Mówi: | dr Photis Kostamis |
Funkcja: | kierownik ds. rozwoju biznesu |
Firma: | AGEify |
Sztuczna inteligencja pomaga w weryfikacji wieku internautów. Już niedługo na podstawie analizy behawioralnej oceni, ile lat ma odwiedzający witrynę
W przestrzeni cyfrowej dzieci i nastolatki mają łatwy dostęp do treści z ograniczeniami wiekowymi. W efekcie to np. chłopcy w wieku 12–17 lat są największymi konsumentami pornografii w internecie, problemy z hazardem mają już 11-letnie dzieci, a weryfikację wieku na większości witryn łatwo jest obejść. Dzięki sztucznej inteligencji weryfikacja wieku może być jednak całkowicie skuteczna – rozwiązania wykorzystują już analizę twarzy, skan dokumentu potwierdzającego tożsamość czy kart kredytowych. W przyszłości wiek może być też sprawdzany za pomocą analiz behawioralnych.
– Opracowaliśmy narzędzie zapobiegające dostępowi nieletnich do stron, które nie są dozwolone w ich wieku, na przykład do stron umożliwiających zakup tytoniu, alkoholu, zawierających treści pornograficzne czy gry hazardowe. Oferujemy rozwiązanie odpowiednie dla tych dziedzin – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje dr Photis Kostamis, kierownik ds. rozwoju biznesu AGEify.
Brytyjska Komisja ds. Hazardu twierdzi, że liczba dzieci w wieku od 11 do 16 lat, które mają problemy z hazardem, wzrosła do ponad 50 tys. w ciągu zaledwie dwóch lat. Regularnie udział w e-zakładach i hazardzie bierze nawet 400 tys. młodych osób. To dzieci są także największą grupą wśród konsumentów treści pornograficznych w sieci. Weryfikacja wieku na części stron internetowych jest fikcją – wystarczy oświadczenie, że ukończyło się 18 lat, by móc wejść na witrynę. Start-up AGEify opracował rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji, które daje pewność, że odwiedzającymi poszczególne strony są faktycznie dorośli.
– Po wejściu na stronę weryfikacja odbywa się za pomocą dowodu osobistego, paszportu czy prawa jazdy. Drugim sposobem jest zrobienie selfie. Technologia rozpoznawania twarzy oszacowuje wiek internauty i wpuszcza dalej bądź nie. Trzecim sposobem, nad którym obecnie pracujemy, jest identyfikacja za pomocą karty kredytowej – wymienia Photis Kostamis. – Sztuczna inteligencja będzie też wykorzystywana bardzo niedługo w analizach behawioralnych, które wprowadzimy do naszego rozwiązania.
Klienci mogą zrobić sobie selfie, którego firma używa do oszacowania ich wieku za pomocą technologii analizy twarzy opartej na sztucznej inteligencji. Metoda pozwala na weryfikację dorosłych w ponad 95 proc. przypadków. Skanowanie oficjalnego dokumentu, jak paszport, dowód osobisty czy prawo jazdy, w połączeniu z analizą twarzy może sprawdzić wiek internauty, podobnie jak niewielka transakcja kartą kredytową. Jeśli mimo tych rozwiązań wciąż istnieją wątpliwości co do wieku danej osoby, stosuje się rozmowę wideo.
– Podjęliśmy wszelkie środki bezpieczeństwa, aby nikt nie był w stanie obejść naszego rozwiązania. Jeśli ktoś nie potwierdzi, nie zweryfikuje swojego wieku, nie będzie mógł przejść dalej. Nasz zespół programistów i specjalistów zbadał wszelkie możliwe przypadki, aby wykluczyć możliwość obejścia rozwiązania – przekonuje kierownik ds. rozwoju biznesu AGEify.
Przepisy krajowe i międzynarodowe zobowiązują firmy oferujące niektóre produkty i usługi do skutecznej weryfikacji wieku swoich klientów. Zmiany technologiczne i społeczne wymagają wprowadzenia silniejszych mechanizmów weryfikacji wieku.
Co istotne, AGEify może być również stosowany w sklepie stacjonarnym, aby umożliwić klientom udowodnienie swojego wieku bez konieczności okazania dowodu osobistego lub paszportu. Rozwiązanie łatwo integruje się z istniejącymi systemami, dzięki czemu kod potwierdzający wiek może być automatycznie drukowany na paragonie klienta tak, by nikt nie kwestionował procesu kontroli wieku w danym sklepie.
Czytaj także
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.
Ochrona środowiska
Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska

Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach będą z tego tytułu wnosić opłaty na rzecz państwa, nie mając realnego wpływu na gospodarowanie odpadami, które z tych opakowań powstaną – tak w skrócie branża określa propozycję resortu klimatu i środowiska dotyczącą systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Zdaniem przedstawicieli producentów i organizacji odzysku w zasadzie oznacza to nowy parapodatek dla przedsiębiorców i w żaden sposób nie przełoży się na efektywność zbiórki odpadów i recyklingu, a jedynie na wzrost kosztów.
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.