Mówi: | Karol Okoński |
Funkcja: | sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji |
Min. Cyfryzacji: polska strategia rozwoju sztucznej inteligencji powstanie najpóźniej do połowy 2019 r.
Polski rząd rozpoczyna prace nad wdrożeniem strategii rozwoju sztucznej inteligencji. Do rozmów z administracją rządową przystąpili przedsiębiorcy, naukowcy oraz specjaliści zajmujący się sztuczną inteligencją. W ramach pracy nowej grupy roboczej powstał wstępny raport formułujący podstawowe założenia nowego programu. Najpóźniej do połowy przyszłego roku rząd planuje stworzyć i przyjąć dokument, który opisze strategię dotyczącą polskich programów rozwoju sztucznej inteligencji.
– Prace nad polską strategią sztucznej inteligencji są na etapie inicjalnym, natomiast przez ostatnie pół roku pracowały grupy robocze, w skład których wchodzili oprócz przedstawicieli administracji rządowej również przedsiębiorcy, ośrodki naukowe, trzeci sektor i wszyscy inni pasjonaci zajmujący się tą technologią. Oni przygotowali raport, który de facto formułuje pewne założenia, oczekiwania, co w polskiej strategii powinno się znaleźć – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Karol Okoński, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.
O nadziejach związanych z rozwojem sztucznej inteligencji coraz częściej dyskutuje się już nie tylko w gronie entuzjastów nowych technologii, lecz także w świecie biznesu oraz polityki. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji oraz postępującą automatyzacją pracy, ludzie staną się zbędni zarówno w procesie produkcyjnym, jak i usługowym. Zmiany te już dziś zachodzą na naszych oczach, a Polska chce odgrywać na tym rynku znaczącą rolę.
– Raport będzie podstawowym wkładem do polskiej strategii, ale potrzebujemy konkretnego planu działania w poszczególnych domenach ministerstw, żeby finalnie była to strategia rządowa, ale z jasnymi rolami poszczególnych ministerstw. Te prace, które przez ostatnie pół roku trwały, stanowią bardzo cenny wkład do tej strategii, który zakładamy, że zostanie zwieńczony przyjęciem przez Radę Ministrów już dokumentu formalnego, zakładamy, że najpóźniej do połowy przyszłego roku – zapowiada Karol Okoński.
Na początku roku Amazon uruchomił pierwszy publiczny sklep samoobsługowy Go, pozbawiony tradycyjnych kas oraz systemów rozliczeniowych. W drogerii zainstalowano sztuczną inteligencję, która monitoruje stany magazynowe oraz zawartość koszyków klientów, a następnie automatycznie rozlicza zakupy za pośrednictwem konta w serwisie Amazon. Kilka miesięcy po uruchomieniu pierwszej publicznej placówki firmie udało się otworzyć pięć kolejnych, a do 2021 roku ma powstać aż 3 tys. sklepów Amazon Go.
Sztuczna inteligencja pełni także coraz większą rolę w rynku transportowym. Kiedy Elon Musk wprowadził do dystrybucji Teslę z autopilotem, był prekursorem w dziedzinie sztucznej inteligencji na rynku motoryzacyjnym. Dziś z inteligentnych rozwiązań korzysta większość koncernów motoryzacyjnych. Powstają projekty wykorzystania tej technologii w zautomatyzowaniu transportu publicznego.
Władze Tokio testują autonomiczne taksówki, które w 2020 roku będą wozić kibiców podczas zimowych igrzysk olimpijskich. Nad podobnym programem pracuje firma technologiczna Oxatobica oraz korporacja taksówkarska Addison Le, które chcą wypuścić na londyńskie ulice pierwsze inteligentne taksówki w 2021 roku. Jeszcze ambitniejsze plany ogłosiła firma Volocopter, która w przyszłym roku przetestuje pierwsze autonomiczne latające taksówki w środowisku miejskim w Singapurze.
– Oczywiście powiedzieć, jak będzie wyglądał świat za 100 lat, nikt się tego w tym momencie nie podejmuje. Ale mamy świadomość, że pewne działania podejmowane w tym momencie, szczególnie związane z obszarem sztucznej inteligencji, pozwolą w znaczącym stopniu wpłynąć na to, w jakim tempie będziemy się rozwijać przez kolejne dziesiątki lat. Jeśli wykonamy pewne ruchy i pewne działania teraz w zły sposób, to właśnie Polska za 100 lat będzie wyglądać zupełnie inaczej i będzie krajem dużo mniej zaawansowanym – twierdzi Karol Okoński.
Rozwój sztucznej inteligencji niesie ze sobą także wiele zagrożeń. Chiński rząd powołał specjalną jednostkę, która wyszkoli ekspertów ds. inteligentnych broni. Powołano do niej wyłącznie niepełnoletnich uczniów wykazujących się ponadprzeciętną inteligencją, kreatywnością, wolą walki oraz patriotyzmem. Nastolatkowie zostaną wyszkoleni w projektowaniu inteligentnego uzbrojenia, a ich docelowym zadaniem będzie opracowanie broni, która sama zadecyduje, kiedy można pozbawić człowieka życia.
Polski rząd planuje się skupić na wykorzystaniu sztucznej inteligencji w administracji publicznej i biznesie.
– Nam zależy na tym, żeby wykorzystać sztuczną inteligencję w tych miejscach, gdzie pozwala ona podwyższyć produktywność, jakość usług i zdjąć z obywateli oraz przedsiębiorców pewne działania. Automaty po prostu mogą działać lepiej, a ludzie mogą się skupić na innych działaniach, gdzie potencjał mózgu może być w pełni wykorzystany. Uważamy, że to, jak zadziałamy przez najbliższych parę lat, będzie mieć znaczący wpływ na to, w jakich nastrojach będziemy świętować kolejne 100-lecie niepodległości – mówi sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.
Według badań przeprowadzonych przez firmę analityczną Research Conducted wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji wyniosła w zeszłym roku 15,7 mld dol. Szacuje się, że w najbliższych latach branża będzie rosła w tempie 38,3 proc. i do 2026 roku osiągnie wartość 300,26 mld dol.
Czytaj także
- 2025-07-21: Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-07-30: Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Finanse

