Mówi: | Mateusz Włoch |
Funkcja: | ekspert |
Firma: | Inelo |
Do 2020 r. na świecie ma jeździć 35 mln podłączonych do sieci ciężarówek. Od 2019 roku nowe pojazdy muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy
Od 15 czerwca 2019 r. każdy nowy pojazd wykonujący na terenie Unii Europejskiej usługi transportowe będzie musiał zostać wyposażony w inteligentny tachograf. Urządzenia te nie tylko zbiorą więcej parametrów pojazdu niż obecne, lecz także będą wyposażone w moduły nawigacji satelitarnej oraz w moduły łączności bezprzewodowej pozwalające na zdalne odczytanie danych o pozycji danego pojazdu. Nowoczesne tachografy mają zwiększać bezpieczeństwo na drogach.
– Główny cel tej zmiany to walka z plagą oszustw, które są stosowane w obecnych tachografach, a ma to duży wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Tachografy montowane są w pojazdach po to, aby pokazywać, rejestrować czy ograniczać czas pracy danego kierowcy, żeby ten kierowca nie był przemęczony. Niestety, w obecnej sytuacji, którą mamy – ostatnie zmiany w tachografach to był 2012 rok – te zmiany utrudniły stosowanie różnych oszustw czy manipulacji w tachografach, natomiast nie zakończyły ich definitywnie – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Mateusz Włoch, ekspert firmy Inelo.
Z danych Frost & Sullivan Research wynika, że do 2020 roku na świecie będzie 35 mln podłączonych do sieci ciężarówek, a do roku 2025 będzie ich ponad 65 mln. Rozwiązania cyfrowe i technologie telematyczne zrewolucjonizują rynek samochodów ciężarowych, dzięki czemu sektor ten ma się stać bardziej efektywny i produktywny.
– W nowych, inteligentnych tachografach będą montowane m.in. odbiorniki lokalizacji, coś podobnego do systemu GPS, ale będą to systemy europejskie, taki tachograf obok zapisywania czasu pracy, tak jak robi to obecnie, będzie również zapisywał lokalizację pojazdu na mapie, nie będzie to ciągłe, będzie to kilka razy w ciągu dnia, na początku i na końcu dnia pracy oraz co trzy godziny jazdy – wyjaśnia Mateusz Włoch.
Unia Europejska szacuje, że w co trzecim samochodzie ciężarowym fałszowane są wskazania tachografu. W ciągu jedenastu miesięcy 2016 roku inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili ponad 196 tys. kontroli drogowych pojazdów. W ich wyniku wydano ponad 15 tys. decyzji administracyjnych o nałożeniu kary pieniężnej za naruszenie przepisów dotyczących transportu drogowego i niemal 40 tys. mandatów karnych. 51 proc. stwierdzonych naruszeń dotyczyło czasu prowadzenia pojazdu i przerw, a około 36 proc. było związanych z niewłaściwym użytkowaniem urządzeń rejestrujących. Inteligentne tachografy mają pozwolić uniknąć kosztownych kontroli.
– Inspektor będzie miał możliwość zdalnego odczytu niektórych danych z tachografów, pomoże to również uczciwym przedsiębiorcom. Będzie to tzw. preselekcja, do kontroli będą zatrzymywane podejrzane pojazdy, z których inspektorzy zdalnie otrzymają informację, że coś jest nie tak, są jakieś błędy sugerujące oszustwa w tachografach, a ci uczciwi przedsiębiorcy, którzy nie będą mieli błędów w tachografach, będą mogli kontynuować jazdę bez stresu kontroli – zapewnia ekspert Inelo.
Raport „Global Truck Video Safety Solutions Market, Forecast to 2023” sugeruje, że 40 proc. menadżerów flot jest zdania, że podłączenie do sieci ciężarówek jest niezbędne. Rozwój zarówno dróg, jak i całych miast ma wymusić pojawienie się coraz większej liczby inteligentnych ciężarówek. Ciężarówki w przyszłości mają pozwolić kierowcom na znacznie łatwiejsze płacenie za paliwo, parkowanie czy nawet śledzenie różnego rodzaju informacji w czasie rzeczywistym.
– Dla całej branży znaczenie będzie miało to, że nowe tachografy będą ułatwiać komunikację z systemami informatycznymi, które są już stosowane w firmach transportowych. W obecnej chwili, aby firma miała na bieżąco informacje z tachografu, ile jeszcze kierowca może jechać, aby spedytor odpowiednio zaplanował trasę, konieczne jest połączenie po kablu. W nowych, inteligentnych tachografach tę funkcję będzie pełnić połączenie Bluetooth – wyjaśnia Mateusz Włoch.
Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że średni wiek ciężarówki poruszającej się po drogach UE wynosi 11,7 roku. Problemem może być fakt, że od lat średnia ta rośnie. Może mieć to poważne konsekwencje w obliczu przepisów o cyfrowych tachografach, gdyż w ciągu 17 lat nowe tachografy powinny mieć wszystkie samochody zobowiązane do rejestrowania czasu pracy kierowców.
– Warto dodać, że dla użytkowników, którzy mają starsze samochody, nie ma obawy, że trzeba będzie ponieść jakieś wydatki finansowe na wymianę tych tachografów, ponieważ obowiązek wymiany tachografów na inteligentne w obecnych pojazdach, to dopiero 15 lat po 2019 roku, więc 2034 rok. Myślę, że do tej pory wszyscy wymienią flotę, zresztą widać to po flocie w Polsce, gdzie te pojazdy raczej są młode, to jest co najwyżej kilka lat – twierdzi ekspert.
Dane firmy doradczej Deloitte wskazują, że w 2016 roku na całym świecie sprzedaż ciężarówek przekroczyła 2,5 mln egzemplarzy. Do roku 2021 rynek ten ma rosnąć o 1,3 proc. średniorocznie, by osiągnąć wartość blisko 2,7 mln sprzedanych sztuk. W kolejnych pięciu latach rynek ten czeka jednak stagnacja – do roku 2026 odnotowany zostanie spadek o 0,1 proc. średniorocznie.
Czytaj także
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-11-13: Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował
- 2024-02-09: Popyt na używane samochody przyspiesza. Na rynku dwukrotnie wzrosła liczba ofert elektryków
- 2024-01-12: W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut. Przez to wzrosły także średnie ceny
- 2023-12-04: Producenci części motoryzacyjnych i warsztaty nie są gotowe na 2035 rok. Dla wielu z nich konieczna będzie zmiana profilu działalności
- 2024-01-15: Regenerowane części zamienne są coraz popularniejsze. Wykorzystuje się je również w fabrycznym odnawianiu używanych aut
- 2023-08-01: Ekokonwersja zamiast zakupu nowego elektryka. Polacy rozwijają technologię, która umożliwi takie zmiany w aucie w każdym warsztacie
- 2023-07-27: Większość Polaków obawia się awarii auta podczas zagranicznych podróży. Powodem do stresu są także koszty naprawy i organizacja pomocy drogowej
- 2023-06-26: Rafał Sonik: Kiedyś przez dwie godziny jeździłem maluchem po Bieszczadach z Lechem Wałęsą. Ostatnio umówiliśmy się na dubla
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.