Newsy

Do 2020 roku na rynku pracy zabraknie miliona programistów. Stowarzyszenie Technologia w Spódnicy mobilizuje kobiety do rozpoczęcia kariery w sektorze IT

2017-06-05  |  06:20
Mówi:Sylwia Kujawska-Frydrych
Funkcja:prezes stowarzyszenia Technologia w Spódnicy
Firma:Partner Amberstone Associates
  • MP4
  • W ciągu ostatniej dekady zatrudnienie w europejskim sektorze rynku nowych technologii wzrosło ponad trzykrotnie. Mimo to, jak wynika z badania przeprowadzonego przez infoShare Academy, w 2020 roku na całym świecie będzie brakowało ok. miliona osób z wykształceniem z obszaru STEM. To jeden z powodów powstania stowarzyszenia Technologia w Spódnicy, które ma mobilizować kobiety do rozpoczęcia pracy w sektorze IT.

    Stowarzyszenie Technologia w Spódnicy zostało powołane po to, aby zwiększać udział kobiet w środowisku nowych technologii. Naszą misją jest wspieranie ambitnych, zaangażowanych, cudownych kobiet, które chcą osiągać sukcesy w życiu zawodowym i prywatnym – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Sylwia Kujawska-Frydrych, prezes Stowarzyszenia Technologia w Spódnicy.

    W 2015 roku pracowało w Polsce 6,9 mln kobiet. Działalność stowarzyszenia ma tę liczbę zwiększyć, a także wpłynąć na decyzje o wyborze ścieżki kariery.

    – Pomagamy kobietom na dwa sposoby: przede wszystkim zajmujemy się edukacją, zaczynając od bardzo podstawowego poziomu. Na początku pracujemy z dziećmi, a później coraz wyżej, aż do liderów i osób, które zajmują wysokie stanowiska w strukturach spółek. Równie ważnym filarem naszej działalności jest monitoring – wyjaśnia  Sylwia Kujawska-Frydrych.

    Niewielka poprawa w kwestiach równości płac i możliwości otrzymania awansu skutecznie odstrasza kobiety od studiowania na kierunkach technicznych. Ponadto większość z nich nie jest zainteresowana kształceniem się w dziedzinach związanych z IT.

    – Mały udział kobiet w środowisku nowych technologii zwykle wynika z kilku elementów. Po pierwsze, relatywnie mało kobiet jeszcze interesuję się tym obszarem. Mało kobiet studiuje, jest to około 10–11 proc. na kierunkach technicznych, chociaż robimy coraz więcej, żeby pokazywać, że nie tylko kierunki technologiczne mogą predestynować do tego, by zaistnieć w świecie nowych technologii. Mamy wielu humanistów, socjologów, którzy są bardzo przydatni w tej dziedzinie – przekonuje Sylwia Kujawska-Frydrych.

    Według badań Accenture, wpływ na zmniejszanie różnic między mężczyznami a kobietami w sektorze IT mają mieć kompetencje cyfrowe. Wraz z upływem czasu kobiety mają rozwinąć swoje umiejętności na tyle, że będzie można zaobserwować równość płci w tym środowisku. Potwierdzają to również analizy PwC, z których wynika, że różnicę w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce uda się zniwelować do 2021 r.

    – Po pierwsze, edukacja i świadomość, że sektor IT to moje miejsce. Po drugie, wsparcie organizacji w tym, żeby nie było dysproporcji, czyli różnego rodzaju programy edukacyjne i monitoringowe. A po trzecie, postawa jednych i drugich. Czyli budowanie kompetencji przywódczych i uwierzenie, że różnorodny świat jest dużo bardziej efektywny i o wiele bardziej ciekawy – wylicza Sylwia Kujawska-Frydrych.

    Według badania „Kobiety na rynku pracy – Raport 2016” 79 proc. respondentów uważa, że najwyższe stanowisko w ich firmie zajmuje mężczyzna. Ta statystyka może się jednak zmienić, ponieważ wiele pań tworzy własne start-upy.

    – W środowisku start-upowym jest chyba trochę lepiej niż w korporacjach, a przynajmniej tak mówią badania. Dużo więcej odważnych kobiet zaczyna budować start-upy. Może dlatego, że jest o wiele mniej barier, a same start-upy mają ciekawą historię. Myślę, że stowarzyszenie Technologia w Spódnicy może być taką rewolucją w świecie IT i może pokazać kobietom, że można zacząć od start-upu i robić cudowne rzeczy – podsumowuje Sylwia Kujawska-Frydrych.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Firma

    Media i PR

    Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

    Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

    Polityka

    Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

    Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.