Newsy

Bankowość subskrypcyjna jeszcze w tym roku w Polsce. Nowy na rynku bank wykorzysta m.in. sztuczną inteligencję

2021-05-26  |  06:00

Już blisko połowa Polaków korzysta z różnego rodzaju usług subskrypcyjnych. Popularnością cieszą się platformy umożliwiające oglądanie filmów i seriali, serwisy streamingowe z muzyką czy narzędzia do nawigacji. Na Zachodzie coraz więcej osób wybiera również bankowość subskrypcyjną, gdzie przy jednej, stałej opłacie klienci mogą korzystać ze wszystkich produktów bankowych. Także Polacy będą mogli wybrać tego typu bankowość – w III kwartale 2021 roku na krajowym rynku zadebiutuje Aion Bank, który – poza zupełnie nowym modelem finansowym – będzie wykorzystywał najnowocześniejsze technologie, w tym sztuczną inteligencję.

– Aion Bank to zupełnie nowe podejście do bankowości. Chcemy zaoferować usługę subskrypcyjną, która w ramach jednej opłaty oferuje dostęp do wszystkich funkcjonalności banku. Jesteśmy w stanie zaoferować produkt całkowicie pozbawiony limitów. Dzisiaj, patrząc z punktu widzenia rynku finansowego, widzimy bardzo dużo ofert, w ramach których funkcjonują teoretycznie bezpłatne konta. Ich częstym, a w zasadzie notorycznym minusem są ograniczenia funkcjonalności – limity i dodatkowe obostrzenia. My chcemy odwrócić ten model – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Karol Sadaj, Country Head Aion Banku w Polsce.

Polacy szybko przyswajają nowinki technologiczne i innowacje w finansach. Pod tym względem znacząco wyprzedzamy kraje zachodnie. Szybko przekonaliśmy się do bankowości mobilnej, płatności BLIK-iem czy smartfonem. Polski Standard Płatniczy podaje, że tylko w I kwartale 2021 roku użytkownicy BLIK-a zrealizowali za jego pomocą 153 mln transakcji o łącznej wartości aż 20 mld zł. Oznacza to, że w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku podwoiła się zarówno liczba, jak i wartość operacji. Regularnie, czyli przynajmniej raz w miesiącu, BLIK-a używa już 7,6 mln osób.

Z raportu „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” wynika, że coraz więcej osób decyduje się na usługi subskrypcyjne. Korzysta z nich niemal połowa (49 proc.), a największą popularnością cieszą się platformy umożliwiające oglądanie filmów i seriali (35 proc.) i serwisy streamingowe z muzyką (12 proc.). Co 10. Polak korzysta w ten sposób z narzędzi do pracy czy nawigacji.

– Polska była jednym z pierwszych rynków, na którym wiele fintechów osiągało sukces. Wierzymy, że my ten sukces też powtórzymy. Jestem pewien, że Polacy są gotowi na nowy rodzaj bankowości. Taka jedna, niezmienna opłata gwarantuje całkowitą wolność i dowolność w używaniu produktów bankowych – wskazuje Karol Sadaj. – Kiedy w Polsce pojawiły się pierwsze popularne modele subskrypcyjne – jak Netflix czy Spotify – bardzo szybko zdobyły uznanie nad Wisłą. Polacy generalnie są otwarci na tego typu nowinki. Patrząc też nieco szerzej, z perspektywy podejścia Polaków do nowości czy do aplikacji mobilnych, nawet w finansach – widać, że jest bardzo dużo aplikacji, które w Polsce odniosły ogromny sukces dzięki swojej nowoczesności czy wręcz rewolucyjności.

Aion Bank w ramach modelu subskrypcyjnego i stałej, miesięcznej opłaty zaoferuje m.in. pakiet produktów bankowych, konta walutowe, transfery międzynarodowe czy spersonalizowane doradztwo finansowe. Bank oferuje też progresywne portfele strategiczne, zorientowane na digitalizację, robotyzację, sztuczną inteligencję czy odnawialne źródła energii. Jednym z jego najciekawszych narzędzi jest w pełni cyfrowa ankieta, która umożliwia określenie ryzyka inwestycyjnego klienta. Na podstawie jej wyników Aion rekomenduje odpowiedni portfel  inwestycyjny, który jest automatycznie zarządzany i bilansowany.

– Chcemy zaoferować wysokie oprocentowanie depozytów, a z drugiej strony trochę odczarować pojęcie inwestowania. Często spotykam się z opiniami, że inwestycje są trudne, niedostępne, że można inwestować jedynie w domy maklerskie – ludzie się na tym nie znają, boją się lub nie wiedzą, skąd czerpać wiedzę. Nasza odpowiedź na ten problem to platforma inwestycyjna, w ramach której w łatwy sposób można zdefiniować swój profil ryzyka i zainwestować nawet minimalne, testowe kwoty, w globalne akcje spółek i indeksy giełdowe. Oferujemy zatem dostęp do globalnego rynku finansowego na wyciągnięcie ręki, bez dodatkowych opłat i z minimalną barierą wejścia – zapowiada ekspert.

