Newsy

Asystenci głosowi w medycynie. Osobisty system szybkiego reagowania w nagłych sytuacjach może uratować życie osobom starszym lub chorym

2019-02-21  |  06:00

Głośniki z asystentami głosowymi coraz częściej znajdują zastosowanie w medycynie. Wkrótce na rynek trafi system reagowania w nagłych sytuacjach oparty na działaniu inteligentnych czujników i reagujący na polecenia głosowe. To szansa przede wszystkim dla seniorów na usamodzielnienie się oraz szybką reakcję rodziny w razie np. nagłego upadku czy zawału serca. Jedna komenda wystarczy, by połączyć się z bliskimi lub lekarzem. Urządzenie także całkowicie bezprzewodowo zbiera dane o parametrach życiowych.

– Chcemy wprowadzić na rynek urządzenie typu PERS, czyli osobisty system reagowania w sytuacjach nagłych. To rozwiązanie zaprojektowane dla osób starszych. Przebywając zwykle w domu, chcą one mieć łączność ze światem zewnętrznym, możliwość połączenia ze swoimi dziećmi, sąsiadami czy krewnymi. Kiedy poczują się źle albo w przypadku ataku choroby, mogą szybko połączyć się z rodziną – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje dr James Sung Ho Cho ze start-upu Xandar Kardian.

System PERS składa się z urządzenia mierzącego parametry życiowe użytkownika, które wyglądem przypomina lampę biurkową, a także bezprzewodowego głośnika z asystentem głosowym i aplikacji mobilnej. Kiedy użytkownik poczuje się źle, może nacisnąć przycisk na urządzeniu, by połączyć się ze zdefiniowanym wcześniej numerem telefonu. Połączenie może być wykonane również po wykonaniu gestu lub wydaniu komendy głosowej, którą odczyta system rozpoznawania głosu Alexa. Urządzenie zapewnia kompleksowy monitoring stanu zdrowia i parametrów życiowych.

– Gdy siedzisz na kanapie i oglądasz np. telewizję, system monitoruje rytm twojego oddechu i tętno w sposób bezdotykowy, przesyłając te dane na telefon. Gdy zabierzesz urządzenie do sypialni, będzie ono monitorować twój sen, mierząc czas wybudzenia, fazy płytkiego i głębokiego snu oraz licząc epizody bezdechu sennego – wymienia dr James Sung Ho Cho.

Urządzenie monitoruje m.in. to, ile razy na godzinę użytkownik przestaje oddychać i zaalarmuje, jeśli liczba bezdechów przekracza 30. Wyniki można sprawdzić na aplikacji mobilnej, a dane zebrane przez czujniki można uzupełnić informacjami o towarzyszących im wydarzeniach, takich jak posiłek, wypicie alkoholu czy zwiększony wysiłek fizyczny. Na tej podstawie użytkownik może wyciągać wnioski co do wpływu trybu życia na jakość snu i eliminować lub ograniczać sytuację, które go pogarszają.

– W urządzeniu wykorzystujemy techniki radiolokacyjne, dzięki czemu mamy możliwość bezdotykowego monitorowania parametrów życiowych i parametrów snu. Mamy też odpowiednie układy sterowania w systemie bazowym oraz moduł LTE, który pozwala na wykonywanie połączeń i kontrolowanie sytuacji i parametrów użytkowników z bazy – przekonuje ekspert.

Rozwiązanie jest obecnie w fazie prototypu, ale producent zapowiada udostępnienie go na zasadzie wypożyczenia lub abonamentu. Cena urządzenia zamknie się najprawdopodobniej w kwocie 600 dolarów. Tymczasem inteligentne rozwiązania coraz częściej postrzegane są jako szansa na poprawę opieki nad seniorami. Specjalizująca się w opiece nad osobami starszymi amerykańska firma Ascension Living umieściła w ramach pilotażu w dwóch swoich wioskach głośniki Amazon Echo u 18 mieszkańców. Wykorzystywali oni inteligentne głośniki m.in. do sterowania urządzeniami domowymi. Po okresie pilotażowym wszyscy oni uznali, że rozwiązanie w znaczący sposób ułatwiło im życie.

Z kolei amerykańska klinika Mayo rozwija użycie asystentów głosowych do udzielania pierwszej pomocy. Rozwiązanie Mayo First Aid za pomocą asystenta Alexa zapewnia użytkownikom dostęp do stworzonych przez wysoko wykwalifikowanych lekarzy porad dotyczących leczenia różnych schorzeń, takich jak gorączka, ukąszenia przez pająka lub skaleczenia. Dostarcza również informacji o tym, jak reagować w wybranych sytuacjach awaryjnych, np. gdy zachodzi konieczność przystąpienia do resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

Gartner przewiduje, że wydatki konsumpcyjne i biznesowe na głośniki wyposażone w asystentów głosowych sięgną kwoty 3,5 mld dol. w 2021 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

IMM Szkolenie

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Powodzie, susze i zanieczyszczenie rzek to największe zagrożenia wodne dla Polski. Brakuje specjalistów w tej dziedzinie

Zagrożenia związane z wodą pojawiają się w Polsce coraz częściej wraz ze wzrastającą częstotliwością występowania hydrologicznych zjawisk ekstremalnych, jak susze i powodzie. Problemem jest również niska jakość wody w rzekach – tylko 1,8 proc. naszych rzek ma wodę pierwszej klasy czystości, zdatnej do picia. Polska Akademia Nauk powołała Komitet Nauk o Wodzie i Gospodarki Wodnej. Jego celem jest przede wszystkim wypracowanie programu badawczego ukierunkowanego na bezpieczeństwo wodne Polski, diagnoza zagrożeń i propozycje skutecznych rozwiązań.

Firma

Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej

Wdrażanie w firmie narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji wymaga odpowiedniego podejścia i komunikacji do pracowników. Często tego typu zmiany dla zatrudnionych wiążą się bowiem z dużym poczuciem niepewności i stresu związanymi m.in. z obawą o utratę pracy lub zdobywaniem nowych, trudnych umiejętności. To z kolei może prowadzić do spadku motywacji do pracy i pogorszenia samopoczucia. Wielu liderów w procesie wdrażania AI skupia się głównie na poprawie wydajności firmy, zapominając o czynniku ludzkim.

Media i PR

Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką

Prawie 70 proc. strategii marketingowych wykorzystuje obecnie sztuczną inteligencję, a w przypadku kampanii influencerskich – prawie połowa – wynika z badań duńskiej firmy Influencer Marketing Hub. Technologia ta ułatwia dobór influencerów, przewidywanie trendów i analizę zaangażowania odbiorców. Marki tworzą także kontent z wykorzystaniem AI, a nawet swoich wirtualnych influencerów. Choć pozostają oni na razie ciekawostką na rynku, to budzą szereg pytań o to, co w influencer marketingu najważniejsze, czyli autentyczność i zaufanie.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.