanego przez Polską Izbę Gospodarczą Czystości. Pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na autonomiczne roboty czyszczące, które zwiększą wydajność i obniżą koszty pracy. Ponadto PIGC szacuje, że wartość branży w ubiegłym roku wynosiła 5,4 mld zł.
– Branża utrzymania czystości niewiele różni się od innych segmentów rynku, tutaj również trwa wyścig o zwiększenie efektywności i wydajności pracy, obniżenie kosztów z jednoczesną dbałością o ochronę środowiska. Ta branża jest coraz bardziej innowacyjna, świadczą o tym chociażby systemy montowane w maszynach, które w znaczny sposób wspierają proces utrzymania czystości – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Damian Kozłowski z firmy Nilfisk Polska.
Powstaje coraz więcej innowacyjnych systemów, które znacząco upraszczają proces sprzątania. Polska Izba Gospodarcza Czystości szacuje, że do 2018 r. branża utrzymania czystości przeznaczy na nowe technologie 500 mln zł. Najnowszym trendem na tym rynku są autonomiczne maszyny czyszczące.
– Maszyny autonomiczne to już teraźniejszość, lada moment do sprzedaży trafi pierwszy autonomiczny automat szorująco-zbierający, który po odpowiednim oprogramowaniu będzie gotowy do samodzielnej pracy i czyszczenia powierzchni na halach produkcyjnych, obiektach usługowych czy handlowych. Zastosowanie takich maszyn na pewno pozwoli na zwiększenie wydajności pracy, także odciąży ludzi z tych zadań, które są wykonywane w warunkach trudnych czy nawet niebezpiecznych – tłumaczy Damian Kozłowski.
Z danych przedstawionych przez PIGC wynika, że wartość branży utrzymania czystości w 2016 roku wynosiła 5,4 mld zł, przy zatrudnieniu na poziomie 400 tys. osób. Ekspert zapewnia, że choć wpływ nowych technologii będzie coraz bardziej widoczny, to nowe urządzenia nie zastąpią pracy człowieka.
– Maszyny w znaczny sposób będą wspierały proces utrzymania czystości i będą odciążały ludzi w realizacji zadań związanych z pracą w warunkach trudnych lub niebezpiecznych. Mimo to człowiek był, jest i będzie bardzo istotnym elementem procesu utrzymania czystości – przekonuje Damian Kozłowski.
Jak wynika z danych Polish Retail Research Forum, na koniec 2016 r. w Polsce łączna liczba powierzchni w centrach handlowych wyniosła 11,2 mln mkw. Zdaniem eksperta z firmy Nilfisk ze względu na swoją funkcjonalność zaawansowane urządzenia autonomiczne znajdą zastosowanie właśnie w centrach handlowych i w obiektach usługowych.
– Są to duże powierzchnie, które najczęściej myte są w nocy, w związku z tym maszyna autonomiczna, która samodzielnie porusza się po obiekcie, mapuje ten obiekt, zapamiętuje układ i realizuje zadania, będzie mogła to robić przy zgaszonym świetle – podsumowuje Damian Kozłowski.
Czytaj także
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Konkurencyjność firm wśród najważniejszych zadań dla kolejnego budżetu UE. Komisja szuka nowych źródeł dochodów
Przed budżetem na kolejną siedmioletnią perspektywę stoi szereg wyzwań. Jednym z nich są potrzeby zwiększania wydatków na obronność i zbrojenia oraz na wsparcie konkurencyjności europejskich firm. Jednocześnie dla zaspokojenia rosnących potrzeb w priorytetowych obszarach konieczne są nowe źródła dochodów.
Transport
Dostawy elektrykiem w centrum Warszawy. DACHSER wprowadził do Polski swój bezemisyjny program

Drogowy, morski, lotniczy i kolejowy transport towarów odpowiada dziś za około 8 proc. światowych emisji CO2, a po uwzględnieniu infrastruktury logistycznej takiej jak magazyny czy porty udział ten wzrasta do 11 proc. – wynika z danych Massachusetts Institute of Technology. Transformacja sektora transportowego ma więc istotne znaczenie dla redukcji emisji, a wśród kluczowych działań przewoźników jest elektryfikacja ich flot. Firma logistyczna DACHSER wprowadza w Polsce zrównoważoną koncepcję bezemisyjnych dostaw i uruchamia dostawy elektrykiem w centrum Warszawy.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.