Mówi: | Georgia Vidler |
Firma: | Canva |
Rośnie rola treści wideo w grafice komputerowej. Programiści także coraz chętniej eksperymentują ze sztuczną inteligencją i wirtualną rzeczywistością
Dynamiczny rozwój nowych technologii sprawił, że graficy komputerowi zyskali nowe narzędzia, które ułatwiają i usprawniają ich pracę. Powstają systemy sztucznej inteligencji automatyzujące wykonywanie rutynowych zadań, aplikacje ułatwiające tworzenie profesjonalnych grafik przez amatorów oraz narzędzia przystosowane do projektowania w wirtualnej rzeczywistości. Na znaczeniu zyskują treści wideo.
– Jednym z trendów, które możemy zaobserwować wśród użytkowników, jest odejście od obrazów w formie statycznych grafik w kierunku treści wideo. Świat internetu jest światem filmików, a nie statycznych obrazów. Obecnie wielu ludzi, zwłaszcza młodych – uczniów czy studentów – chce tworzyć treści wideo – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Georgia Vidler, dyrektor produktu w firmie Canva.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na treści wideo na popularności zyskują narzędzia do tworzenia spersonalizowanych filmów. Strony pokroju Placeit udostępniają szablony, które przy minimalnym wysiłku pozwalają błyskawicznie stworzyć intro do kanału na YouTubie bądź animowany banner internetowy. Wystarczy tylko podstawić pożądany tekst czy logo, a oprogramowanie automatycznie wyrenderuje i wygeneruje docelową animację.
Zmienia się także podejście do narzędzi projektowania przestrzennego. Pojawienie się konsumenckich zestawów VR doprowadziło do powstania oprogramowania graficznego funkcjonującego w wirtualnej rzeczywistości. Narzędzia tego typu ułatwiają tworzenie cyfrowych obiektów 3D w wysoce immersyjnym środowisku. Potencjał takiego oprogramowania doceniła m.in. firma Adobe, która pod koniec roku odkupiła od Facebooka narzędzie Oculus Medium. Uzupełni ono portfolio narzędzi graficznych korporacji i umożliwi twórcom projektowanie modeli 3D oraz wykonywanie trójwymiarowych malunków za pośrednictwem wirtualnej rzeczywistości.
– W przyszłości wiele się zmieni w kwestii grafiki. Teraz obserwujemy trend, w którym wiele rzeczy robi się automatycznie, coraz powszechniejsze jest wykorzystanie VR lub rozszerzonej rzeczywistości. W przyszłości będziemy żyli nie tylko w tej fizycznej rzeczywistości, lecz także w przestrzeniach cyfrowych. Graficy będą musieli się do tego dostosować i tworzyć projekty w nowej przestrzeni rozszerzonej rzeczywistości – przekonuje ekspertka.
Prawdziwą rewolucją może jednak okazać się upowszechnienie narzędzi automatyzujących pracę grafików przy wykorzystaniu systemów sztucznej inteligencji. Adobe opracowało narzędzie Sensei do realizacji projektów graficznych przy wsparciu algorytmów SI. Oprogramowanie poddaje statyczne i ruchome obrazy dogłębnej analizie, dzięki czemu jest w stanie w pełni automatycznie np. usunąć postaci z krajobrazu, uzupełnić przycięte elementy obrazu bądź wyretuszować obraz, znacząco przyspieszając pracę grafika.
Prace nad inteligentnymi narzędziami automatyzującymi pracę z obróbką obrazu prowadzi również firma Google. Korporacja opracowała framework AutoFlip, wykorzystujący sztuczną inteligencję do automatycznego kadrowania nagrań. Narzędzie ma ułatwić twórcom przystosowanie filmów do odtwarzania na różnych nośnikach i w różnych formatach. Po przepuszczeniu materiału przez algorytm oprogramowanie automatycznie przycina nagranie w taki sposób, aby dobrze wyglądało odtwarzane w trybie pionowym.
– Wiele elementów w projektowaniu grafiki da się zautomatyzować. Jest też jednak sporo rzeczy, których nie będziemy w stanie zautomatyzować, np. projektów, które są niesamowicie oryginalne. To może stanowić dla komputerów nie lada wyzwanie, choć chciałabym zobaczyć kiedyś, jak maszyny sobie z tym poradzą. Na razie zupełnie nie wyobrażam sobie tego, że będą powstawać piękne i unikatowe grafiki w sposób całkowicie zautomatyzowany. Jestem jednak ciekawa, dokąd ten trend nas zaprowadzi – mówi Georgia Vidler.
Według Credence Research globalny rynek grafiki komputerowej w najbliższych latach będzie rósł w tempie 7 proc. średniorocznie.
Czytaj także
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-05-06: Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.