Newsy

Big Data pozwalają skutecznie przewidywać zachowania konsumentów i poznawać ich opinie. Najlepszym źródłem informacji są media społecznościowe

2019-11-07  |  06:00

Analiza Big Data może dostarczyć cennych informacji na temat zachowań klientów i skuteczności kampanii reklamowych. Szczególnie pożądane przez przedsiębiorców są usługi związane z wydobywaniem danych z treści publikowanych w social media. Pozwala to na porównywanie pozycji marki względem konkurencji, a także badanie odczuć ludzi związanych z wizerunkiem polityków. Dane publikowane w mediach społecznościowych mogą być również pomocne w profilowaniu zachowań potencjalnych przestępców.

– Przekopując się przez Big Data, możemy uzyskać niemal w czasie rzeczywistym szereg informacji dotyczących tego, co wcześniej było nieprzewidywalne albo wymagało przeprowadzenia badań ankietowych – nie tylko pochłaniających dużo czasu i pieniędzy, ale też opierających się na próbach, które nigdy nie są reprezentatywne. Możemy przeprowadzić ankietę wśród 800 klientów i założyć, że uzyskane dane odzwierciedlają rzeczywistość, podczas gdy Big Data pozwalają nam przeanalizować zachowania i uchwycić wiarygodne sygnały dotyczące prawdziwych zachowań i subtelnych schematów interakcji – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Fronzetti Coladon, pracownik naukowy MIT.

Analiza Big Data może znacznie ułatwić zadania związane z wydobywaniem danych z tekstu (Data Minning) w celu przewidywania zachowań klientów czy oceny skuteczności kampanii reklamowych. Najczęściej tego typu usługami zainteresowane są wielkie, konkurujące ze sobą marki sprzedażowe. Z Data Minning  korzysta jednak również administracja publiczna czy organizacje typu non profit. Zbiory Big Data mogą też służyć poprawie bezpieczeństwa publicznego poprzez wykrywanie incydentów związanych z łamaniem prawa.

Opracowanie dużych ilości danych może być jednak kłopotliwe i kosztowne. Do tego dochodzą też kwestie związane z poufnością i ryzykiem udostępnienia danych, które przedsiębiorstwo wolałoby zachować w tajemnicy.

– W danych tkwi ogromna wartość, ale też nadanie im struktury i ich interpretacja stanowi czasem trudne zadanie. Jeżeli nie potrafimy skutecznie wykorzystać ich potencjału, to stanowią one jednocześnie obciążenie finansowe. Z opracowanymi danymi wiąże się również ryzyko – dotyczy ono ujawnienia takich informacji o nas samych lub naszym przedsiębiorstwie, których nie mieliśmy zamiaru ujawnia – mówi Fronzetti Coladon.

Według raportu „Digital 2019” 47 proc. Polaków korzysta z mediów społecznościowych. 36 proc. z nich uważa, że dane, które publikowali w tej przestrzeni zostały wykorzystane w niewłaściwy sposób. Przeciętnie, na jednego użytkownika mediów społecznościowych przypada 7,3 kont.

Firmy coraz chętniej korzystają z analityki dużych zbiorów danych, zwłaszcza w obrębie mediów społecznościowych. Badanie danych pozyskanych w ten sposób treści budzi jednak kontrowersje z uwagi na fakt, że analizie poddawane mogą być zachowania konkretnych ludzi. Zdaniem ekspertów kwestie sporne związane z poufnością informacji nie zostaną uregulowane. Poprawa powinna natomiast nastąpić w kwestii świadomości internautów na temat konsekwencji publikowania treści w przestrzeni publicznej.

– Utrata poufności czy prywatności jest problemem, ale musimy pogodzić się z jego istnieniem i nauczyć się sobie z nim radzić. Być może publikując treści w Internecie będziemy musieli wykazać się większą odpowiedzialnością, zamiast podejmować walkę i ostatecznie ją przegrać. Zawsze znajdzie się sposób na wychwytywanie naszych zachowań i wypowiedzi. Wyciek prywatnych danych jest w tej chwili zbyt duży i nie sądzę, aby w przyszłości skupiono się na zwalczaniu tego problemu. Bardziej chodzi o uregulowanie tej kwestii i uświadamianie ludzi m.in. na temat konsekwencji udostępniania w Internecie określonego rodzaju zdjęć – mówi ekspert.

„Raport strategiczny Internet 2018/2019” wydany przez IAB Polska wskazuje, że wydatki na reklamę w social media stanowiły w 2018 roku 16,7 proc. wydatków na reklamę digital. Nominalnie, wartość tego rynku reklamy była wyceniana na 747 mln zł. Dla porównania, w 2017 roku było to 610 mln zł.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

Firma

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Robotyka i SI

Telewizja coraz chętniej wykorzystuje kamery z możliwością sterowania w czasie rzeczywistym i rozszerzoną rzeczywistość. Pandemia przyspieszyła ich rozwój

Choć branża medialna i rozrywkowa sporo straciła na pandemii, to koronawirus pozytywnie wpłynął na rozwój innowacji, zwłaszcza w wydarzeniach transmitowanych na żywo. Producenci telewizyjnego sportu przetestowali nowinki technologiczne, m.in. nagrania z drona czy umieszczenie kamery na strojach sędziów. Przyszłością jest też połączenie elementów rzeczywistych z wirtualnymi i zastosowanie kamer sterowanych na żywo, które pozwolą uchwycić emocje zawodników, a widzom umożliwią bezpośredni udział w wydarzeniu.