Newsy

Chmury danych ułatwiają naukowcom prowadzenie badań. Nowa platforma pozwoli podzielić się zdjęciami prosto z mikroskopu

2019-11-22  |  06:00

Z badań Intelligent Enterprise Index przeprowadzonych przez analityków Zebra Technologies Corporation wynika, że dziś aż 61 proc. firm inwestuje w technologie inteligentne. Narzędzia tego typu coraz częściej trafiają także w ręce jednostek naukowych, które wykorzystują je do usprawnienia procesów decyzyjnych oraz procedur badawczych. Korporacja Labstep pokłada spore nadzieje w chmurze danych, której upowszechnienie może uprościć prowadzenie badań przez kilka zespołów naukowych z całego świata.

– Stworzyliśmy platformę do zarządzania, współpracowania i dzielenia się danymi oraz wynikami badań. Laboratoria z różnych uczelni i kontynentów współpracują ze sobą, a praca naukowców polega na zapisywaniu obserwacji, a na co dzień wykorzystuje się głównie odręczne notatki. W obecnych czasach, gdzie duży nacisk kładzie się na współpracę, dzielenie się danymi i wynikami jest niezwykle trudne. Nasze narzędzie stanowi platformę, dzięki której naukowcy mogą w bardzo prosty sposób komunikować się i wymieniać danymi ze współpracownikami – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jan Domanski, współzałożyciel Labstep.

Na rynku chmurowym funkcjonuje obecnie wiele platform przystosowanych do pracy grupowej. Obok narzędzi skierowanych do użytkowników domowych istnieją także te skierowane do środowiska biznesowego. Cechują się znacznie większą wszechstronnością niż klasyczne dyski sieciowe, oferując całą paletę dodatkowych, wysoce funkcjonalnych narzędzi.

Z myślą o użytkownikach biznesowych powstała m.in. chmura G-Core Labs. Platforma nie tylko pozwala przetwarzać nieograniczoną liczbę danych, co może okazać się przydatne w przypadku projektów naukowych operujących na zasobach big data, lecz także pozwala wybrać serwerownie, w której klient będzie przechowywać swoje dane. Dzięki temu zespół może wybrać taki serwer, który zapewni jak najszybszy przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi grupami naukowców.

– Jeśli wejdziemy do laboratorium z XXI wieku i usuniemy wszystkie urządzenia z monitorem, to nie będziemy mogli odróżnić go od laboratoriów z lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Wszystko wygląda podobnie – ludzie w fartuchach zapisujący notatki na papierze. Na szczęście start-upy pracują już nad tym sektorem, każdego roku wydawane są ogromne pieniądze na rozwój badań, a my pomagamy wydać je korzystnie – przekonuje ekspert.

Potencjał tej technologii docenił także Departament Zasobów Wewnętrznych Stanów Zjednoczonych, który zainwestował w elektroniczny system zarządzania zasobami funkcjonujący w ramach chmury danych. Do końca 2022 roku wszystkie rekordy elektroniczne oraz skrzynki mailowe departamentu zostaną przeniesione do chmury. Dzięki temu dostęp do zawartych w nich informacji będzie szybszy i wydajniejszy, e-maile będą automatycznie kategoryzowane, a pracownicy będą mogli sprawniej operować dokumentami wykorzystywanymi w departamencie.

Na podobnej zasadzie ma działać narzędzie od Labstep, które będzie pomostem pomiędzy danymi gromadzonymi w aplikacjach oraz na komputerach użytkowników platformy. Zaprojektowano je w taki sposób, aby ułatwiło zarządzanie notatkami czy danymi do analizy. Wprowadzono w nie m.in. elektroniczny notatnik do zapisywania informacji na temat przeprowadzanych eksperymentów, interfejs do usystematyzowania kolejnych kroków badawczych czy system protokołów wzorcowych. Labstep obsługuje także szereg plików wykorzystywanych w laboratoriach i jest kompatybilny z takimi narzędziami, jak pakiet Microsoft Office, Molecular czy SnapGene.

– Internet rzeczy będzie coraz częściej gościł w laboratoriach. Zamiast pracownika laboratorium wykonującego zdjęcie za pomocą mikroskopu z kamerą, mikroskop podłączony do internetu automatycznie wykona zdjęcie pobranej próbki, prześle je do notatnika w chmurze, do którego będą mieli dostęp jego współpracownicy. Naszym naukowcom i klientom zapewniamy takie rozwiązania, które pozwalają im wysyłać dane z ich urządzeń do innych pracowników, dzięki czemu mogą pracować wspólnie – wyjaśnia Jan Domanski.

Według analityków z firmy MarketsandMarkets wartość globalnego rynku systemów zarządzania dokumentami do 2023 roku osiągnie wartość 6,8 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie ponad 11 proc.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Internet

Cyberataki coraz bardziej powszechne. Są rozwiązania chroniące infrastrukturę państwową, ale brakuje tych pomagających zwykłym obywatelom

Cyberataki są coraz częstsze i coraz bardziej niebezpieczne. Dotykają firmy, instytucje ważne dla bezpieczeństwa kraju, ale też zwykłych ludzi. Większość krajów, w tym Polska, wdraża systemy cyberbezpieczeństwa. Brakuje jednak narzędzi, które pomogłyby chronić zwykłych obywateli – alarmują eksperci. Tymczasem University of Maryland obliczają, że hakerzy atakują co 39 sekund, średnio 2 244 razy dziennie, a większość osób nie tylko nie wie, jakie kroki podjąć w przypadku naruszenia danych, lecz także jakie stosować zabezpieczenia.

CES Las Vegas 2020

Internet

W strumieniowe przesyłanie rozrywki wchodzą technologiczni giganci. W wideo online swoją szansę widzą także reklamodawcy

Przeciętny odbiorca na oglądanie wideo online poświęca nieco ponad 80 minut. W 2021 roku będzie to już 100 minut. Choć telewizję codziennie ogląda niemal połowa Polaków, to coraz częściej wybieramy serwisy VoD. Zwłaszcza że tym rodzajem mediów zainteresowali się tacy technologiczni giganci jak Apple. Rozwój wideo w sieci jest szansą zarówno dla marketerów, jak i stacji telewizyjnych – przekonują eksperci. Z szacunków wynika, że globalnie reklamodawcy przeznaczą na reklamę video online ponad 175 mln dol. W 2021 roku wydatki na reklamę wideo online będą warte jedną trzecią rynku reklam telewizyjnych.