Mówi: | dr hab. inż. Wiesław Cetera |
Firma: | Centrum Rafinacji Informacji |
Opracowana w Polsce technologia rafinacji informacji pozwala przewidzieć wyniki wyborów. Służy także do analizy trendów gospodarczych
Już niemal 4 mld ludzi korzysta obecnie z Internetu na całym świecie. Codziennie wysyłanych jest ponad 172 mld e-maili czy prawie 500 mln tweetów. Informacje zawarte w Internecie są kopalnią wiedzy o użytkownikach, co może być wykorzystywane np. przez firmy reklamowe, ale również do prognozowania społecznych czy gospodarczych trendów. Zaawansowaną analizą danych zajmują się polscy naukowcy z nowo otwartego Centrum Rafinacji Informacji.
– Centrum Rafinacji Informacji zajmuje się dostarczaniem informacji z przestrzeni informacyjnej, która jest odpowiednio obrobiona oraz spreparowana, przygotowana pod kątem użytkownika i jego potrzeb. Ktoś może powiedzieć, że każdy ma „dostęp” do informacji. Natomiast problemem jest dostęp do właściwej informacji i właściwe jej zinterpretowanie. Bez narzędzi informatycznych i technologii informacyjnych, dostęp do tych informacji i ich obrabianie jest bardzo utrudnione – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje dr hab. inż. Wiesław Cetera z Centrum Rafinacji Informacji.
Rafinacja informacji to technologia wyszukiwania i analizowania w czasie rzeczywistym dużych zbiorów tekstowych. W Centrum Rafinacji Informacji dostępne w sieci informacje będą poddawane zaawansowanej analizie, co pozwoli nie tylko na historyczną ocenę tego, co się wydarzyło, ale ma także umożliwić przygotowanie prognoz dotyczących procesów społecznych, politycznych i gospodarczych. Analizowane są informacje z portali społecznościowych, forów dyskusyjnych oraz wszelkich innych otwartych źródeł zawierających dane ustrukturyzowane, ale także nieustrukturyzowane – bardzo trudne do analizy przy wykorzystaniu tradycyjnych metod i technologii analitycznych.
– Jeśli mówimy o dużych zbiorach, mówimy przede wszystkim o zbiorach nieustrukturyzowanych, tzn. takich, które w przeciwieństwie do zbiorów bazodanowych nie mają jasno określonej struktury, wyróżnionych pól w rekordach itd. Jedyną rzeczą, którą możemy wyróżnić jest np. data, może źródło, a poza tym są to zbiory tekstowe. Czyli przetwarzamy teksty i szukamy tego, co nas w konkretnym zadaniu interesuje – mówi Wiesław Cetera.
W początkowej fazie każdego projektu roboty pobierają informacje z otwartych źródeł. Zebrane w ten sposób dane są oczyszczane (rafinowane) i przeszukiwane pod kątem kluczowych słów oraz powiązań (sentymentów) z wydźwiękiem pozytywnym lub negatywnym. W momencie identyfikacji jakiegoś trendu, naukowcy przechodzą do kolejnego etapu – prognozowania przy wykorzystaniu danych historycznych.
Zespół naukowców CRI prowadzi obecnie zaawansowane analizy dotyczące trendów technologicznych i procesów o największym potencjale innowacyjności na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Centrum dostarcza prognozy dotyczące rozwoju konkretnych technologii, co ułatwia podejmowanie strategicznych decyzji o inwestowaniu środków publicznych.
– Narzędzia, które zostały opracowane, mogą być wykorzystywane do zwykłych badań medioznawczych, które prowadzą różnego rodzaju agencje badań społecznych. Porównując to w aspekcie kosztów, to jest w zasadzie bez porównania, bo my wyniki możemy mieć natychmiast, a co za tym idzie również dużo taniej – twierdzi Wiesław Cetera.
Potencjał tkwiący w Big Data dostrzegły także władze Wrocławia. Agencja Audience Network przygotowując kampanię reklamową miasta do konkursu European Best Destination 2018, wykorzystała narzędzia do profilowania użytkowników Internetu, by w ten sposób dotrzeć do polskich emigrantów. Dzięki zastosowaniu narzędzi do analizy Big Data udało się dotrzeć do blisko 30 tys. użytkowników. Wrocław przegonił w konkursie takie miasta jak Amsterdam, Barcelona czy Paryż, zdobywając 67 proc. wszystkich głosów.
– U zarania wykorzystania rafinacji informacji stały badania prof. Gogołka, który prowadził je w kontekście wyborów prezydenckich. Wyniki, które wtedy otrzymał były bardzo bliskie, jak nie identyczne z tymi, które były w rzeczywistości – przekonuje ekspert.
Analitycy Research Cosmos szacują, że wartość narzędzi analitycznych Big Data ma sięgnąć 9 mld dol. w 2023 roku, przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 21,15 proc.
Z danych Internet Live Stats wynika, że obecnie z Internetu korzysta już niemal 4 mld ludzi. Codziennie wysyłanych jest niemal 175 mld e-maili i 500 mln tweetów, a ponad 4,5 mld filmów trafia każdego dnia na YouTube.
Czytaj także
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-02: Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada
- 2025-07-29: Mężczyźni generują dużo wyższy ślad węglowy z transportu i konsumpcji niż kobiety. Główne powody to spożycie czerwonego mięsa i jazda samochodem
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-06-27: Przełom w badaniach nad amnezją dziecięcą. Przechowujemy wspomnienia z okresu niemowlęcego, ale nie potrafimy ich przywołać w dorosłym życiu
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-04-02: Julia Kamińska: Bardzo niepokoi mnie trend odwrotu od sprawdzonych szczepionek ratujących życie. Chciałabym, żeby ludzie ufali naukowcom i nie bali się
- 2025-03-31: Coraz więcej dronów dzieli przestrzeń powietrzną z załogowymi statkami powietrznymi. Powstaje system do koordynacji lotów
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.