Newsy

Rusza wielka modernizacja ogólnopolskiej sieci światłowodowej. Prace obejmą 4 tys. km połączeń

2017-04-20  |  06:30
Mówi:Dominik Drozdowski
Funkcja:wiceprezes zarządu
Firma:HAWE Telekom Sp. z o.o. w restrukturyzacji
  • MP4
  • Trwają prace nad wdrożeniem systemu Dense Wavelength Division Multiplexing zakupionego przez HAWE Telekom w lutym tego roku od koncernu Huawei za kwotę 2,4 mln dolarów. Prace modernizacyjne obejmą 4 tys. km ogólnopolskiej sieci światłowodowej, zwiększając przepustowość sieci do 8 Tb/s. System zapewni również stabilniejsze łącze i praktycznie nieograniczone możliwości zestawienia usług, a co za tym idzie – przyciągnie wielu nowych klientów.

    System Dense Wavelength Division Multiplexing polega na umieszczeniu wielu sygnałów optycznych w jednym łączu. Podobne rozwiązania zostały wcześniej wdrożone m.in. w USA, Chinach, Japonii, Wielkiej Brytanii i Norwegii. 

    – DWDM to system, który pozwala dokonywać transmisji w naszej sieci światłowodowej. Innymi słowy, aby za pomocą światłowodów móc przesyłać jakiekolwiek dane, potrzebny jest system transmisyjny. DWDM to narzędzie, które wykorzystywane jest przez dużych operatorów telekomunikacyjnych. To stosunkowo duże i drogie urządzenie, natomiast ma ono ogromne możliwości – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Dominik Drozdowski, wiceprezes zarządu HAWE Telekom Sp. z o.o. w restrukturyzacji.

    Modernizacja obejmie 4 tys. km ogólnopolskiej sieci światłowodowej należącej do HAWE Telekom. Wdrożenie rozpoczęło się od odcinków Poznań–Wrocław oraz Warszawa–Poznań. HAWE Telekom wybuduje również system DWDM na nowych relacjach takich jak Wrocław–Poznań, Warszawa–Biała Podlaska oraz Wrocław–Warszawa.

    – System Huawei OSN 8800, który będziemy instalowali na naszej sieci, pozwala na transmisję nawet ponad 8 Tb/s na jednej parze włókien światłowodowych. To są naprawdę ogromne ilości danych, które pozwalają przesyłać zasadniczą część ruchu dużego operatora telekomunikacyjnego. System DWDM daje nam możliwość świadczenia praktycznie wszystkich oferowanych przez telekomy usług dla operatorów telekomunikacyjnych – twierdzi Dominik Drozdowski.

    Wartość kontraktu to blisko 2,4 mln dolarów. System DWDM oferuje dodatkowe zalety, które dla klientów są niezwykle istotne. Pozwala lepiej monitorować i nadzorować naszą sieć pasywną, czyli te światłowody, które mamy. Tym samym, kiedy następuje awaria, jesteśmy w stanie dokładnie określić, w którym miejscu naszej sieci dokładnie wystąpiła. Dzięki temu jej usunięcie jest dużo szybsze.

    Ponadto HAWE Telekom inwestuje w rozwój sieci światłowodowych w całym kraju, zwiększając ich dostępność m.in. dla operatorów lokalnych. Poprzez atrakcyjną ofertę i szersze możliwości techniczne dąży do powiększenia aktualnej bazy klientów.

    – DWDM to system, który daje nam bardzo duże możliwości pozyskiwania nowych klientów. W tej chwili nie mamy praktycznie żadnego ograniczenia co do zakresu świadczonych usług i przepustowości – podsumowuje Dominik Drozdowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

    Edukacja

    Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

    Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.

    Transport

    Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

    To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.