Newsy

Branżę e-sportu czeka rewolucja. Sieć nowej generacji przyspieszy wprowadzanie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości do rozgrywek

2019-08-06  |  06:00

Opóźnienie i szybkość to największe problemy w branży gier online i e-sportu. Technologia sieci piątej generacji może pomóc rozwiązać te problemy. Zapewni ultraszybkie połączenia internetowe o bardzo niskim opóźnieniu – mniejszym niż jedna milisekunda. Nowa technologia doprowadzi też do rozwoju gier z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością. Ponieważ sieci 5G nie będą wymagać przewodów, możliwe będzie uczestnictwo w dowolnym turnieju z dowolnego miejsca na Ziemi za pomocą urządzenia VR.

 Czekamy na wprowadzenie technologii 5G, która w naszej ocenie zrewolucjonizuje rozgrywki e-sportowe, zwiększy ich dostępność. Obecnie wielu polskich zawodników zmaga się jeszcze z problemami natury technologicznej, takimi jak słabej jakości łącze internetowe, przez co nie mogą rywalizować na równi z zawodnikami z całego świata. Widać olbrzymią dysproporcję między zawodnikami polskimi a na przykład szwedzkimi czy niemieckimi – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Adrian Kostrzębski, dyrektor ds. rozwoju regionalnego w ESL Polska.

O tym, że szybkie łącze ma dla rozwoju e-sportu kluczowe znaczenie, nie trzeba nikogo przekonywać. W grze Dota 2 jedna dziesiąta sekundy opóźnienia może spowodować przerwanie gry. Z tego powodu dwa południowokoreańskie zespoły (MVP.Hot6ix i MVP.Phoenix), które chciały wziąć udział w eliminacjach do The International, jednej z największych imprezy dla graczy Dota 2, poleciały do Singapuru, by móc skorzystać z szybszego internetu. W Korei Południowej czas oczekiwania wynosił 0,16 sekundy, podczas gdy w Singapurze 0,06 sekundy.

– W przyszłości przede wszystkim czeka nas wzrost zainteresowania rozgrywkami mobilnymi, właśnie ze względu na technologię 5G. Czeka nas także bardzo mocny rozwój rozgrywek na szczeblu lokalnym. Bardzo mocno do tej pory rozwijane były szczeble międzynarodowe dla profesjonalnych zawodników. Teraz rozwój rozgrywek lokalnych będzie tym trendem, który będzie postępował przez najbliższe 2–3 lata – ocenia Adrian Kostrzębski.

Technologia 5G została już przetestowana w mobilnym e-sporcie. W 2018 roku fiński zawodnik Joona Leppänen stał się pierwszym e-sportowym zawodowcem, który opanował rozgrywkę za pośrednictwem połączenia 5G na żywo. Gra została przeprowadzona przez Telię i Nokię w testowej sieci 5G w laboratorium Nokia Campus 5G Innovation w Finlandii. Nokia była pierwszą firmą, która wykorzystała 5G w e-sporcie.

Szybszy internet umożliwi też rozwój technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w e-sporcie. Takie technologie znacznie uatrakcyjniają zawody e-sportowe, gdzie kibice dzięki goglom VR mogą dokładnie obserwować poczynania zawodników. Oprócz statystyk mogą być podawane informacje dotyczące np. liczby spalonych kalorii podczas gry.

– Coraz większe są turnieje e-sportowe z wykorzystaniem technologii VR, gdzie bezpośrednio widzimy wysiłek fizyczny i rywalizację tę bardziej cyfrową. Przed nami przede wszystkim rozwój technologii VR-owej, gdyż to jest bezpośrednie połączenie e-sportu ze sportem – mówi Adrian Kostrzębski.

Urządzenia do VR pozwalają dokładnie odwzorować ruchy zawodnika w wirtualnym świecie. Jest to możliwe dzięki np. specjalnym bieżniom, nagolennikom, czy butom. Raport Intela i Ovium („5G Economics of Entertainment Report”) wskazuje, że szybkość 5G umożliwi rozwój takich usług, jak rzeczywistość wirtualna (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR), które wygenerują ponad 140 mld dolarów przychodów w latach 2021–2028.  

– Rozszerzoną rzeczywistość bardzo często wykorzystujemy podczas transmisji z naszych rozgrywek, dzięki czemu możemy zwiększyć liczbę informacji, którą ukazujemy naszym widzom – tłumaczy przedstawiciel ESL Polska.

Gry mają się znaleźć na czele innowacji 5G, gdzie gry AR wygenerują roczne przychody w wysokości prawie 36 mld dol. na całym świecie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Konsument

Brytyjscy naukowcy dowiedli, że odczuwania szczęścia można się nauczyć. Trzeba jednak stale to ćwiczyć

Sześcioletnie badania, połączone z prowadzeniem kursów uczących tego, jak poprawić samopoczucie i stać się człowiekiem szczęśliwym, wykazały, że stosując odpowiednie strategie, można uzyskać zadowalające rezultaty. Przejście kursu prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego umożliwia poprawę parametrów świadczących o samopoczuciu nawet o 15 proc. Okazuje się jednak, że zalecane ćwiczenia należy wykonywać trwale – w przeciwnym razie następuje regres do poziomu sprzed ich wdrożenia. Dobre wyniki badań skłoniły ich autora do wydania poradnika. Jego polskojęzyczna wersja ukaże się w maju.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.