Mówi: | Edyta Demby-Siwek |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Urząd Patentowy RP |
Coraz więcej polskich patentów związanych z ochroną przed koronawirusem. W Urzędzie Patentowym RP już ok. 100 zgłoszeń dotyczy COVID-19
Od rozpoczęcia pandemii liczba zgłoszeń wynalazków w Urzędzie Patentowym wzrosła o ponad 5 proc. – Obecnie ponad 100 jest bezpośrednio związanych z ochroną przed COVID-19 – mówi Edyta Demby-Siwek, prezes Urzędu Patentowego RP. W Polsce pojawiły się już np. urządzenia dezynfekujące, które samoistnie i pod ciśnieniem rozpylają mgiełkę, od razu pokrywającą całą powierzchnię dłoni. Powstały też bramy dezynfekujące oparte na działaniu światła UVC czy namiot barierowy.
– Od momentu, kiedy zaczęła się pandemia, liczba zgłoszeń wynalazków w Urzędzie Patentowym wzrosła o ponad 5 proc. Mam wrażenie, że nasi wynalazcy zeszli do garaży i zaczęli tworzyć prototypy wynalazków. Około 100 zgłoszeń jest bezpośrednio związanych z ochroną przed COVID-19. To nie są oczywiście szczepionki, ale wszystkie produkty, które mają nas uchronić przed zakażeniem – mówi agencji Newseria Innowacje Edyta Demby-Siwek.
W ciągu ostatniej dekady liczba polskich zgłoszeń patentowych składanych do Europejskiego Urzędu Patentowego (EPO) wzrosła o ponad połowę, z 205 w 2010 r. do 469 w 2019 roku. Ten wzrost może być jednak jeszcze większy, bo podczas pandemii nie brakuje polskich wynalazków, które mają pomóc chronić przed zakażeniem koronawirusem.
To np. namiot barierowy, opracowany przez naukowców Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, którego produkcja kosztuje zaledwie kilkaset złotych i skutecznie obniża ryzyko zakażenia. Z kolei student z Łodzi opracował urządzenie, które samoistnie i pod ciśnieniem rozpyla środek dezynfekujący na ręce, a mgiełka pokrywa natychmiast całe dłonie. Innym przykładem może być brama dezynfekująca, która wykorzystuje promieniowanie UVC, zabójcze dla wirusów.
– Zazwyczaj są to produkty do dezynfekcji, ubrania ochronne czy te związane z designem. Mamy zgłoszenia różnego rodzaju maseczek ochronnych o finezyjnych kształtach czy elementach graficznych. Również znaki towarowe i logo zawierają elementy nawiązujące do pandemii. Jest to koronaparty, koronaafterparty, koronababy, tak że nasi twórcy są bardzo kreatywni w czasach pandemii – wymienia prezes Urzędu Patentowego RP.
Polscy naukowcy opracowali już m.in. biomaseczki z filtrem roślinnym czy maseczki samoprzylepne. Powstały też takie, które zabijają koronawirusa. Także na świecie wynalazcy prześcigają się w tworzeniu produktów związanych z SARS-CoV-2. W Indonezji np. powstały maseczki z plastikowym, przezroczystym fragmentem na ustach, które umożliwiają komunikację podczas pandemii osobom głuchym, czytającym z ruchu warg.
W Singapurze dystansu społecznego między ludźmi pilnował wyprodukowany specjalnie do tego zadania inteligentny robot. Z kolei w jednym z hoteli w Japonii „Pepper”, czyli humanoidalny robot, pomaga osobom z łagodnymi objawami koronawirusa i skutecznie zastępuje personel.
Czytaj także
- 2022-08-03: Era taniego latania niekoniecznie dobiegła końca. Przewoźnicy nadal będą walczyć o pasażera niskimi cenami
- 2022-07-29: Sebastian Mikosz (IATA): Obecna sytuacja w branży lotniczej to nie kryzys, tylko perturbacje. W ciągu kilku tygodni powinna wrócić do normy
- 2022-08-08: Zawirowania w transporcie oceanicznym potrwają co najmniej do przyszłego roku. Stawki raczej nie wrócą do poziomu sprzed pandemii
- 2022-07-21: Szczepienia przeciw COVID-19 w ciągu roku uchroniły od śmierci 20 mln ludzi. Wirusolodzy apelują o intensyfikację szczepień przed rozkręceniem kolejnej fali [DEPESZA]
- 2022-07-22: Od dziś osoby w wieku 60+ i z obniżoną odpornością mogą się szczepić kolejną dawką przeciw COVID-19. Farmaceuci gotowi, by pomóc w kolejnej kampanii szczepień
- 2022-07-25: Popyt na sprzęt komputerowy w Polsce wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Napędzają go zmiana modelu pracy i projekty edukacyjne
- 2022-08-08: Technologia coraz szybciej przeobraża rynek pracy. Staje się kluczowa nie tylko dla rozwoju kariery, ale też wellbeingu pracowników
- 2022-07-26: Rośnie liczba zachorowań na małpią ospę. Dr A. Afelt: Takich chorób odzwierzęcych będzie się pojawiać coraz więcej
- 2022-07-12: W ciągu dwóch–trzech tygodni czeka nas wzrost liczby chorych na COVID-19, szczególnie objawowych. Nowe warianty omikrona są groźniejsze
- 2022-07-20: Niewielu Polaków ma plan awaryjny na sytuacje kryzysowe. Pandemia i wojna wzbudziły większe zainteresowanie tym tematem
Transmisje online
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Miejsc parkingowych ubywa, bo miasta chcą wypchnąć ruch samochodów z centrum. Technologia pomoże lepiej wykorzystywać istniejące parkingi
Zaparkowanie samochodu w centrum Warszawy, Wrocławia czy Krakowa to poważne wyzwanie. Statystyki przytaczane przez NaviParking wskazują, że zagęszczenie ruchu w centralnych dzielnicach nawet w 30 proc. jest spowodowane przez kierowców poszukujących miejsca parkingowego. To zaś oznacza nie tylko większe korki, ale też większy hałas, dodatkową emisję spalin i duży stres u kierowcy. Tworzenie nowych parkingów nie jest dziś priorytetem miast – dążą raczej do tego, żeby wypchnąć ruch z centrów. Dlatego potrzebne są lepsze zachęty, by kierowcy wybierali inne środki komunikacji, np. autobusy, tramwaje czy mikromobilność, a także nowe sposoby na skuteczniejsze wykorzystanie istniejących parkingów.
Partner serwisu
Edukacja
Rzeź Woli to jedna z najmniej znanych kart historii Powstania Warszawskiego. Powstaje nowy projekt edukacyjny w wirtualnej rzeczywistości

