Newsy

Asystenci głosowi w medycynie. Osobisty system szybkiego reagowania w nagłych sytuacjach może uratować życie osobom starszym lub chorym

2019-02-21  |  06:00

Głośniki z asystentami głosowymi coraz częściej znajdują zastosowanie w medycynie. Wkrótce na rynek trafi system reagowania w nagłych sytuacjach oparty na działaniu inteligentnych czujników i reagujący na polecenia głosowe. To szansa przede wszystkim dla seniorów na usamodzielnienie się oraz szybką reakcję rodziny w razie np. nagłego upadku czy zawału serca. Jedna komenda wystarczy, by połączyć się z bliskimi lub lekarzem. Urządzenie także całkowicie bezprzewodowo zbiera dane o parametrach życiowych.

– Chcemy wprowadzić na rynek urządzenie typu PERS, czyli osobisty system reagowania w sytuacjach nagłych. To rozwiązanie zaprojektowane dla osób starszych. Przebywając zwykle w domu, chcą one mieć łączność ze światem zewnętrznym, możliwość połączenia ze swoimi dziećmi, sąsiadami czy krewnymi. Kiedy poczują się źle albo w przypadku ataku choroby, mogą szybko połączyć się z rodziną – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje dr James Sung Ho Cho ze start-upu Xandar Kardian.

System PERS składa się z urządzenia mierzącego parametry życiowe użytkownika, które wyglądem przypomina lampę biurkową, a także bezprzewodowego głośnika z asystentem głosowym i aplikacji mobilnej. Kiedy użytkownik poczuje się źle, może nacisnąć przycisk na urządzeniu, by połączyć się ze zdefiniowanym wcześniej numerem telefonu. Połączenie może być wykonane również po wykonaniu gestu lub wydaniu komendy głosowej, którą odczyta system rozpoznawania głosu Alexa. Urządzenie zapewnia kompleksowy monitoring stanu zdrowia i parametrów życiowych.

– Gdy siedzisz na kanapie i oglądasz np. telewizję, system monitoruje rytm twojego oddechu i tętno w sposób bezdotykowy, przesyłając te dane na telefon. Gdy zabierzesz urządzenie do sypialni, będzie ono monitorować twój sen, mierząc czas wybudzenia, fazy płytkiego i głębokiego snu oraz licząc epizody bezdechu sennego – wymienia dr James Sung Ho Cho.

Urządzenie monitoruje m.in. to, ile razy na godzinę użytkownik przestaje oddychać i zaalarmuje, jeśli liczba bezdechów przekracza 30. Wyniki można sprawdzić na aplikacji mobilnej, a dane zebrane przez czujniki można uzupełnić informacjami o towarzyszących im wydarzeniach, takich jak posiłek, wypicie alkoholu czy zwiększony wysiłek fizyczny. Na tej podstawie użytkownik może wyciągać wnioski co do wpływu trybu życia na jakość snu i eliminować lub ograniczać sytuację, które go pogarszają.

– W urządzeniu wykorzystujemy techniki radiolokacyjne, dzięki czemu mamy możliwość bezdotykowego monitorowania parametrów życiowych i parametrów snu. Mamy też odpowiednie układy sterowania w systemie bazowym oraz moduł LTE, który pozwala na wykonywanie połączeń i kontrolowanie sytuacji i parametrów użytkowników z bazy – przekonuje ekspert.

Rozwiązanie jest obecnie w fazie prototypu, ale producent zapowiada udostępnienie go na zasadzie wypożyczenia lub abonamentu. Cena urządzenia zamknie się najprawdopodobniej w kwocie 600 dolarów. Tymczasem inteligentne rozwiązania coraz częściej postrzegane są jako szansa na poprawę opieki nad seniorami. Specjalizująca się w opiece nad osobami starszymi amerykańska firma Ascension Living umieściła w ramach pilotażu w dwóch swoich wioskach głośniki Amazon Echo u 18 mieszkańców. Wykorzystywali oni inteligentne głośniki m.in. do sterowania urządzeniami domowymi. Po okresie pilotażowym wszyscy oni uznali, że rozwiązanie w znaczący sposób ułatwiło im życie.

