Newsy

Algorytm sztucznej inteligencji sam ustali sugerowaną cenę produktu w sklepach. Pozwoli to sieciom handlowym zwiększyć zyski nawet kilkukrotnie

2018-12-12  |  06:00
Mówi:Cezary Kosiński
Funkcja:współzałożyciel
Firma:PricingTags

Rentowność tradycyjnych sklepów szybko spada. Sieci detaliczne najczęściej korzystają z arkuszy w Excelu i w ten sposób zarządzają cenami sprzedaży. Standardowo nakładają marżę i w ten sposób liczą na zysk. Rentowność wyższą o nawet 2 mln zł przy obrotach ok. 100 mln zł mogą jednak przynieść algorytmy sztucznej inteligencji. Technologia uwzględni zmiany w zachowaniach zakupowych klientów czy działania konkurencji i na tej podstawie zarekomenduje cenę. Zmiana cen towarów nawet o 1 proc. przynosi nawet 11 proc. wzrostu wartości marży.

– Ceny odgrywają bardzo istotną rolę w tym, jak klienci postrzegają sklep i jaką mają chęć do zakupów. My zajmujemy się doborem najlepszych wartości cen, żeby sklep mógł osiągać najlepsze możliwe rezultaty. Czasem sklepom zależy na udziale w rynku i wtedy powinniśmy dążyć do tego, żeby sprzedać jak najwięcej. Czasem sklepom zależy na marży, wtedy ustawiamy ceny tak, żeby sklepy mogły uzyskać jak najlepszą marżę, nawet jeżeli sprzedadzą mniej sztuk – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Cezary Kosiński, współzałożyciel Pricing Tags.

Nowe technologie coraz częściej wykorzystywane są w handlu. Sprawdzają rozkład produktów na półkach, podpowiadają, jak zmienić układ, by zainteresować klientów. Dzięki specjalnym algorytmom ustalane są kolory wystaw, zapach w sklepie czy natężenie światła. Specjalne kamery śledzą wyraz twarzy klienta i na tej podstawie analizują, czy zainteresował się danym produktem. Sprawdzają też sposób poruszania się po sklepie i na tej podstawie rozmieszczają produkty. Nie zawsze jednak takie działania przynoszą zamierzony efekt, czyli przede wszystkim – większe zyski. Podnoszenie marży jest w takiej sytuacji działaniem krótkowzrocznym.

System Pricing Tags przygotowuje dodatkowe rekomendacje w reakcji na przykład na zmiany cen u konkurentów albo przewidywane zmiany pogody. Technologia uczenia maszynowego pomaga wyliczyć rekomendację cen i w ten sposób dostosować się do zmieniających się warunków w otoczeniu i zmian w zwyczajach klientów. Jednocześnie system generuje raporty, które pokazują, jak sprawdzała się dotychczasowa polityka cenowa, jak wpływała na wyniki sklepu, a jak mogą to zmienić rekomendowane ceny.

– Nieduża sieć, która ma 25 placówek, a każda z nich robi średnio około 4 mln obrotu rocznie, sieć robi 100 mln zł obrotu rocznie. Profitowość ma na poziomie 400 tys. zł, czyli 0,4 proc. Dzięki zastosowaniu naszego systemu, są w stanie wygenerować do 2 mln dodatkowej gotówki, czyli ich profitowość wzrasta 5–6 razy – wylicza Cezary Kosiński.

Jak podkreśla ekspert, dla firmy to same korzyści. Nie tylko dodatkowa gotówka, lecz także odciążenie pracowników i lepsza wydajność pracy. Założyciele Pricing Tabs chcą się stać hubem big data, gromadząc wszystkie informacje, które mogą pomóc w zarządzaniu siecią sklepów.

– Współpracujemy także z firmami partnerskimi, które dostarczają nam inne rodzaje danych, np. o układzie produktów na półkach. Są firmy, które instalują kamery mierzące, fotografujące, obliczające, które produkty są na półkach. Współpracujemy z firmami, które mierzą przepływ klientów, tzw. heat maps, czy takimi, które mierzą zdejmowanie produktów z półek – wymienia Cezary Kosiński.

Według analityków MarketsandMarkets rozwiązania sztucznej inteligencji na rynku sprzedaży detalicznej osiągną w 2022 r. wartość 5 mld dol.

CES 2019

Energetyka

Inteligentnym oświetleniem można już sterować za pomocą głosu. Na rynek trafia też pierwszy, inteligentny zamiennik 100-watowej żarówki

Na rynek trafia coraz więcej rodzajów urządzeń wchodzących w skład inteligentnego domu. Smart Home to już nie tylko telewizor, system nagłośnienia czy nawet pralka i lodówka sterowane za pomocą aplikacji mobilnej. Teraz to już także inteligentne oświetlenie, które kontrolować można za pomocą głosu. Na rynek trafi niebawem pierwsza inteligentna żarówka LED o mocy równoważnej 100 watom. Zaprezentowano także inteligentny reflektor, który poprawi bezpieczeństwo domu, chroniąc przed włamywaczami.

Medycyna

Domowe badanie czynności serca dziecka w łonie matki dzięki specjalnej opasce. Na rynku pojawia się coraz więcej inteligentnych urządzeń baby tech

Rynek baby tech, czyli technologii służących głównie dzieciom i ich rodzicom, rozwija się w coraz szybszym tempie. Pojawia się coraz więcej innowacyjnych urządzeń, które wspierają rozwój dziecka już od momentu poczęcia. Inteligentna skarpetka potrafi monitorować tętno i oddech dziecka, a specjalne głośniki sprawiają, że muzyka dotrze jeszcze do płodu. Zaprezentowana na targach CES 2019 inteligentna opaska do monitorowania tętna płodu sprawi, że badanie kardiotokografii będzie można wykonywać w domu.

 

Gadgety

Uczące się słuchawki dostosują poziom dźwięku do użytkownika. Budują jego profil w sposób podobny do badania audiologicznego

Słuchawki pozwalają już nie tylko słuchać muzykę, lecz także ją poczuć. Inteligentne, uczące się słuchawki potrafią przetestować słuch i dostosować wszystkie ustawienia do unikalnego słuchu użytkownika. W ten sposób uzyskiwany jest wysoki poziom immersyjności, a użytkownik ma wrażenie zanurzenia się w dźwięku. W przyszłości do słuchawek trafią także asystenci głosowi.