Newsy

Autonomiczne drony z wieloma kamerami będą zarządzały obiektami cywilnymi i wojskowymi. Wykorzystają do tego sztuczną inteligencję

2018-05-11  |  06:00

Dzięki sieciom neuronowym i algorytmom głębokiego uczenia maszynowego zarządzanie obiektami takimi jak parkingi, drogi czy obiekty wojskowe będzie się mogło odbywać z minimalnym wkładem czynnika ludzkiego. Projekt NeuroSpace do monitoringu przestrzennego wykorzysta drony wyposażone w wiele zaawansowanych czujników, m.in. sensory wizyjne. System sprawdzi się w zastosowaniach cywilnych, np. w badaniu incydentów drogowych, a także przy monitorowaniu infrastruktury wojskowej.

– Projekt Neurospace polega na zbudowaniu autonomicznego pojazdu, który będzie zdolny do podejmowania periodycznych misji, polegających na monitoringu lub wykrywaniu incydentów na podstawie analizy obrazu wideo. To jest wykonywanie misji autonomicznych, dzięki którym będziemy w stanie wykrywać różnego rodzaju incydenty, np. na parkingu wykryjemy nielegalnie zajęte miejsca parkingowe, a w obiektach wojskowych czy cywilnych będziemy monitorować zachodzące zmiany – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Bartłomiej Kasiewicz z firmy Neurosoft.

Inteligentny Modularny Neuronowy System Modelowania i Monitoringu Infrastrukturalnych Układów Przestrzennych NeuroSpace ma służyć do zarządzania obiektami, takimi jak na przykład parkingi czy drogi publiczne. Sprawdzi się również w terenach trudno dostępnych lub niebezpiecznych. Zwłaszcza te ostatnie zastosowania mogą być kluczowe, ponieważ istotą systemu jest wyeliminowanie lub możliwie jak największa redukcja czynnika ludzkiego w pracy w terenie. Autonomię zapewni naszpikowany technologią dron.

– Niezbędny jest dron, czyli pojazd latający wyposażony w wiele czujników, w tym m.in. w sensor wizyjny, który jest naszym głównym czujnikiem do pozyskiwania informacji. Poza tym wykorzystujemy również lądowisko, które jest zintegrowane z tym dronem i umożliwia jego ładowanie pomiędzy misjami a także zgrywanie danych. Całość dopełnia infrastruktura informatyczna służąca do przetwarzania danych zebranych przez drona – tłumaczy ekspert.

Autonomia systemu ma być osiągnięta dzięki wykorzystaniu sieci neuronowej i algorytmów głębokiego uczenia maszynowego. Rola operatora drona zostanie zmarginalizowana dzięki dwóm unikalnym w skali światowej modułom. Pierwszy z nich umożliwia autonomiczne poruszanie się platformy nośnej i unikanie kolizji z innymi pojazdami, drugi zaś – autonomiczną realizację pomiarów. Całość ma zapewnić dronowi zdolność do samoorientacji w nieznanej przestrzeni i otoczeniu oraz precyzyjne, przestrzenne odwzorowanie elementów w obrębie monitorowanego obszaru w czasie rzeczywistym.

Projekt Neurospace pochłonie niemal 3 mln zł. 70 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt jest jeszcze w trakcie realizacji, ale twórcy zapewniają, że już niebawem poznamy pierwsze wymierne rezultaty prac.

– Spodziewamy się, że system będzie dostępny już w tym roku i będziemy w stanie przeprowadzić testy demonstracyjne pokazujące, jak to wszystko działa – zapewnia przedstawiciel NeuroSoftu.

Analitycy Markets and Markets prognozują, że rynek autonomicznych dronów w 2023 roku osiągnie wartość 49 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Prawo

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia

Dziesięciokrotny wzrost przychodów rynku sztucznej inteligencji w tworzeniu muzyki przewidują analitycy w ciągu najbliższych 10 lat. Wokół tematu narasta coraz więcej kontrowersji, związanych m.in. z uczeniem się algorytmów na już skomponowanych dziełach czy wykorzystywania głosów wokalistów do tworzenia coverów śpiewanych przez SI. Jednocześnie ponad jedna trzecia muzyków przyznaje już, że wspierali się w swojej pracy sztuczną inteligencją. Artyści oczekują jednak jasno wytyczonych ram regulacyjnych dla tego typu narzędzi. Przede wszystkim miałyby one dotyczyć zgód na wykorzystanie własności intelektualnej i wyraźnego oznaczania muzyki komponowanej przez SI.

Infrastruktura

Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

Transport

Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie

Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok  temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej. 

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.