Z kolei amerykańska klinika Mayo rozwija użycie asystentów głosowych do udzielania pierwszej pomocy. Rozwiązanie Mayo First Aid za pomocą asystenta Alexa zapewnia użytkownikom dostęp do stworzonych przez wysoko wykwalifikowanych lekarzy porad dotyczących leczenia różnych schorzeń, takich jak gorączka, ukąszenia przez pająka lub skaleczenia. Dostarcza również informacji o tym, jak reagować w wybranych sytuacjach awaryjnych, np. gdy zachodzi konieczność przystąpienia do resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

Gartner przewiduje, że wydatki konsumpcyjne i biznesowe na głośniki wyposażone w asystentów głosowych sięgną kwoty 3,5 mld dol. w 2021 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Transport

Resort cyfryzacji: sieć 5G spowoduje boom w rozwoju internetu rzeczy. Skorzysta na tym biznes i inteligentne miasta

Sieć 5G, której komercyjne wdrożenie w Polsce zbliża się dużymi krokami, spowoduje prawdziwy boom w rozwoju internetu rzeczy. – Umożliwi ona obsługę nawet miliona urządzeń na kilometr kwadratowy – mówi wiceminister cyfryzacji Wanda Buk. To przełoży się na upowszechnienie takich usług jak telemedycyna czy rozwiązania smart city. Dzięki urządzeniom komunikujących się ze sobą w czasie rzeczywistym służby i włodarze miast zyskają też dane niezbędne do zarządzania nowoczesną metropolią.

Nauka

Rząd i największe światowe koncerny zapowiadają walkę z plastikiem. To coraz większe zagrożeniem dla życia na Ziemi

Europejczycy co roku wytwarzają 25 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych. Tylko niecałe 30 proc. jest zbieranych i poddanych recyklingowi. Na świecie do mórz i oceanów każdego roku trafia nawet 8 mln ton plastiku. W tym tempie już w 2050 roku liczba plastikowych odpadów mogłaby być większa niż ryb. Katastrofy może udać się uniknąć. Na rynku pojawia się coraz więcej biodegradowalnych opakowań czy sztućców. W połączeniu z większą odpowiedzialnością producentów, nowoczesnymi urządzeniami do recyklingu i zapowiedziami zmian w przepisach ilość plastiku uda się zredukować. 

MWC19

Ochrona środowiska

Energetyka potrzebuje innowacyjnych i zielonych rozwiązań. Najczęściej tworzą je młode firmy

Rozwiązania proponowane przez start-upy i młode firmy są szansą na zwiększenie innowacyjności w energetyce. Bardziej elastyczne i nowatorskie podejście do problemu niż w przypadku wielu koncernów energetycznych pomaga im szybciej i precyzyjniej odpowiadać na największe wyzwania w branży, czyli m.in. potrzebę magazynowania energii z odnawialnych źródeł czy poprawy jakości powietrza. Coraz więcej dużych firm decyduje się wspierać start-upy i współpracować z nimi nad nowymi rozwiązaniami. W przypadku InnoEnergy jednym ze sposobów poszukiwania obiecujących technologii jest międzynarodowy konkurs PowerUp!.

 

Internet

Polska administracja szybko się cyfryzuje, jednak brakuje rozwiązań wpisujących się w trend e-demokracji. Na wybory przez internet Polska nie jest jeszcze gotowa

W obszarze cyfrowych usług publicznych Polska zajmuje dopiero 24. miejsce na 28 europejskich krajów. Choć blisko 90 proc. polskich przedsiębiorstw przynajmniej raz skorzystało z e-administracji, a podobna grupa użytkowników e-administracji pozytywnie ocenia załatwianie spraw przez internet, w kwestii wykorzystania e-usług w sektorze publicznym mamy wiele do nadrobienia. Brakuje rozwiązań wpisujących się w trend e-demokracji, problemem jest też przekazywanie cyfrowych danych miedzy urzędami. Na e-wybory Polska nie jest jeszcze gotowa – ocenia Michał Boni, były minister cyfryzacji.