Newsy

Rośnie rola treści wideo w grafice komputerowej. Programiści także coraz chętniej eksperymentują ze sztuczną inteligencją i wirtualną rzeczywistością

2020-02-28  |  06:00
Play
Current Time 0:00
/
Duration Time 0:00
Remaining Time -0:00
Stream Type LIVE
Loaded: 0%
Progress: 0%
00:00
Fullscreen
00:00
Mute
Playback Rate
1

    Dynamiczny rozwój nowych technologii sprawił, że graficy komputerowi zyskali nowe narzędzia, które ułatwiają i usprawniają ich pracę. Powstają systemy sztucznej inteligencji automatyzujące wykonywanie rutynowych zadań, aplikacje ułatwiające tworzenie profesjonalnych grafik przez amatorów oraz narzędzia przystosowane do projektowania w wirtualnej rzeczywistości. Na znaczeniu zyskują treści wideo.

    – Jednym z trendów, które możemy zaobserwować wśród użytkowników, jest odejście od obrazów w formie statycznych grafik w kierunku treści wideo. Świat internetu jest światem filmików, a nie statycznych obrazów. Obecnie wielu ludzi, zwłaszcza młodych – uczniów czy studentów – chce tworzyć treści wideo – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Georgia Vidler, dyrektor produktu w firmie Canva.

    W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na treści wideo na popularności zyskują narzędzia do tworzenia spersonalizowanych filmów. Strony pokroju Placeit udostępniają szablony, które przy minimalnym wysiłku pozwalają błyskawicznie stworzyć intro do kanału na YouTubie bądź animowany banner internetowy. Wystarczy tylko podstawić pożądany tekst czy logo, a oprogramowanie automatycznie wyrenderuje i wygeneruje docelową animację.

    Zmienia się także podejście do narzędzi projektowania przestrzennego. Pojawienie się konsumenckich zestawów VR doprowadziło do powstania oprogramowania graficznego funkcjonującego w wirtualnej rzeczywistości. Narzędzia tego typu ułatwiają tworzenie cyfrowych obiektów 3D w wysoce immersyjnym środowisku. Potencjał takiego oprogramowania doceniła m.in. firma Adobe, która pod koniec roku odkupiła od Facebooka narzędzie Oculus Medium. Uzupełni ono portfolio narzędzi graficznych korporacji i umożliwi twórcom projektowanie modeli 3D oraz wykonywanie trójwymiarowych malunków za pośrednictwem wirtualnej rzeczywistości.

    – W przyszłości wiele się zmieni w kwestii grafiki. Teraz obserwujemy trend, w którym wiele rzeczy robi się automatycznie, coraz powszechniejsze jest wykorzystanie VR lub rozszerzonej rzeczywistości. W przyszłości będziemy żyli nie tylko w tej fizycznej rzeczywistości, lecz także w przestrzeniach cyfrowych. Graficy będą musieli się do tego dostosować i tworzyć projekty w nowej przestrzeni rozszerzonej rzeczywistości – przekonuje ekspertka.

    Prawdziwą rewolucją może jednak okazać się upowszechnienie narzędzi automatyzujących pracę grafików przy wykorzystaniu systemów sztucznej inteligencji. Adobe opracowało narzędzie Sensei do realizacji projektów graficznych przy wsparciu algorytmów SI. Oprogramowanie poddaje statyczne i ruchome obrazy dogłębnej analizie, dzięki czemu jest w stanie w pełni automatycznie np. usunąć postaci z krajobrazu, uzupełnić przycięte elementy obrazu bądź wyretuszować obraz, znacząco przyspieszając pracę grafika.

    Prace nad inteligentnymi narzędziami automatyzującymi pracę z obróbką obrazu prowadzi również firma Google. Korporacja opracowała framework AutoFlip, wykorzystujący sztuczną inteligencję do automatycznego kadrowania nagrań. Narzędzie ma ułatwić twórcom przystosowanie filmów do odtwarzania na różnych nośnikach i w różnych formatach. Po przepuszczeniu materiału przez algorytm oprogramowanie automatycznie przycina nagranie w taki sposób, aby dobrze wyglądało odtwarzane w trybie pionowym.

    – Wiele elementów w projektowaniu grafiki da się zautomatyzować. Jest też jednak sporo rzeczy, których nie będziemy w stanie zautomatyzować, np. projektów, które są niesamowicie oryginalne. To może stanowić dla komputerów nie lada wyzwanie, choć chciałabym zobaczyć kiedyś, jak maszyny sobie z tym poradzą. Na razie zupełnie nie wyobrażam sobie tego, że będą powstawać piękne i unikatowe grafiki w sposób całkowicie zautomatyzowany. Jestem jednak ciekawa, dokąd ten trend nas zaprowadzi – mówi Georgia Vidler.

    Według Credence Research globalny rynek grafiki komputerowej w najbliższych latach będzie rósł w tempie 7 proc. średniorocznie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy

    Niskoemisyjny transport, oszczędzanie zasobów, zarządzanie odpadami czy walka z zanieczyszczeniami – to część wyzwań, które stawia przed miastami szybko rosnąca liczba mieszkańców. Na przynajmniej część z nich odpowiedzią mogą być innowacje, które mogą pomóc także w adaptacji miast do zmiany klimatu. To właśnie innowacyjnych rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój miast poszukuje ING Bank Śląski w nowej edycji Programu Grantowego. Do młodych naukowców i start-upów trafi 1 mln zł.

    Telekomunikacja

    Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje

    Nadmierne obciążenia biurokratyczne i wysokie koszty prawne są wskazywane przez wiele start-upów jako bariery, które są najtrudniejsze do pokonania w ich działalności – wynika z raportu „Polskie Startupy 2024”. To sprawia, że część z nich szuka możliwości przeprowadzki za ocean – ze stratą dla innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Również w branży ICT o potrzebie deregulacji mówi się od lat, bo to przeszkadza jej w globalnym wyścigu technologicznym.

    Konsument

    Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata

    Cykl życia smartfonów w Polsce wyraźnie się wydłuża. Już 35 proc. Polaków używa swoich smartfonów ponad dwa lata – wynika z badania Smart Barometr opracowanego przez IQS dla bolttech. Jednocześnie jednak duża liczba osób chciałaby wymieniać smartfony częściej, nawet co roku. Dlatego kierunkiem rozwoju rynku mogą być elastyczne modele użytkowania, takie jak najem.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.

    Nasza strona używa cookies między innymi w celu gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przegladarki oznacza, że ciasteczka będa zapisywane na Twoim urządzeniu. Pamietaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Kliknij tutaj aby zamknąć