Mówi: | Monika Kania |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | xchanger.io |
35 proc. transakcji wymiany walut odbywa się w internecie. Nowe przepisy jeszcze bardziej zwiększą konkurencyjność na rynku fintech
Wartość obrotów w internetowych kantorach sięgnęła w ubiegłym roku 35–40 mld zł i dynamicznie rośnie. Tradycyjne kantory coraz częściej ustępują pola konkurencji w sieci. Klienci, którzy wymieniają walutę w internecie, oszczędzają średnio 8 proc. kwoty. Przewagą e-kantorów jest szybsze wprowadzanie innowacji, są też otwarte na współpracę z innymi fintechami. Eksperci oceniają, że nową tendencją w sektorze fintechów jest tworzenie platform, które umożliwiają użytkownikowi korzystanie w jednym momencie z kilku kompatybilnych względem siebie produktów.
– Kantory online zdecydowanie są sektorem fintech, to przede wszystkim nowoczesne, innowacyjne spółki technologiczne. Najważniejszą działalnością kantorów online jest wymiana walut, obecnie kantory rozwijają się również w kierunku przelewów międzynarodowych. Sektor przelewów międzynarodowych i wymiany walut jest najbardziej rozwijającym się obecnie sektorem rynku, 25–30 proc. to bardzo duża dynamika wzrostu – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Monika Kania, prezes zarządu xchanger.io.
Raport „Kantory online. Wymiana waluty w internecie” przygotowany przez interaktywnie.com wskazuje, że w 2016 roku wartość obrotów w e-kantorach szacowana była na 35–40 mld zł. Obecnie w Polsce działa ok. 50 e-kantorów, a ich liczba dynamicznie rośnie. W dużej mierze ze względu na coraz większe zainteresowanie kantorami online wśród Polaków. Raport „Trendy w wymianie walut – I półrocze 2017 roku” przygotowany przez xchanger i fintek.pl ocenia, że już ok. 35 proc. transakcji wymiany walut odbywa się w internecie. W 2016 roku odnotowano w kantorach 20 proc. wzrost zakładania kont walutowych.
– Kantory online bardzo mocno wpisują się w całą ideologię nowoczesnych spółek technologicznych, czyli tworzenie rozwiązań przyjaznych użytkownikowi, które wpływają na szybkość wykonywania transakcji, w jaki sposób użytkownik codziennie ułatwia sobie życie, ale są też związane z bezpieczeństwem. Kantory online wprowadzają ogromną zmianę, jeśli chodzi o kwestie wykonywania przelewów międzynarodowych, zmniejszają odległości międzykontynentalne – wskazuje Kania.
Rozwój e-kantorów nie musi oznaczać, że te tradycyjne zostaną wyparte z rynku, jednak stopniowo oddają pole fintechom, zwłaszcza że te gwarantują klientom wyższy poziom komfortu. Zauważają to także banki, które same wprowadzają własne kantory online (przykładem Rkantor banku Raiffeisen, oferta mBanku czy Alior Banku). Usługi online oferuje też Poczta Polska, która pracuje nad własnym kanałem internetowym.
– Kantory online rozumiane jako spółki technologiczne są w stanie szybciej wprowadzać pewne innowacje, droga decyzyjna w takich spółkach jest dużo krótsza. Są w stanie szybciej testować i dewelopować pewne produkty, jak przelewy na telefon, przelewy na rachunek bankowy, szybciej otwierać konta bankowe w innych bankach. Co istotne, kantory online jako spółki fintech są też bardzo otwarte na współpracę, nie zamykają się przed innymi fintechami na tworzenie usług, które są zagregowaną ofertą – tłumaczy prezes xchanger.io.
Rozwijanie oferty stanie się jeszcze łatwiejsze po wprowadzeniu w przyszłym roku przepisów dyrektywy PSD2. Umożliwi ona dostęp firmom spoza sektora bankowego do informacji na temat rachunku bankowego klienta. Banki będą zmuszone do otwarcia swoich systemów transakcyjnych i dostępu do zgromadzonych danych. Firmy działające na rynku finansowym będą mogły w ten sposób uzyskać dostęp do danych o historii transakcji klienta. Dzięki PSD2 na rynku może powstać więcej podmiotów, to oznacza większą konkurencyjność rynku.
– Będzie nie tylko taniej, bo użytkownicy będą mieli możliwość korzystania z produktów, które bardzo mocno wpłyną na ich życie codzienne – zaznacza ekspertka. – Punkt ciężkości na pewno będzie przenosił się z produktów kartowych na produkty związane z przelewami bankowymi, inicjacja transakcji będzie prowadzona z konta użytkownika – dodaje.
Dzięki dyrektywie i otwarciu przez banki dostępu do rachunków klientów i ich historii, e-kantory będą w stanie zaoferować nowe usługi, dzięki którym klienci nie będą musieli korzystać z innych aplikacji wprowadzony zostanie trend znany m.in. z bankowości elektronicznej.
– Tendencją, którą obserwuję jeśli chodzi o tworzenie produktów fintechowych, to tworzenie ekosystemów usług, czyli platform, które umożliwiają użytkownikowi w jednym momencie korzystanie z kilku kompatybilnych względem siebie produktów – ocenia Monika Kania.
Czytaj także
- 2025-01-02: Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-09-13: Monika Miller: Zastanawiam się, czy chcę ślubu tradycyjnego, czy na przykład na plaży w Macedonii. Myślę też, czy zaprosić gości i czy chcę rodzinę
- 2024-09-23: Monika Miller: Troszkę odeszłam z polskiego show-biznesu, bo ja nie do końca do niego pasuję. Na co dzień nie czytam i nie mówię po polsku
- 2024-10-07: Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
- 2024-10-01: Monika Mrozowska: Wcieliłam się w rolę prowadzącej formatu youtubowo-instagramowego. Testuję menu w restauracjach i rozmawiam z ciekawymi gośćmi
- 2024-09-23: Monika Mrozowska: Półmaraton dodał mi siły i odwagi. Zamierzam próbować rzeczy, które kiedyś spisałam na straty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.