Newsy

CES 2020: Inteligentne szczoteczki do zębów same dobiorą odpowiedni ruch i wibracje. Najnowsze wyposażone będą w kamerę i sztuczną inteligencję

2020-01-08  |  06:00

Zdecydowana większość Polaków ma próchnicę, a ponad połowa w wieku 40+ nosi protezy zębów. W dużej mierze wynika to z faktu, że nie potrafimy myć zębów – robimy to zbyt krótko i niedokładnie. Z pomocą przychodzi nowa technologia. Inteligentne szczoteczki do zębów monitorują czas mycia, pomagają wybrać odpowiedni nacisk i ruch szczoteczki. Najnowsze urządzenia wykorzystują sztuczną inteligencję i algorytmy, wykrywają nagromadzony osad i podpowiadają, które miejsca wymagają ponownego szczotkowania.

– Istnieje wiele różnych rodzajów elektrycznych szczoteczek do zębów – soniczne, obrotowe, oscylacyjne. Ich najważniejszym zadaniem jest dotarcie do trudno dostępnych miejsc, co pozwala skutecznie usunąć bakterie odpowiedzialne za powstawanie płytki nazębnej. Zasada działania inteligentnej szczoteczki jest taka, że urządzenie łączy się z aplikacją lub w inny sposób przekazuje użytkownikowi istotne informacje pozwalające mu lepiej szczotkować zęby – mówi agencji Newseria Innowacje podczas targów CES 2020 Derek Manwaring z firmy Colgate-Palmolive.

W branży stomatologicznej nie brakuje nowych technologii, które w przyszłości mogą zrewolucjonizować opiekę dentystyczną. Naukowcy opracowali już specjalne lasery, które przyspieszają wzrost nowych zębów, jednocześnie wykrywając ubytki, zanim te jeszcze się pojawią, i zmniejszając nadwrażliwość zębów. Wkrótce w gabinetach dentystycznych będzie można hodować zęby z komórek macierzystych pacjentów.

Większość rozwiązań wciąż jeszcze czeka na wdrożenie, dlatego najskuteczniejszą metodą zapobiegania chorobom zębów i dziąseł jest odpowiednia higiena. Najnowsze szczoteczki elektryczne nie tylko pozwalają dokładniej czyścić zęby. Firma Colgate-Palmolive podczas targów CES 2020 w Las Vegas zaprezentowała inteligentną szczoteczkę do zębów Colgate Plaqless Pro wyposażoną w technologię czujnika optycznego. W ten sposób ostrzega o gromadzeniu się biofilmu w ustach, dostarczając informacje w czasie rzeczywistym, dzięki czemu wiadomo, które obszary jamy ustnej wymagają więcej uwagi.

– Rozwiązanie to bazuje na czujniku optycznym, który wykorzystuje światło odbijane od elementów znajdujących się w osadzie nazębnym czy tzw. błonce nabytej. Uzyskane w ten sposób dane są następnie interpretowane przez inteligentny moduł znajdujący się w szczoteczce. W przypadku wykrycia osadu na urządzeniu zapala się niebieska lampka sygnalizująca, że konieczne jest dalsze mycie w tym miejscu. Gdy światło zmieni kolor na biały, jest to sygnał, że osad został usunięty i można przejść do kolejnego miejsca w jamie ustnej – tłumaczy Derek Manwaring.

Aplikacja Colgate Connect, która współpracuje z Colgate Plaqless Pro, zapewnia kompleksową mapę ust. Dzięki niej można zobaczyć, gdzie dokładnie były myte zęby, a które wymagają jeszcze szczotkowania.

– Zastosowany algorytm podczas szczotkowania nieustannie uczy się lepszej analizy sposobu, w jaki myjemy zęby. Urządzenie ma wbudowany nie tylko wykrywacz osadu, lecz także czujnik położenia szczoteczki, co pozwala na coraz lepsze wykorzystanie jego inteligencji – wskazuje ekspert.

Sztuczną inteligencję wykorzystują też inne smart szczoteczki do zębów, m.in. Oral-B. Urządzenie iO stosuje ruchy oscylacyjne, obrotowe wraz z mikrowibracjami, a aplikacja iO na smartfona śledzi ruchy szczoteczki, wyświetlając wyniki na smartfonie. Z kolei Kolibree oferuje szczoteczkę do zębów dla najmłodszych, zintegrowaną ze smartfonem, która do dokładnego mycia zębów zachęca poprzez grywalizację z innymi użytkownikami.

– Dopóki nie nauczymy się lepiej myć zębów, a niestety na razie wychodzi nam to nie najlepiej, konieczne będzie rozwijanie technologii pomagających nam lepiej dbać o zdrowie jamy ustnej – podkreśla Derek Manwaring.

Zdecydowana większość Polaków ma próchnicę. Z danych GSK Consumer Healthcare wynika, że ponad połowa osób w wieku 40+ nosi protezy. Nie potrafimy prawidłowo myć zębów, często o tym zapominamy lub myjemy je w pośpiechu i zbyt krótko. Nowe technologie mogą pomóc w prawidłowej higienie jamy ustnej.

Szczoteczka Colgate Plaqless Pro powinna trafić do sprzedaży jeszcze w tym roku i będzie kosztować 250-300 dolarów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.