Mówi: | Bartłomiej Śliwa |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | NCR Polska |
Bankomaty przyszłości będą wyposażone w funkcje znane z tabletów. Wirtualni asystenci i połączenia wideo to najnowsze trendy
W Polsce cały czas rośnie liczba bankomatów i są one coraz bardziej nowoczesne. Według raportu PRNews.pl na koniec czerwca 2017 r. w Polsce działało 23,5 tys. bankomatów, o 108 więcej niż na koniec poprzedniego kwartału. Automatyzacja i nowoczesne technologie z jednej strony wpływają na wzrost transakcji bezgotówkowych i internetowych, z drugiej zaś przyczyniają się do likwidacji tysięcy miejsc pracy w sektorze bankowym. Coraz ważniejszym aspektem jest bezpieczeństwo transakcji i wypłat z bankomatów.
– Dekadę temu myśleliśmy, że problem bezpieczeństwa bankomatów będzie coraz mniej istotny, ale staje się coraz bardziej istotny. Staramy się na różne sposoby zabezpieczać bankomaty. To są kwestie bezpieczeństwa fizycznego, takie jak odpowiednie sejfy, które chronią gotówkę, systemy czujników, które zabezpieczają bankomat przed ingerencją z zewnątrz czy systemy bezpieczeństwa logicznego, czyli odpowiednie oprogramowanie, które uniemożliwia atak logiczny na bankomat – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Bartłomiej Śliwa, prezes zarządu NCR Polska.
Jak wynika z danych Euronetu, pod koniec 2016 roku w Polsce było co najmniej 5200 bankomatów zbliżeniowych w tej sieci, a na początku tego roku miało do nich dołączyć 200 urządzeń należących do sieci Planet Cash. Bankomaty, które można obsługiwać zbliżeniowo, a zatem bez wkładania karty płatniczej do czytnika. Są one odporne na tzw. skimming, czyli popularną metodę kradzieży danych z karty poprzez skopiowanie paska magnetycznego oraz kradzież kodu PIN. Wraz z duchem czasu zmieniają się nie tylko technologie wypłaty pieniędzy z bankomatów, lecz także sposób interakcji z nimi.
– Technologia pójdzie w tym samym kierunku, w jakim poszły urządzenia mobilne, tzn. interfejs bankomatu będzie coraz bardziej zbliżał się do interfejsu takiego jak tablet, także do sposobu jego obsługi, a to, co będzie kontentem,czyli aplikacja, też będzie zbliżona do tego, co jest na tabletach. Będziemy mieli ikony, aplikacje i w ten sposób będziemy taki bankomat obsługiwać – przewiduje prezes zarządu NCR Polska.
Nowoczesne technologie, rozwój bankowości internetowej i coraz większa automatyzacja na rynku bankowym są jednym z powodów topniejącego zatrudnienia w bankowości. Według raportu „Polska bankowość w liczbach – I kw. 2017” portalu Bankier.pl w zeszłym roku w tym sektorze pracę straciło 3,6 tys. osób, zamknięto zaś 779 placówek. Automatyzacja dotknie także segmentu bankomatów.
– Automatyzacja sektora bankowego idzie w podobnym kierunku jak automatyzacja w wielu innych branżach, tzn. podlegają jej funkcje, które są proste, rutynowe. Wszystko, co jest proste, co da się załatwić poprzez kanał elektroniczny, co już jest dostępne np. na platformach mobilnych, jest też dostępne w bankomacie. Natomiast wszystko, co wymaga dłuższej interakcji, rozmowy, świadomej sprzedaży, świadomej decyzji klienta, to zawsze będzie wymagało interwencji człowieka i dialogu między ludźmi – zapewnia Bartłomiej Śliwa.
W nowoczesnym bankomacie nie chodzi już tylko o wypłatę gotówki. Można w nim założyć konto, złożyć od razu osobisty podpis na dotykowym ekranie, a nawet wykonać zdjęcie weryfikujące za pomocą wbudowanej kamery czy wypłacić pieniądze za pomocą przyłożenia smartfona. Mnogość funkcji nowych bankomatów powoduje potrzebę bezpiecznego i sprawnego przeprowadzenia klienta przez ten proces. Najnowszymi trendami w segmencie bankomatów. są tzw. chatboty oraz wirtualni asystenci.
– W coraz większym stopniu na bankomaty zawita połączenie wideo, coś, co można porównać do Skype’a. Przez bankomat będziemy mogli rozmawiać z doradcą bankowym. Wkrótce w bankomatach zawitają też chatboty, które w coraz większym stopniu są obecne w naszym życiu. Przez bankomat będziemy mogli porozmawiać z doradcą, który de facto jest doradcą wirtualnym, a nie prawdziwym człowiekiem – twierdzi prezes zarządu NCR Polska. – W pewnych środowiskach, na przykład w oddziałach, nie wykluczam voicebotów, czyli coś co odpowiada Alexii albo Siri Apple’a. Będziemy mogli wykorzystać bankomat jako interfejs, przez który będziemy rozmawiać z wirtualnym doradcą po stronie banku – dodaje.
Czytaj także
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.