Newsy

Bankowość subskrypcyjna jeszcze w tym roku w Polsce. Nowy na rynku bank wykorzysta m.in. sztuczną inteligencję

2021-05-26  |  06:00

Już blisko połowa Polaków korzysta z różnego rodzaju usług subskrypcyjnych. Popularnością cieszą się platformy umożliwiające oglądanie filmów i seriali, serwisy streamingowe z muzyką czy narzędzia do nawigacji. Na Zachodzie coraz więcej osób wybiera również bankowość subskrypcyjną, gdzie przy jednej, stałej opłacie klienci mogą korzystać ze wszystkich produktów bankowych. Także Polacy będą mogli wybrać tego typu bankowość – w III kwartale 2021 roku na krajowym rynku zadebiutuje Aion Bank, który – poza zupełnie nowym modelem finansowym – będzie wykorzystywał najnowocześniejsze technologie, w tym sztuczną inteligencję.

– Aion Bank to zupełnie nowe podejście do bankowości. Chcemy zaoferować usługę subskrypcyjną, która w ramach jednej opłaty oferuje dostęp do wszystkich funkcjonalności banku. Jesteśmy w stanie zaoferować produkt całkowicie pozbawiony limitów. Dzisiaj, patrząc z punktu widzenia rynku finansowego, widzimy bardzo dużo ofert, w ramach których funkcjonują teoretycznie bezpłatne konta. Ich częstym, a w zasadzie notorycznym minusem są ograniczenia funkcjonalności – limity i dodatkowe obostrzenia. My chcemy odwrócić ten model – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Karol Sadaj, Country Head Aion Banku w Polsce.

Polacy szybko przyswajają nowinki technologiczne i innowacje w finansach. Pod tym względem znacząco wyprzedzamy kraje zachodnie. Szybko przekonaliśmy się do bankowości mobilnej, płatności BLIK-iem czy smartfonem. Polski Standard Płatniczy podaje, że tylko w I kwartale 2021 roku użytkownicy BLIK-a zrealizowali za jego pomocą 153 mln transakcji o łącznej wartości aż 20 mld zł. Oznacza to, że w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku podwoiła się zarówno liczba, jak i wartość operacji. Regularnie, czyli przynajmniej raz w miesiącu, BLIK-a używa już 7,6 mln osób.

Z raportu „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” wynika, że coraz więcej osób decyduje się na usługi subskrypcyjne. Korzysta z nich niemal połowa (49 proc.), a największą popularnością cieszą się platformy umożliwiające oglądanie filmów i seriali (35 proc.) i serwisy streamingowe z muzyką (12 proc.). Co 10. Polak korzysta w ten sposób z narzędzi do pracy czy nawigacji.

– Polska była jednym z pierwszych rynków, na którym wiele fintechów osiągało sukces. Wierzymy, że my ten sukces też powtórzymy. Jestem pewien, że Polacy są gotowi na nowy rodzaj bankowości. Taka jedna, niezmienna opłata gwarantuje całkowitą wolność i dowolność w używaniu produktów bankowych – wskazuje Karol Sadaj. – Kiedy w Polsce pojawiły się pierwsze popularne modele subskrypcyjne – jak Netflix czy Spotify – bardzo szybko zdobyły uznanie nad Wisłą. Polacy generalnie są otwarci na tego typu nowinki. Patrząc też nieco szerzej, z perspektywy podejścia Polaków do nowości czy do aplikacji mobilnych, nawet w finansach – widać, że jest bardzo dużo aplikacji, które w Polsce odniosły ogromny sukces dzięki swojej nowoczesności czy wręcz rewolucyjności.

Aion Bank w ramach modelu subskrypcyjnego i stałej, miesięcznej opłaty zaoferuje m.in. pakiet produktów bankowych, konta walutowe, transfery międzynarodowe czy spersonalizowane doradztwo finansowe. Bank oferuje też progresywne portfele strategiczne, zorientowane na digitalizację, robotyzację, sztuczną inteligencję czy odnawialne źródła energii. Jednym z jego najciekawszych narzędzi jest w pełni cyfrowa ankieta, która umożliwia określenie ryzyka inwestycyjnego klienta. Na podstawie jej wyników Aion rekomenduje odpowiedni portfel  inwestycyjny, który jest automatycznie zarządzany i bilansowany.