Zdecydowane odbicie w liczbie ofert pracy dla programistów. Wynagrodzenia rosną, ale nie wrócą na dotychczasowe poziomy
Po 2,5 roku perturbacji na rynek pracy w branży IT wracają wzrosty. Jak wynika z danych JustJoin.IT, w I połowie tego roku na tym portalu odnotowano blisko 70-proc. wzrost liczby ofert pracy w porównaniu do sytuacji sprzed roku. W górę idą także płace, chociaż eksperci wskazują, że dynamika nie jest tak wysoka jak kilka lat temu. Wciąż trudności ze znalezieniem pracy mają pracownicy dopiero zaczynający karierę w branży.
Konsument
Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach

Ostatnie badania wskazują na pewną poprawę w świadomości ekonomicznej Polaków, zwłaszcza na temat konieczności oszczędzania. Jednak w zakresie inwestowania i dostępnych do tego narzędzi oraz systemu podatkowego wciąż są poważne deficyty w wiedzy. Polacy mają świadomość, że podnoszenie swoich kompetencji pozytywnie wpłynie na ich budżety domowe, ale mało się mówi o tym, że od tego zależy też przyszły dobrobyt kraju. Dlatego też edukacja finansowa i ekonomiczna powinna się wkrótce stać elementem nauczania na jak najwcześniejszym etapie.
Ochrona środowiska
Mężczyźni generują dużo wyższy ślad węglowy z transportu i konsumpcji niż kobiety. Główne powody to spożycie czerwonego mięsa i jazda samochodem

Ślad węglowy generowany przez kobiety, liczony na podstawie diety i wykorzystania środków transportu, jest o jedną czwartą niższy w porównaniu do mężczyzn – donoszą francuscy i brytyjscy naukowcy na podstawie badań przeprowadzonych we Francji. Nawet po skorygowaniu wyników, na przykład o różnice płciowe w zapotrzebowaniu na kalorie, luka pozostaje bardzo duża. Tym, co w większości odpowiada za te różnice, są czerwone mięso i samochody – oba wysokoemisyjne i oba powiązane ze stereotypowym wizerunkiem mężczyzny.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.