Samo założenie konta zajmuje chwilę i jest całkowicie bezpieczne – wystarczy zdjęcie lub skan dowodu tożsamości, a dzięki technologii NFC nawet zbliżenie go do telefonu, aby przesłać niezbędne dane do banku.

– Chcemy też wykorzystać sztuczną inteligencję, aby zwiększyć bezpieczeństwo naszych użytkowników w sieci. Na życzenie użytkownika możemy uruchomić monitoring ich danych w internecie i informować w czasie rzeczywistym o ewentualnym wycieku. W sytuacji, kiedy gdziekolwiek w sieci wycieknie np. adres, hasło czy inne wrażliwe dane użytkownika, zapewnimy natychmiastowe rekomendacje rozwiązań i poinstruujemy, jakie kroki związane z bezpieczeństwem należy podjąć – wskazuje Karol Sadaj.

Belgijski Aion Bank już wkrótce ma rozpocząć działalność w Polsce. Obecnie przechodzi proces regulacyjny i finalizuje rozwój aplikacji mobilnej.

– Na rynku zadebiutujemy już w III kwartale tego roku – zapowiada ekspert.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Przed wakacjami Polacy szukają alternatyw dla kupowania walut w kantorach. Coraz częściej są nimi karta płatnicza i smartfon

W tegoroczne wakacje 40 proc. Polaków wybiera się na zagraniczny urlop, a 25 proc. planuje tzw. city breaks, czyli krótkie weekendowe wypady do miast w innych krajach – wynika z niedawnego badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study. Podczas takich wojaży wielu turystów wciąż woli płacić gotówką – badanie przeprowadzone dla Banku Millennium pokazało, że 43 proc. Polaków wymienia walutę w kantorach. To rozwiązanie ma jednak sporo minusów, dlatego przed wakacjami coraz więcej osób szuka płatniczych alternatyw. Ponad połowa badanych przez Visę Polaków chciałaby za granicą płacić kartą lub smartfonem.

Partner serwisu

Venture Cafe Warsaw

Regionalne - Łódzkie

Specjalistyczne karetki pozwalają ratować życie noworodków po niedotlenieniu. Taki sprzęt trafił właśnie do szpitala w Łodzi

Niedotlenienie okołoporodowe i niewydolność oddechowa u noworodka mogą doprowadzić do jego niepełnosprawności fizycznej i intelektualnej, a w najgorszym wypadku nawet śmierci. Hipotermia lecznicza, polegająca na kontrolowanym obniżeniu temperatury ciała, pozwala temu zapobiec. Liczy się jednak czas, bo po sześciu godzinach niedotlenienia zmiany w mózgu dziecka mogą być już nieodwracalne. Dlatego Uniwersytet Medyczny w Poznaniu wspólnie z Generali Polska i Fundacją The Human Safety Net wdrażają projekt, który pozwala zastosować tę terapię już w trakcie transportu noworodka do szpitala – w karetce neonatologicznej. Specjalistyczny sprzęt trafił właśnie do łódzkiego Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. – Zamierzamy dostarczać je do kolejnych placówek – zapowiada Andrea Simoncelli, przewodniczący rady nadzorczej Generali Polska. 

Ochrona środowiska

Zaledwie 9 proc. surowców jest ponownie wykorzystywanych. Szansą na poprawę sytuacji jest skuteczne wdrażanie zasad gospodarki obiegu zamkniętego

Według szacunków Komisji Europejskiej zastosowanie zasad gospodarki obiegu zamkniętego w całej UE ma się przyczynić do zwiększenia unijnego PKB o dodatkowe 0,5 proc. do 2030 roku oraz stworzenia około 700 tys. nowych miejsc pracy. Skorzysta też biznes. Przedsiębiorstwa produkcyjne w UE wydają średnio 40 proc. swoich środków na materiały i surowce, więc obieg zamknięty może zwiększyć ich rentowność i uchronić je przed wahaniami cen. Efektywne wdrożenie GOZ będzie wymagać jednak kilku elementów. – Musimy mieć dobrą legislację, która będzie działała długofalowo, musimy mieć współpracę w ramach całego łańcucha wartości i musimy mieć konsumenta, który będzie świadomy i zdecydowany na to, żeby zmienić swój model konsumpcji – podkreśla Anna Kozera-Szałkowska, dyrektor zarządzająca Plastics Europe Polska, podczas Polish Circular Forum.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.