Mówi: | Maciej Kowalski |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Sportize |
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje futbol. Analizuje mecz i zagrania zawodników oraz pozwala opracować strategię pod konkretnego przeciwnika
Według szacunków 30–35 proc. bramek podczas meczów piłki nożnej pada w wyniku stałych fragmentów gry. Dogłębna analiza działań ma kluczowe znaczenie, aby móc je maksymalnie zoptymalizować, a tym samym uzyskać przewagę nad rywalami. Dzięki sztucznej inteligencji można łatwo zanalizować wybrane fragmenty gry poszczególnych zawodników czy sprawdzić taktykę. Kamery wspierane przez SI pozwalają mierzyć prędkość podań, rotację piłki czy śledzić pozycje zawodników. Co równie ważne, sztuczna inteligencja może przewidywać szanse powodzenia dla różnych taktyk gry. Takie rozwiązania są już dostępne w polskiej piłce.
– Dzięki temu, że na każdym stadionie mamy zainstalowaną kamerę, kluby uzyskują możliwość otrzymania automatycznego rozbicia statystycznego meczu. Feed telewizyjny, który nagrywamy, automatycznie trafia na serwer i tam jest rozkładany przez sztuczną inteligencję na czynniki pierwsze. Kilka godzin po meczu trenerzy, zawodnicy, członkowie sztabów mają możliwość uzyskania pełnej analizy meczu, czyli dokładnych statystyk – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Maciej Kowalski, członek zarządu Sportize.
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje sport i przenosi go na zupełnie nowy poziom. Wpływa na strategiczne decyzje podejmowane przez trenerów, zarówno przed meczem, jak i w jego trakcie. Dzięki połączeniu nadających się do noszenia czujników i szybkich kamer platformy SI już teraz mogą mierzyć prędkość i rotację piłki czy śledzić podania między zawodnikami. Sztuczna inteligencja może też przewidywać szanse powodzenia dla różnych taktyk gry. Niektórzy trenerzy piłki nożnej za jej pomocą ustalają taktykę. Analiza wyników konkretnych zawodników może też pomóc w opracowaniu lepszych programów treningowych.
Już niemal wszystkie dziedziny sportu wykorzystują sztuczną inteligencję. IBM współpracuje z Amerykańskim Stowarzyszeniem Tenisowym. Przekazuje trenerom spostrzeżenia, sprawdza wysiłek fizyczny i wytrzymałość zawodników. Jednym ze sportów najbardziej opartych na danych jest obecnie Formuła 1. Większość bolidów jest wyposażona w 200–400 czujników. Sztuczna inteligencja interpretuje gromadzone dane i daje zespołom wizualizację, kiedy należy zrobić pit stop. Także piłka nożna wykorzystuje już przewagi, jakie daje SI.
– Trenerzy dostają możliwość analizy wideo, po każdym meczu mogą go sobie dokładnie przefiltrować i np. pozyskać informacje o wszystkich spalonych w drugiej połowie. System automatycznie wskazuje fragmenty wideo pokazujące całe boisko, czyli wszystkich zawodników, nie tylko wycinek boiska. Trenerzy mogą więc przeprowadzać różne analizy, co więcej, mogą się nimi dzielić z członkami swoich sztabów czy zawodnikami – wskazuje Maciej Kowalski.
Pixellot, jeden z największych nadawców sportowych, współpracuje z największymi klubami piłkarskimi na świecie, w tym z Realem Madryt i Bayernem Monachium, aby zapewnić trenerom narzędzia do analizy wideo. Teraz taką możliwość zyskują też polskie kluby z eWinner 2. Ligi. W przyszłym sezonie eWinner i Sportize.pl zrealizują transmisje z ponad 250 meczów, a systemy streamingowe Pixellot, które odpowiadają za produkcję sygnału audiowizualnego, zostały już zainstalowane na 19 stadionach w Polsce.
– Dotychczas kluby eWinner 2. Ligi nie miały takiej możliwości, bo to były bardzo kosztowne technologie. Teraz, kiedy jesteśmy na wszystkich stadionach, każdy z klubów ma możliwość otrzymania takich narzędzi analitycznych, które wpłyną na rozwój sportowy też tych drużyn – przekonuje ekspert.
Autor: Marcin Chmielewski
Operator: Jacek Sikorski
Czytaj także
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.