Newsy

CES 2019: Pierwsze gry planszowe z ekranami dotykowymi i robo-szachy ze sztuczną inteligencją przesuwającą pionki

2019-01-15  |  06:00
Mówi:Atur Mehta
Funkcja:dyrektor ds. technologii
Firma:Square Off
  • MP4
  • Gry planszowe coraz częściej przybierają hybrydową formę. Powstają aplikacje do zapamiętywania postępu, mobilne odsłony najpopularniejszych tytułów, gry wykorzystujące wirtualną rzeczywistość czy cyfrowe urządzenia stworzone z myślą o przeniesieniu gry na cyfrowy ekran. Podczas targów CES w Las Vegas pokazano również magnetyczne szachy, w które można grać ze znajomym przez internet lub ze sztuczną inteligencją.

    – Nasze szachy pozwalają grać przeciwko sztucznej inteligencji, która ma 20 poziomów trudności. Można również rzucić wyzwanie dowolnym graczom z całego świata poprzez internet, a także zmierzyć się z człowiekiem na fizycznej planszy bez względu na to, czy dysponuje on faktyczną szachownicą – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje podczas targów CES 2019 Atur Mehta, dyrektor ds. Technologii w firmie Square Off.

    Digitalizacja gier planszowych postępuje. Popularyzacja skomplikowanych planszówek przeznaczonych dla starszych graczy oraz osób dorosłych sprawiła, że producenci gier coraz częściej zaczęli sięgać po urządzenia mobilne w procesie projektowania mechanizmów zarządzających rozgrywką. Tak powstali m.in. Alchemicy, w których magiczne eliksiry mieszamy za pośrednictwem aplikacji czy This War of Mine, w której smartfon służy do przeglądania skryptów fabularnych i odtwarzania nastrojowej muzyki.

    Smartfony stały się także obiektem zainteresowania gry detektywistycznej Chronicles of Crime, w której część śledztwa prowadzona jest za pośrednictwem wirtualnej rzeczywistości – po zeskanowaniu kodów QR umieszczonych na kartach, gracz może się rozejrzeć po wirtualnym miejscu zbrodni wyświetlanym na ekranie telefonu.

    Square Off to magnetyczna plansza do szachów, która łączy się z internetem i pozwala grać z innymi graczami za pośrednictwem serwisu chess.com, na żywo śledzić przebieg partii mistrzostw świata czy wyzwać na pojedynek sztuczną inteligencję, która automatycznie porusza pionkami.

    – Do poruszania figurami wykorzystano robotyczne ramię i podstawowe zjawiska magnetyczne. Elementy zostały wykonane ręcznie, a w środku znajdują się magnesy. Szachownica jest w całości wykonana z drewna. Jedną z niepowtarzalnych funkcji, które zawarliśmy w urządzeniu, jest także możliwość automatycznego powrotu wszystkich figur na pozycje początkowe za jednym dotknięciem przycisku – tłumaczy przedstawiciel Square Off.

    Równie innowacyjne podejście do projektowania planszówek wykazali twórcy z firmy Wizama, którzy stworzyli hybrydową grę SquareOne, nazywaną konsolą do planszówek. Głównym elementem zestawu jest ekran dotykowy, na którym wyświetlają się wszystkie plansze. W pudełku znajdziemy także kości, pionki i karty, które komunikują się z urządzeniem za pośrednictwem technologii NFC. Dzięki takiej konstrukcji na SquareOne można uruchomić wiele klasycznych gier, a system sam dopasuje wygląd planszy do danego tytułu czy przebiegu rozgrywki.

    W przypadku szachów od Square Off wykorzystanie rozwiązań hybrydowych sprowadza się nie tylko do uatrakcyjnienia zabawy. Oddając do dyspozycji sztuczną inteligencję oraz integrując grę z systemem chess.com, umożliwiono rozegranie partii nawet wtedy, gdy nie mamy przy sobie innego gracza.

    – Wszystko działa w ten sposób, że włączamy szachy, wybieramy poziom trudności lub opcję gry z przyjacielem za pośrednictwem aplikacji. Potem wykonujesz swój ruch i czekasz, aż figura przeciwnika w magiczny sposób przesunie się po planszy – mówi ekspert.

    Firma badawcza Research and Markets szacuje, że w 2023 roku wartość europejskiego rynku gier planszowych wyniesie 4 mld dol. Do tego czasu branża wykaże średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 6 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Handel

    Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem

    Sejm proceduje obecnie projekt nowelizacji ustawy akcyzowej, który ma na celu objęcie tym podatkiem nowych kategorii wyrobów, w tym jedno- i wielorazowych e-papierosów. Nowe regulacje mają ograniczyć dostępność takich wyrobów wśród młodzieży, ale eksperci oceniają, że ich skutki mogą być odwrotne od zamierzonych. – Impakt uchwalonej w pośpiechu ustawy może być druzgocący dla przemysłu vapingowego, a jednocześnie nie przynieść jakichkolwiek korzyści związanych z ograniczeniem dostępności e-papierosów wśród małoletnich – mówi radca prawny Adam Borowski.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.