Mówi: | Janusz Poloczek |
Firma: | ecVision |
System monitoringu wykorzystujący sztuczną inteligencję pozwala rozpoznać osobę z zasłoniętą twarzą. Za projektem stoją Polacy
Sztuczna inteligencja i sieci neuronowe coraz częściej są wykorzystywane w przemyśle. Innowacyjne rozwiązania znajdują zastosowanie w systemach, z których korzystamy na co dzień. Polacy opracowali system monitoringu oparty o możliwości, które do tej pory były wykorzystywane jedynie w laboratoriach. Platforma jest w stanie rozpoznać osobę w okularach przeciwsłonecznych czy z częściowo zasłoniętą twarzą, a także przewidzieć zagrożenia. Już teraz korzysta z niej jedna z sieci ochrony w Polsce. Firma zapowiada wdrożenie systemu także na zagranicznych rynkach.
– System ecVision Monitoring jest innowacyjnym systemem monitoringu, który umożliwia nie tylko efektywne zarządzanie kamerami wideo, np. na małym urządzeniu jesteśmy w stanie uruchomić nawet 100 kamer, ale jest również systemem analizy obrazu wideo poprzez sieci neuronowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Janusz Poloczek z firmy ecVision.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji i sieci neuronowych - uczących się systemów imitujących naturalną sieć neuronową, czyli ludzki mózg - sprawia, że system zaprojektowany przez ecVision potrafi rozpoznać różnego rodzaju zagrożenia, takie jak włamanie, kradzież, pozostawienie niebezpiecznego przedmiotu bez opieki, a także niebezpieczne zachowania, jak np. bójka. Jak podkreślają twórcy, jest to jedyny na świecie system, który jest w stanie rozpoznać ludzką twarz w całkowicie zaciemnionych okularach przeciwsłonecznych.
– W przeciwieństwie do konkurencji, która rozpoznaje jedynie de facto trzy punkty, czyli końcówkę nosa plus rozstaw źrenic, my mapujemy na twarzy 10 tys. punktów. Faktycznie dla nas zasłonięcie części twarzy burką czy okularami przeciwsłonecznymi nie stanowi przeszkody do skutecznego rozpoznania takiej osoby – twierdzi przedstawiciel firmy ecVision.
Firma ma w planach wprowadzenie rozwiązania na rynki zagraniczne. Już teraz zapowiada wdrożenia na rynkach niemieckim, brytyjskim i ukraińskim. W tej chwili z systemu korzysta już na polskim rynku jedna z największych w Polsce sieci ochrony. Platforma sprawdzi się także w sektorze handlowym.
– System posiada różnorakie analizy obrazu wideo pod sieć handlową, typu zliczanie klientów, mapy ciepła czy analizy związane chociażby ze złym oznakowaniem towarów na półkach – tłumaczy Janusz Poloczek.
Jak wynika z raportu MarketsandMarkets, w 2016 roku rynek systemów nadzoru wideo osiągnął wartość 30,37 mld dol. Prognozuje się, że w 2022 roku jego wartość będzie ponad dwa razy wyższa i osiągnie 75,64 mld dolarów, wzrastając średniorocznie o 15,4 proc.
Z kolei globalny rynek rozwiązań z użyciem sztucznej inteligencji ma być wart w 2025 roku ponad 35 mld dol., rosnąc średniorocznie o 57,2 proc. – czytamy w analizie Grand View Research. W tej dziedzinie przodują Stany Zjednoczone, gdzie innowacyjne rozwiązania są już szeroko wdrażane w takich branżach jak przemysł, media i marketing, ochrona zdrowia, transport czy motoryzacja.
Czytaj także
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Ochrona środowiska
Sektor budowlany coraz bardziej skupia się na celach dekarbonizacji. Firmom potrzebne jest jednak wsparcie finansowe i legislacyjne
Sektor budowlany coraz mocniej koncentruje się na realizacji celów dekarbonizacji. Przed polskim budownictwem stoją liczne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, redukcją emisji CO2 oraz dostosowaniem się do unijnych regulacji wspierających te działania. Cała branża już inwestuje w zielone technologie i innowacje, ale by skutecznie realizować założenia dekarbonizacji, konieczne jest wsparcie – zarówno finansowe, jak i legislacyjne.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.