Rusza drugi etap rewitalizacji placu Męczenników Warszawskiej Woli. To jedno z ważniejszych miejsc pamięci Powstania Warszawskiego, gdzie w sierpniu 1944 roku wymordowano mieszkańców Woli i Ochoty. Fundacja PGE i opiekujący się placem ojcowie redemptoryści stworzą tutaj ścieżkę edukacyjną z multimedialnymi lekcjami w technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), dzięki czemu z wiedzą o tragicznych wydarzeniach sprzed 78 lat łatwiej będzie dotrzeć do młodych odbiorców. Mimo wielu dekad prac badaczy szczegóły rzezi Woli nadal pozostają nieodkryte.
Edukacja
Liczba aniołów biznesu rośnie, ale wciąż jest ich za mało. 40 proc. z nich jest na rynku maksymalnie trzy lata

Polski rynek aniołów biznesu wciąż jest wielokrotnie mniejszy od tych z Europy Zachodniej, o Stanach Zjednoczonych nie wspominając, i stosunkowo młody. Jednak zainteresowanie tą formą pomnażania kapitału i dzielenia się doświadczeniem szybko rośnie. Największa obawa osób, które chcą dołączyć do grupy aniołów biznesu, dotyczy tego, czy będą umiały realistycznie ocenić szanse danego przedsięwzięcia. Platforma Polish Angels ma ułatwić przepływ know-how i finansowania między doświadczonymi inwestorami i pomysłodawcami start-upów.
Współpraca

Obsługa konferencji prasowych
Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.