Mówi: | Robert Kośla |
Funkcja: | dyrektor departamentu cyberbezpieczeństwa w Ministerstwie Cyfryzacji |
Bankowość elektroniczna powinna być lepiej zabezpieczona przed atakami. Hakerzy coraz skuteczniej przechwytują dane uwierzytelniające, zwłaszcza z urządzeń mobilnych
Wraz z rozwojem elektronicznych usług bankowych pojawia się potrzeba wzmocnienia bezpieczeństwa cybernetycznego. Sektor bankowy jest jednym z najbardziej narażonych na ataki hakerskie. Tylko w zeszłym roku liczba ataków na urządzenia mobilne zwiększyła się trzykrotnie. Krajowy System Cyberbezpieczeństwa ma zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników zupełnie nowych, innowacyjnych rozwiązań finansowych, które pojawią się na rynku w najbliższym czasie. Z usług elektronicznej bankowości korzysta coraz więcej klientów, a Polska jest największym rynkiem branży fintech w Europie Środkowo-Wschodniej.
– Sektor bankowy w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa jest jednym z siedmiu sektorów, które muszą zbudować rozwiązania w zakresie podniesienia odporności systemów teleinformatycznych. Ten sektor jest regulowany przez Komisję Nadzoru Finansowego, która wskazuje podmioty, które są operatorami usług kluczowych dla sektora finansowego – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Robert Kośla, dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa w Ministerstwie Cyfryzacji.
KNF wskazała 19 operatorów usług kluczowych w sektorze bankowym. To instytucje finansowe i banki, które będą zobowiązane do spełnienia wymagań ustawowych w zakresie zarządzania ryzykiem dla systemów teleinformatycznych. Oznaczać to będzie m.in. konieczność zgłaszania incydentów oraz przeprowadzenie audytu dot. realizacji wymagań ustawowych. Potrzeba poprawy bezpieczeństwa operacji finansowych napędzana jest przez niezwykle dynamiczny rozwój fintechu.
– Nie obawiam się rewolucji, jeżeli chodzi o fintechy i otwartą bankowość, o ile tylko te rozwiązania wypracowane przez fintechy będą spełniały podstawowe, minimalne wymagania w zakresie bezpieczeństwa aplikacji, bezpieczeństwa świadczenia usług. I również ta rewolucja będzie wymagała wysokiej świadomości użytkowników tych technologii – twierdzi Robert Kośla.
Z danych opublikowanych przez ekspertów z Kaspersky Lab wynika, że z roku na rok coraz więcej klientów bankowości elektronicznej pada ofiarą cyberataków. W 2018 roku niemal 900 tys. użytkowników korzystających z usług dostarczanych przez Kaspersky Lab padło ofiarą bankowych trojanów, czyli wirusów kradnących dane uwierzytelniające. W porównaniu do roku poprzedniego liczba ta wzrosła niemal o 16 proc. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w przypadku osób korzystających z oprogramowania bankowego na urządzeniach mobilnych. Liczba ataków na te z systemem Android wzrosła w 2018 roku w porównaniu z rokiem 2017 aż trzykrotnie i wyniosła niemal 1,8 mln.
Poza wdrożeniem odpowiednich procedur bezpieczeństwa wyzwaniem pozostaje przyjęcie wymogów unijnej dyrektywy PSD2, która otworzyła szereg innowacyjnych możliwości w zakresie usług płatniczych i bankowych. Dyrektywa określa m.in. sposób uwierzytelniania, a także umożliwia działalność nielicencjonowanych, małych instytucji płatniczych oraz prowadzenie otwartej bankowości.
– Ta dyrektywa wprowadza wymagania w zakresie zgłaszania incydentów związanych z płatnościami, z instrumentami płatniczymi. Podmioty związane z obiegiem informacji związanych z płatnościami będą musiały spełnić podstawowe wymagania i standardy w zakresie infrastruktury, wykrywania wszelkiego typu prób ataków czy incydentów i zgłaszania tych incydentów, jak również w zakresie personelu, który będzie odpowiadał za bezpieczną obsługę systemu płatniczego – mówi Robert Kośla.
Większe ryzyko wystąpienia ataków wynika z rosnącego zainteresowania rozwiązaniami z zakresu fintechu. Z raportu „Consumer Trend Report 2018/19” opublikowanego przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego wynika, że w 2017 roku z bankowości elektronicznej korzystało 51 proc. mieszkańców Unii Europejskiej. Oznacza to ponaddwukrotny wzrost w stosunku do danych z 2007 roku, kiedy to z bankowości elektronicznej korzystała zaledwie jedna czwarta obywateli UE. Zwiększona liczba użytkowników oznacza potrzebę zwiększenia ich bezpieczeństwa.
– Krajowy system cyberbezpieczeństwa ma na celu zbudowanie podstaw systemowych, czyli przede wszystkim wprowadza procedury, wprowadza procesy w zakresie zgłaszania incydentów, w zakresie budowania większej odporności, również zakłada stosowanie określonych środków technicznych do podnoszenia odporności, a także nakłada na podmioty, które wykonują funkcje operatorów usług kluczowych, zatrudnienie właściwego personelu, który ma odpowiednie kwalifikacje do realizacji usług związanych z cyberbezpieczeństwem – mówi Robert Kośla.
Raport opracowany przez Związek Banków Polskich wskazuje, że liczba klientów korzystających z bankowości elektronicznej wzrosła w pierwszym kwartale minionego roku o 6,5 proc. w ujęciu rok do roku. Z kolei w raporcie Fintech in Poland opracowanym przez Flanders Investment & Trade znajdziemy informację, że Polska jest największym rynkiem fintech w Europie Środkowo-Wschodniej.
Czytaj także
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2025-01-08: W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-10: Europosłowie PiS: Europa traci na konkurencyjności. Potrzeba redefinicji polityki klimatycznej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.