Newsy

Inteligentne systemy kontroli ruchu drogowego poprawiają bezpieczeństwo na drogach. Analizują i przewidują ruch pojazdów w czasie rzeczywistym

2019-03-22  |  06:00

Branża komunikacyjna jako pierwsza w pełni wykorzysta potencjał inteligentnego miasta. Już dziś wdraża się systemy monitoringu miejskiego wykorzystujące sztuczną inteligencję oraz kamery termowizyjne do zarządzania ruchem kołowym. Powstały także moduły bezprzewodowe umożliwiające podłączenie do systemów monitoringu miejskiego tych skrzyżowań, których nie podłączono do internetu. Upowszechnienie inteligentnych systemów zarządzania ruchem pozwoli zmniejszyć korki oraz zanieczyszczenie powietrza ze spalin samochodowych.

– Prezentujemy tutaj zastosowania naszych kamer termowizyjnych w połączeniu z kamerami światła widzialnego w obszarze bezpieczeństwa ruchu i zapobiegania korkom na drogach. Nasze kamery rozpoznają pojazdy. Wykorzystujemy też technologię Wi-Fi do monitorowania czasu podróży, dzięki czemu możemy obliczać wydajność skrzyżowania, ciągu komunikacyjnego, tempo podróży między punktami i analizować miejsca początku i celu podróży. Możemy też wykrywać kierowców jadących pod prąd – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Tim Streck z Flir Systems.

Zintegrowane systemy automatycznego zarządzania sygnalizacją świetlną (SATS) to jeden z filarów inteligentnego miasta. Dzięki nim można zautomatyzować proces optymalizacji sygnalizacji na szeroką skalę, wykorzystując w tym celu sztuczną inteligencję. Algorytmy są w stanie sprawniej przeanalizować duże zasoby danych i w czasie rzeczywistym poprawiać płynność ruchu miejskiego.

Systemy inteligentnego zarządzania ruchem drogowym Flir Systems, wspierane kamerami termowizyjnymi i światła widzialnego, wykorzystywane są w procesie optycznego rozpoznawania pojazdów. Jeden z takich systemów działa już w mieście Henderson, na przedmieściach Las Vegas.

– Kamery są zamontowane na słupach wysięgnikowych i skierowane w dół, na linię stopu. Dzięki temu możemy sprawdzić, na których pasach znajdują się samochody, i możemy ustalić ich liczbę. Wszystkie dane następnie trafiają do adaptacyjnego systemu sterowania, który modyfikuje cykle sygnalizacji świetlnej w oparciu o ruch drogowy, a nie statycznie ustawiony czas. To realnie działający system, uruchomiliśmy już podobne na całym świecie – twierdzi Tim Streck.

Inżynierowie Flir Systems pracują także nad rozwiązaniami przyspieszającymi proces przyłączania sygnalizacji świetlnej do systemów inteligentnego miasta. Firma opracowała moduł łączności komórkowej, który sprawdzi się na skrzyżowaniach niepodłączonych do światłowodu. Równie przydatny może się okazać moduł FLIR VIP-T pozwalający wykorzystać w ramach SATS klasyczne, analogowe kamery monitoringu miejskiego.

– Możliwość połączenia urządzeń przez sieć komórkową pozwoli na przekazywanie danych nawet tam, gdzie do skrzynek sygnalizacji nie doprowadzono światłowodów. Trudno powiedzieć, kiedy cały system się upowszechni – liczymy na to, że za pięć lat każde skrzyżowanie będzie inteligentne – przewiduje ekspert Flir Systems.

W SATS postanowiły zainwestować także władze Nottingham, które przeznaczyły 99 tysięcy funtów na realizację programu SMART Cities Strategy. W jego ramach powstanie zintegrowany system monitoringu, wykorzystujący kamery do analizowania przepływu samochodów na drogach miasta. Dane zebrane przez stacje badawcze pozwolą upłynnić ruch i przeanalizować poziom zanieczyszczenia powietrza, a sztuczna inteligencja wykorzysta dane o korkach do informowania podróżnych o najmniej zatłoczonych ulicach.

– Mamy też systemy do wykrywania obecności pieszych. Wiele razy dochodzi do sytuacji, w których piesi podchodzą do skrzyżowania, naciskają przycisk i odchodzą, co prowadzi do sytuacji, że kierowcy nie są pewni, czy naprawdę ktoś czeka na przejściu. Możemy wykrywać obecność pieszego, włączyć miganie światła ostrzegawczego, możemy nawet przekazać informację bezpośrednio do pojazdu – tłumaczy Tim Streck.

Firma Noida Authority postanowiła z kolei wypromować ideę inteligentnych skrzyżowań w odmienny sposób, promując je jako sposób na ograniczenie emisji spalin samochodowych. Inżynierowie zamontowali autorski system kontroli przepływu samochodów na trzech najbardziej zatłoczonych ulicach miasta Delhi. Testy systemu wykazały, że pozwala on zredukować o ok. 90 proc. czas oczekiwania na zapalenie się zielonego światła, co bezpośrednio przekłada się na obniżenie emisji spalin.

Za wdrożeniem rozwiązań z zakresu inteligentnego sterowania ruchem optują także unijni urzędnicy, którzy powołali do życia P4ITS, ośrodek zajmujący się wdrażaniem oraz promocją tej technologii. W rozwoju tych systemów widzą szansę na znaczące usprawnienie ruchu drogowego, a także poprawę bezpieczeństwa kierowców.

Według MarketStudyReport.com wartość globalnego rynku inteligentnych systemów komunikacyjnych wzrośnie z 9,3 mld dol. w 2017 roku do 25,4 mld w 2024 roku, wykazując średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 20 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji

Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.

Infrastruktura

Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi

Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.

Telekomunikacja

Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo

– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.