Mówi: | Marek Byszewski, prezydent Querona Piotr Czarnas, prezes zarządu Querona |
Wirtualne systemy odpowiedzią na wyzwania firm w gromadzeniu danych. Analityki biznesowej uczą się od Polaków nawet w Japonii
Dużym wyzwaniem współczesnego biznesu jest sprawne korzystanie z potężnej liczby gromadzonych danych. Pomagają w tym rozwiązania integrujące bazy danych i przedstawiające wyniki w czytelny sposób. Business Intelligence pozwala nie tylko na dostarczenie informacji, lecz także na wsparcie decyzji na różnych szczeblach prowadzenia biznesu. Choć większość firm ma wdrożone systemy zarządzania danymi i narzędzia raportowe, dane te często pochodzą z różnych źródeł i nie są ze sobą zintegrowane, a to może utrudnić podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.
Popyt na nowoczesne systemy informatyczne typu Business Intelligence do zarządzania przedsiębiorstwem jest coraz większy. Niedawno stosowane były głównie przez specjalistów i analityków, obecnie coraz częściej sięgają po nie osoby na kierowniczych stanowiskach. Standardowe rozwiązania nie zawsze się jednak sprawdzają. Przyszłością analityki danych jest idea Agile, czyli adaptacyjnego Business Intelligence. Projektowane rozwiązania pozwalają usprawnić ten proces dzięki importowaniu danych ze wszystkich baz, dodatkowo zapewniając bezpieczeństwo danych i dostęp do nich z dowolnego urządzenia.
– Integrując ze sobą dwa systemy, zawsze tworzymy trzeci system, do którego niestety trzeba za każdym razem skopiować dane. Takie rozwiązanie nie zapewnia takich możliwości, zwinności i nie reaguje tak szybko na zmiany rynkowe, jak można byłoby sobie tego życzyć. Dlatego trzeci system, który integruje dwa pozostałe, jest systemem wirtualnym. Udaje inny system, umożliwia więc zintegrowanie ze sobą np. dwóch bardzo dużych zbiorów danych bez konieczności kopiowania danych i różnego rodzaju problemów, z którymi mamy do czynienia w klasycznym rozwiązaniu – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Marek Byszewski, prezydent firmy Querona.
Rozwiązania klasy BI koncentrują się na procesie przekształcania danych w informacje oraz wiedzę, która może być wykorzystana do zwiększenia konkurencyjności firmy. Pozwalają na ujednolicenie i powiązanie wskaźników zgromadzonych w różnego rodzaju bazach danych z systemem informatycznym przedsiębiorstwa. W ten sposób dają użytkownikom dostęp do wykresów i wizualizacji, które zawierają kluczowe dla firmy dane np. o sprzedaży, wynikach handlowców czy otoczeniu rynkowym, ułatwiając podejmowanie strategicznych dla rozwoju firmy decyzji.
– Innowacyjne rozwiązania pozwalają bardzo szybko integrować ze sobą różne źródła danych. W naszym rozwiązaniu wspieramy ponad 100 typów źródeł danych, w ciągu kilku minut można zintegrować ze sobą dane z narzędzi typu Salesforce, Marketo, systemów bazodanowych typu Oracle SQL Server lub jakichkolwiek innych, bez konieczności kopiowania danych. Gdy zachodzi taka konieczność lub poprawienia wydajności rozwiązania, dajemy możliwość użycia 10 silników do przetwarzania danych, w tym również chmurowych, całkowicie przezroczyście dla użytkownika – tłumaczy Marek Byszewski.
Nowe systemy stanowią swoistą wirtualną bazę danych, która jest miejscem służącym do wyszukiwania wszystkich źródeł danych korporacyjnych. Umożliwiają import wszystkich źródeł danych, dostęp do wszystkich źródeł danych w czasie rzeczywistym i połączenie danych w ramach wielu źródeł. Usprawnienie procesu dostępu i integracji różnych źródeł i baz danych pozwala na znaczną oszczędność czasu, co przekłada się na sprawniejsze funkcjonowanie firmy i możliwość podejmowania szybszych decyzji biznesowych.
– Taki system może wdrożyć dowolna firma, która chciałaby jak najszybciej stać się firmą sterowaną danymi. W obecnej ekonomii niestety wszystko opiera się na danych, bez nich nie ma nowoczesnej analityki, nie ma sztucznej inteligencji, wszystko jest zasilane danymi – przekonuje Marek Byszewski.
Eksperci zauważają, że logiczne systemy zarządzania danymi (hurtownie danych) i narzędzia wirtualizacji danych pozwalają szybciej i łatwiej realizować projekty Business Intelligence i big data. Querona łączy wiele źródeł danych, konsoliduje je i umożliwia prezentację wyników w różnych narzędziach. Rozwiązanie to sprawdza się nie tylko w Polsce, lecz także w Japonii.
– Na zaproszenie polskiej ambasady w Japonii wystartowaliśmy w konkursie dla polskich firm oferujących rozwiązania istotne dla branży fintech. Japońskie firmy, głównie banki i firmy ubezpieczeniowe, zagłosowały między innymi na nas, przedstawiliśmy rozwiązanie usprawniające analitykę, jedna z największych firm marketingowych w Japonii podjęła z nami współpracę – wyjaśnia Piotr Czarnas, prezes firmy Querona.
Według firmy analitycznej Gartner, rynek rozwiązań klasy Business Intelligence na świecie przekroczy w 2017 roku wartość 18 miliardów dolarów.
Czytaj także
- 2025-08-18: Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-09: GUS chce walczyć z fake newsami. Współpraca z sektorem prywatnym ma pomóc ograniczyć chaos informacyjny
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-25: Przebywanie w lesie pozytywnie wpływa na zdrowie. Kąpiele leśne stają się coraz popularniejsze
- 2025-07-23: Piotr Zelt: W te wakacje gram wyjątkowo dużo spektakli. Znajdę jednak czas na wyjazd nad morze, żeby popływać z córką na desce
- 2025-06-10: Piotr Zelt: Pęknięcie w Polsce jest bardzo głębokie. Myślę, że strona zwycięska w tych wyborach zadba o to, żeby te podziały były coraz głębsze
- 2025-06-06: Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-24: Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.