– Chcemy zaoferować wysokie oprocentowanie depozytów, a z drugiej strony trochę odczarować pojęcie inwestowania. Często spotykam się z opiniami, że inwestycje są trudne, niedostępne, że można inwestować jedynie w domy maklerskie – ludzie się na tym nie znają, boją się lub nie wiedzą, skąd czerpać wiedzę. Nasza odpowiedź na ten problem to platforma inwestycyjna, w ramach której w łatwy sposób można zdefiniować swój profil ryzyka i zainwestować nawet minimalne, testowe kwoty, w globalne akcje spółek i indeksy giełdowe. Oferujemy zatem dostęp do globalnego rynku finansowego na wyciągnięcie ręki, bez dodatkowych opłat i z minimalną barierą wejścia – zapowiada ekspert.

Samo założenie konta zajmuje chwilę i jest całkowicie bezpieczne – wystarczy zdjęcie lub skan dowodu tożsamości, a dzięki technologii NFC nawet zbliżenie go do telefonu, aby przesłać niezbędne dane do banku.

– Chcemy też wykorzystać sztuczną inteligencję, aby zwiększyć bezpieczeństwo naszych użytkowników w sieci. Na życzenie użytkownika możemy uruchomić monitoring ich danych w internecie i informować w czasie rzeczywistym o ewentualnym wycieku. W sytuacji, kiedy gdziekolwiek w sieci wycieknie np. adres, hasło czy inne wrażliwe dane użytkownika, zapewnimy natychmiastowe rekomendacje rozwiązań i poinstruujemy, jakie kroki związane z bezpieczeństwem należy podjąć – wskazuje Karol Sadaj.

Belgijski Aion Bank już wkrótce ma rozpocząć działalność w Polsce. Obecnie przechodzi proces regulacyjny i finalizuje rozwój aplikacji mobilnej.

– Na rynku zadebiutujemy już w III kwartale tego roku – zapowiada ekspert.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Partner serwisu

Motoryzacja

Kamery w samochodach coraz powszechniejsze. Do Polski wchodzi właśnie lider w produkcji takich urządzeń

Polscy kierowcy coraz częściej montują w samochodach kamery, które rejestrują, co się dzieje w trakcie jazdy przed samochodem i w jego pobliżu. Taki sprzęt okazuje się przydatny np. w razie stłuczki, kiedy trzeba udowodnić czyjąś winę, a nagraniami – o ile są wysokiej jakości – często posiłkują się też policja i sądy. Na polski rynek wchodzi właśnie lider w produkcji takich urządzeń. Brytyjski Nextbase, który w Europie ma już ponad 60-proc. udział w sprzedaży, wprowadzi do Polski serię urządzeń naszpikowanych zaawansowanymi, inteligentnymi technologiami i dodatkowymi opcjami, które wspierają bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Farmacja

Nowelizacja ustawy refundacyjnej nie poprawi dostępu do innowacyjnych terapii w Polsce. Problemem ponownie zbyt niskie finansowanie

Prawie połowa leków onkologicznych przeanalizowanych przez Fundację Onkologiczną Alivia okazała się w Polsce nierefundowana. Pomimo ostatnich zmian na listach refundacyjnych Polsce wciąż daleko do międzynarodowych standardów leczenia nowotworów. Ekspert kancelarii Baker McKenzie Juliusz Krzyżanowski wskazuje, że sytuacji nie poprawi też projektowana nowelizacja ustawy refundacyjnej, która ma się pojawić w Sejmie na początku przyszłego roku. Część jej zapisów może wręcz utrudnić finansowanie i pogorszyć dostęp do nowoczesnych, innowacyjnych terapii.