Newsy

Blockchain i sztuczna inteligencja zmieniają świat finansów. Przyszłością bankowości będą modele subskrypcyjne i Banking-as-a-Service

2021-06-07  |  06:00

Przyszłość bankowości będzie wyglądać zupełnie inaczej niż dzisiaj. W obliczu zmieniających się oczekiwań konsumentów, pojawiających się technologii i nowych modeli biznesowych banki będą musiały już teraz wdrażać innowacyjne rozwiązania – wynika z analizy Deloitte’​a. Przyszłością bankowości będzie usługa Banking-as-a-Service (BaaS), gdzie finanse staną się integralną częścią całego procesu zakupowego. Sztuczna inteligencja i blockchain już zmieniają bankowość. W ciągu najbliższych kilku lat rola nowych technologii w finansach będzie coraz większa.

– Usługa Banking-as-a-Service to jeden z najbardziej przyszłościowych kierunków rozwoju finansów. Gdy użytkownik będzie dokonywał zakupu w danym sklepie, już wówczas będzie dla niego przygotowana oferta bankowa – czysto finansowa – a nie dopiero w momencie, gdy zaloguje się do banku. Finanse będą stawać się tłem i doświadczeniem, dla użytkownika będą integralną częścią całego procesu zakupowego, a nie oddzielną aplikacją czy oddzielnym systemem – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Karol Sadaj, szef Aion Bank w Polsce, pierwszego banku subskrypcyjnego, który ma wystartować w Polsce w trzecim kwartale 2021 roku.

Aby dostosować się do rosnących oczekiwań klientów, instytucje finansowe coraz częściej oferują usługi bankowe jako usługę (BaaS) – oferty wiązane, z których niebankowe firmy mogą korzystać w celu obsługi swoich klientów. Umożliwienie jej działania będzie wymagało nowych technologii i możliwości, ponieważ BaaS jest zwykle dystrybuowany do klientów za pośrednictwem interfejsów API. W obliczu zmieniających się oczekiwań konsumentów, pojawiających się technologii i nowych modeli biznesowych banki będą musiały zacząć już teraz wdrażać strategie, które pomogą im przygotować się do bankowości przyszłości.

– Finanse – szczególnie jako kategoria – przechodzą raczej ewolucję niż rewolucję. Widzimy odejście od placówek, od kontaktu fizycznego. Wszystko jest coraz bardziej zdalne i coraz bardziej cyfrowe. Ten kierunek będzie ewoluował, więc finanse będą w pełni integralną częścią naszego ekosystemu, który mamy w telefonie komórkowym. Nawet jeszcze bardziej niż dzisiaj będą coraz mniej zauważalne – ocenia Karol Sadaj.

Raport „Polska bankowość w liczbach” wskazuje, że na koniec 2020 roku banki zatrudniały 149 tys. pracowników, czyli o 7,8 tys. mniej niż rok wcześniej. To efekt coraz częstszego kontaktu online z instytucjami finansowymi – już 19,6 mln Polaków aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej, 16,7 mln korzysta z bankowości mobilnej (wzrost o 3 mln w porównaniu z grudniem 2019 roku), a z bankowych aplikacji mobilnych – blisko 14 mln. Już 8,4 mln klientów obsługuje swój bank wyłącznie na komórkach, nie ma potrzeby logowania się do serwisów transakcyjnych z poziomu komputerów PC (tzw. trend mobile only). Zmiany przyspieszają i jak wskazuje Deloitte, banki już teraz muszą wdrażać technologie i strategie, które pomogą im dostosować się do finansów przyszłości.

– W bankowości już dzisiaj absolutnie kluczowe są nowe technologie. Kiedy zapytamy bankowców, który dział jest absolutnie kluczowy w ich działalności, to zawsze odpowiedzą, że IT. Dzisiaj banki i fintechy są organizacjami technologicznymi. Wszystkie procesy, które dzisiaj jeszcze nie są cyfrowe, muszą stać się cyfrowe i mobilne – podkreśla ekspert.

Do bankowości coraz szerzej wkraczają nowe technologie – zwłaszcza sztuczna inteligencja i blockchain. Rośnie odsetek instytucji finansowych, które wdrażają chatboty i inwestują w uczenie maszynowe. Dzięki technologii blockchain można przechowywać wszystkie informacje o klientach w jednym miejscu, zaś algorytmy oparte na sztucznej inteligencji szybko analizują je i podejmują bezstronne decyzje. W rezultacie instytucje finansowe mogą oferować spersonalizowane usługi większej liczbie klientów szybciej, bezpieczniej i bardziej wydajnie.

– Przetestowane technologie, które pozwalają zwiększyć zaufanie i bezpieczeństwo użytkowników, są już dzisiaj stosowane i w przyszłości będzie ich coraz więcej – wskazuje Karol Sadaj.

Nowe technologie w bankowości pojawiają się także w Polsce. Pod względem adaptacji nowych rozwiązań w finansach należymy do europejskiej czołówki. Rosną płatności BLIK-iem, chętniej korzystamy z płatności mobilnych. To w Polsce opracowano system, dzięki któremu można płacić skanem siatkówki.

–  To, co można rozwijać w Polsce, i to, co się rozwija na świecie, to płatności kodami QR i biometria. Patrząc na perspektywę Azji i widząc, jak bardzo się to tam rozwinęło, myślę, że to jest kierunek, który może się pojawić też u nas – podsumowuje szef Aion Bank w Polsce.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Europejskie miasta planują wzrost inwestycji w infrastrukturę społeczną. Wydatki na niskoemisyjny transport wciąż są niewystarczające [DEPESZA]

W ciągu najbliższych trzech lat 56 proc. gmin miejskich w UE planuje zwiększyć nakłady na redukcję emisji gazów cieplarnianych, a 53 proc. – na infrastrukturę społeczną – wynika z badania EBI. Dotacje krajowe i unijne pozostają głównym źródłem finansowania inwestycji, choć samorządy szukają także innych form finansowania. O potrzebach w tym obszarze eksperci i samorządowcy rozmawiali w trakcie panelu „Fundusze unijne w rozwoju miast i regionów”, który odbył się w ramach EKG w Katowicach.

Farmacja

Właściciele psów i kotów szczególnie narażeni na choroby odkleszczowe. Nie decydują się jednak na profilaktyczne szczepienia

Eksperci ostrzegają, że Polska znajduje się w czołówce krajów Europy Środkowej pod względem liczby zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu, a mimo to poziom zaszczepienia przeciwko tej chorobie pozostaje dramatycznie niski. Tymczasem zmiany klimatyczne, coraz wyższe temperatury, migracje kleszczy i zanik sezonowości ich aktywności powodują, że ryzyko zakażenia jest coraz większe – nie tylko w lesie, ale i w mieście, parku czy ogrodzie, a nawet w domu, szczególnie tam, gdzie mieszkają zwierzęta.

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.