Mówi: | dr n. med. Sławek Chomik |
Funkcja: | prezes |
Firma: | 3Clicks |
Diagnoza lekarska będzie możliwa po trzech kliknięciach. Medyczne aplikacje mobilne coraz skuteczniej wspierają pracę lekarzy
Medyczne aplikacje mobilne pomagają lekarzom w diagnozowaniu i prowadzeniu elektronicznej dokumentacji mobilnej oraz systemu rejestracji wizyt. Rozwiązania mobilne wspomagają jednak również pacjentów, także tych cierpiących na rzadkie lub trudne do prowadzenia choroby. Rynek medycznych aplikacji mobilnych wzrośnie w ciągu najbliższych kilku lat niemal dziesięciokrotnie. Polacy tymczasem opracowali aplikację mobilną, dzięki której diagnozę będzie można postawić po zaledwie trzech kliknięciach.
– Tworzymy aplikacje mobilne, które wspomagają proces diagnostyczno-terapeutyczny lekarzy, pomagając im w miejscu pracy. W ten sposób skracamy czas do uzyskania prawidłowej diagnozy, a jednocześnie zmniejszamy niepewność lekarza w momencie podejmowania decyzji – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje dr n. med. Sławek Chomik, prezes 3Clicks.
Stworzone przez polską firmę aplikacje mobilne dla lekarzy wspomagają ich w diagnozowaniu i leczeniu chorób układu moczowego i reumatologicznych, a także cukrzycy, infekcji, przewlekłego obturacyjnego zapalenia płuc i problemów z układem krzepliwości krwi. Aplikacje 3Clicks są zaprojektowane w taki sposób, by odpowiadać na najczęściej zadawane pytania. To np. wątpliwości lekarza co do skali diagnostycznych, wskazań do stosowania czy potrzeba szybkiego uzyskania szczegółowych informacji o produkcie leczniczym. Ideą twórców jest to, by odpowiedź na pytanie lekarza pojawiła się po trzech kliknięciach.
– Są to proste rozwiązania, które są dostępne na smartfonie w odstępie dosłownie trzech kliknięć. Pomogą one lekarzowi np. szybko zidentyfikować algorytm, który musi zastosować, czy wprowadzić i ocenić pacjenta, stosując pewną skalę diagnostyczną, czy znaleźć zwykłą dawkę leku, którą powinien użyć u pacjenta – wyjaśnia dr n. med. Sławek Chomik.
Narzędzia mobilne wspomagające pracę lekarzy tworzy już katowicka firma Kamsoft, będąca jednym z największych w Polsce dostawców oprogramowania dla służby zdrowia. Dostarczana przez nią aplikacja Wizyta Lekarska pozwala na przeprowadzanie domowych wizyt lekarskich i prowadzenie podczas nich elektronicznej dokumentacji pacjenta. Aplikacja jest w pełni zintegrowana z systemem OSOZ (Ogólnopolski System Ochrony Zdrowia), dzięki czemu lekarz nie tylko nie musi wypełniać żadnych dodatkowych dokumentów, lecz także może już podczas wizyty wystawić zwolnienie lekarskie czy elektroniczną receptę.
Medyczne aplikacje mobilne wspierają jednak nie tylko lekarzy, lecz także pacjentów. Funkcjonalność rozwiązań jest coraz bardziej zaawansowana i nie obejmuje już tylko wsparcia w utrzymywaniu sprawności fizycznej czy doborze diety. Na pomoc mogą liczyć również pacjenci cierpiący na rzadkie lub wymagające szczególnego podejścia choroby.
Na początku roku 3Clicks wypuściła do fazy testowej aplikację CU Later dedykowaną dla pacjentów z nieswoistymi zapaleniami jelit (choroba Leśniowskiego-Crohna i wrzodziejące zapalenie jelita grubego). Pacjenci korzystający z aplikacji mają dzięki niej dostęp do informacji o spotkaniach stowarzyszenia pacjentów w okolicy i bazy wiedzy z artykułami na temat choroby. Z uwagi na specyficzny charakter dotykających ich schorzeń, bardzo przydatny dla chorych jest jednak przede wszystkim moduł „Znajdź WC”. Aplikacja przypomina ponadto o konieczności przyjęcia leku oraz daje możliwość dzielenia się z innymi chorymi swoimi doświadczeniami.
– Chcemy tworzyć produkty, które na rynku polskim najlepiej jakby były dostępne dla lekarzy bez dodatkowych kosztów, taka jest charakterystyka rynku. Ubiegamy się o fundusze europejskie, które pomogą nam zwiększyć konkurencyjność na rynku, ale również wyjść poza granice kraju – wskazuje ekspert.
Z badań przeprowadzonych przez BIS Research wynika, że światowy rynek medycznych aplikacji mobilnych do 2025 roku ma osiągnąć wartość na poziomie ponad 11 mld dol. Z danych OSOZ Polska wynika, że w 2017 roku w Google Play i App Store było dostępnych w sumie 325 tys. aplikacji zdrowotnych. W porównaniu z rokiem poprzednim oznacza to wzrost o 32 proc. W poprzednim roku wzrost był jeszcze większy i sięgnął aż 57 proc. W aplikacje zdrowotne – według danych OSOZ – zainwestowano w samym tylko 2016 r. 5,4 mld dol. Jednocześnie – według twórców raportu – większość osób wciąż nie korzysta jeszcze z usług wirtualnej ochrony zdrowia. Penetracja rynku w skali globalnej wyniosła w 2018 roku zaledwie 18 proc.
Czytaj także
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-10: Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-22: Statystyki dotyczące otyłości coraz bardziej niepokojące. Niewielki odsetek chorych podejmuje leczenie
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-27: Doda: Udało mi się całkowicie zwalczyć przyczynę Hashimoto, a nie tylko skutki tej choroby. Nadal będę się dzielić moimi doświadczeniami i nie dam się zastraszyć
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.