Mówi: | Mo Gawdat |
Funkcja: | założyciel One Billion Happy |
Silna sztuczna inteligencja będzie się uczyć na swoich błędach. W przyszłości może pomóc w rozwiązaniu problemów klimatycznych
Jednym z najgorętszych trendów na rynku technologicznym są rozwiązania wykorzystujące algorytmy uczenia maszynowego do usprawnienia działania systemów sztucznej inteligencji. Testuje się je na grach komputerowych, aby szkolić ich umiejętności kompetytywne. Wykorzystywane są w branży telewizyjnej do poprawiania jakości wyświetlanego obrazu, do usprawniania procesów przesyłu danych, a także do tworzenia nowych, innowacyjnych narzędzi do analizy danych. Jak przekonuje Mo Gawdat, były szef marki Google X, silna sztuczna inteligencja będzie w stanie uczyć się na swoich błędach, a w przyszłości pomoże rozwiązać m.in. problem zmian klimatycznych.
– Rozwój sztucznej inteligencji nie przypomina tradycyjnego programowania, gdzie każda linijka kodu zasadniczo mówi komputerowi, co dokładnie ma zrobić. Pokazujemy komputerowi wystarczająco dużo wzorców pozwalających na to, by zaprogramował się samodzielnie i wybierał sposoby na rozwiązanie problemów lub zmierzenie się z wyzwaniem. Tworzymy tzw. stronnicze algorytmy danych. Jeżeli chcemy, żeby nasza maszyna była najlepszym graczem w danej grze, pokażemy jej wzorce tylko tej gry, nie pokażemy jej innych gier czy innych aspektów życia – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Mo Gawdat, założyciel One Billion Happy.
Szeroko zakrojone badania nad wykorzystaniem algorytmów uczenia maszynowego w procesie doskonalenia sztucznej inteligencji prowadzi firma OpenAI, która testuje stronnicze algorytmy danych w oparciu o popularne gry wieloosobowe. Firma wyszkoliła od zera m.in. boty do gry Dota 2, aby te były w stanie podejmować niezależne decyzje, bazując wyłącznie na danych wizualnych wyświetlanych podczas rozgrywki. W wyniku wielomiesięcznych eksperymentów udało się wytrenować drużynę botów OpenAI Five i przetestować ją w starciu z zawodowymi graczami e-sportowymi. Zespół mistrzów uległ sztucznej inteligencji.
– W ciągu następnej dekady oczekujemy pojawienia się silnej sztucznej inteligencji, która pozwoli na to, żeby maszyna pozyskiwała informacje bez ograniczeń w celu rozwinięcia inteligencji obejmującej wiele dziedzin. Jeżeli zostanie wprowadzona, maszyny będą dysponowały dużo większym zasobem informacji: kiedy jeden samochód autonomiczny wyciągnie wniosek z błędu, pozostałe samochody w sieci nauczą się tego samego. A kiedy człowiek spowoduje wypadek, ktoś inny nie wyciągnie z niego wniosków. Maszyny będą miały dużo więcej możliwości nauki, będą mogły czerpać z większej bazy danych zawierającej wiedzę – twierdzi ekspert.
Duże nadzieje w rozwoju systemów sztucznej inteligencji pokłada także firma Google, która szkoli swój algorytm AlphaStar na grze StarCraft II. Korporacji udało się dopracować ją do tego stopnia, że jest w stanie wygrać 99,8 proc. punktowanych rozgrywek. AlphaStar jest pierwszą sztuczną inteligencją, która osiągnęła poziom arcymistrzowski w StarCraft II. Tymczasem podczas gry nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału – aby wyrównać szanse, twórcy ograniczyli szybkość jej interakcji z interfejsem. AlphaStar może wydawać do 22 komend w ciągu pięciu sekund, co upodabnia ją do zawodowych graczy. Gdyby znieść to ograniczenie, byłaby jeszcze skuteczniejsza.
Google wykorzystuje SI we wszystkich swoich produktach. Algorytmy uczenia maszynowego znajdziemy w wyszukiwarce, filtrze antyspamowym Gmaila czy reklamach AdSense, które dostosowują wyświetlane treści do użytkownika i uczą się jego preferencji. Firma powołała do życia także projekt TensorFlow, otwarty framework sztucznej inteligencji, który pozwala zewnętrznym firmom wykorzystywać technologię uczenia maszynowego do analizowania dużych zbiorów informacji.
– Zasoby Google i całego internetu staną się źródłem wiedzy niezbędnej do rozwiązania poważnych problemów przez maszyny. Być może odpowiedź na globalne ocieplenie i zmiany klimatyczne leży w czymś więcej niż tylko zmianie naszych nawyków, stanowiącej jeden z fundamentalnych rozwiązań tego problemu. Może rozwiązania należy szukać po trochu w chemii, w połączeniu ze zrozumieniem pewnych zagadnień z zakresu fizyki kwantowej czy filozofii. Jedna osoba nie jest w stanie tego połączyć, a maszyna wykorzystująca sztuczną inteligencję ma taką umiejętność – twierdzi Mo Gawdat.
Według analityków z firmy Verified Market Research wartość globalnego rynku uczenia maszynowego w 2018 roku wyniosła 3,02 mld dol. Przewiduje się, że do 2026 roku wzrośnie do 26,64 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 41,5 proc.
Czytaj także
- 2024-03-28: Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
- 2024-03-27: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich
- 2024-03-19: Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach
- 2024-03-14: M. Boni: Potrzebujemy planu wdrożenia nowego aktu o sztucznej inteligencji. To może być zadanie polskiej prezydencji w UE
- 2024-04-11: Europie nie udaje się dogonić USA i Chin w rozwoju sztucznej inteligencji. Nie wykorzystujemy skali jednolitego rynku cyfrowego
- 2024-03-18: Sztuczna inteligencja coraz bliższa ludzkiemu sposobowi przyswajania wiedzy. Naukowcy opracowali model, który uczy się języka tak jak dzieci
- 2024-02-27: „Antyplagiat” z nową funkcją wykrywania treści pisanych przez sztuczną inteligencję. Dyskusja o regulacjach w tym zakresie nabiera tempa
- 2024-02-29: Prace nad unijnym AI Act na finiszu. W kwestii regulacji sztucznej inteligencji USA czy Chiny nie podążą ścieżką Europy
- 2024-03-01: Agenci sztucznej inteligencji pomogą osobom z niepełnosprawnościami korzystać z internetu. Zastosowanie rozwiązania może być jednak dużo szersze
- 2024-02-16: Tegoroczne wybory na świecie pod ostrzałem dezinformacji i deepfake'ów. Badacze z USA przygotowali mapę źródeł szkodliwych treści
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.
Farmacja
Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych
Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.
Edukacja
Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz. najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym zrozumieniem znaczenia ergonomii.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.