Mówi: | Janusz Cieszyński |
Funkcja: | wiceminister zdrowia |
Ministerstwo zdrowia: Cyfryzacja służby zdrowia przyczyni się do zmniejszenia kolejek do specjalistów. 1 listopada ruszają telemedyczne wizyty u lekarzy pierwszego kontaktu
Telemedycyna oraz technologie inteligentne mogą odmienić oblicze polskiej służby zdrowia. Przeprowadzenie pełnej cyfryzacji placówek i procedur medycznych usprawni przepływ dokumentów i zautomatyzuje wykonywanie najbardziej czasochłonnych czynności. Inwestowanie w innowacyjne technologie medyczne oraz cyfrową dokumentacje może przyczynić się do zmniejszenia kolejek do specjalistów, a także poprawić wydajność pracy w placówkach medycznych. Według Ministerstwa Zdrowia cyfryzacja nie jest jednak kluczowa
Według raportu „Health at a Glance 2018” Polska ma najmniejszy odsetek lekarzy pośród wszystkich krajów europejskich. Na 1000 obywateli przypada zaledwie 2,4 pracownika służby zdrowia. Niższy wskaźnik ma jedynie Turcja (1,8), zaś średnia dla krajów Unii Europejskiej wynosi 3,6. Tych braków kadrowych nie uda się szybko rozwiązać poprzez zwiększenie zatrudnienia czy rozbudowę infrastruktury medycznej. Z pomocą może przyjść nowoczesna technologia, która zautomatyzuje wykonywanie części procedur oraz przeniesie część z nich do internetu.
– Po raz pierwszy uzyskaliśmy dostęp do kompletu informacji na temat procesów, które dzieją się w cyberprzestrzeni. Widzimy, jakie leki i kiedy otrzymał pacjent i czy wykupił je w aptece. Te informacje są też w naszym Internetowym Koncie Pacjenta, a w przyszłości będą też dostępne dla lekarzy. Recepty, które do tej pory były tylko na kartkach papieru, dzisiaj są dostępne online, można z nich skorzystać przez aplikację mobilną w telefonie razem ze swoim mDowodem Osobistym – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.
Nadrzędnym celem ministerstwa związanym z cyfryzacją służby zdrowia jest zrealizowanie unijnego projektu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych (P1). Usługa ma stanowić szkieletowe rozwiązanie zespalające wszystkie systemy informatyczne funkcjonujące w ramach publicznej służby zdrowia. Platforma pozwoli uruchomić szereg usług medycznych związanych z realizacją świadczeń zdrowotnych.
Już dziś w jej ramach funkcjonuje w Polsce system e-recept i e-zwolnień, a w trakcie wdrażania jest system elektronicznych skierowań do specjalistów. Kolejnym krokiem na drodze do pełnej cyfryzacji będzie promowanie rozwiązań z zakresu telemedycyny. Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Zdrowia już od 1 listopada wizytę w placówce podstawowej opieki zdrowotnej będzie można odbyć łącząc się z lekarzem przez internet. Takie rozwiązanie ma zaowocować zmniejszeniem kolejek do lekarzy pierwszego kontaktu.
– W cyfryzacji wiele rzeczy udało się zrealizować, ale na pewno bardzo wiele także przed nami, w szczególności w zakresie wprowadzenia wielu nowych rozwiązań, które jeszcze bardziej poprawią i podniosą komfort pracy w gabinetach. Cyfryzacja poprawi organizację w placówkach ochrony zdrowia i oczywiście jest szansa na to, że pośrednio przyczyni się także do skrócenia czasu oczekiwania. Natomiast wydaje się, że kluczowe w tym zakresie są inne działania, czyli zwiększanie nakładów oraz inwestycje w kadry – przekonuje Janusz Cieszyński.
Ministerstwo Zdrowia planuje wdrożyć w życie Fundusz Modernizacji Szpitali, który pozwoli poprawić stan infrastruktury szpitali oraz przychodni. Ministerstwo wyda na ten cel 2 mld zł. O unowocześnienie branży medycznej walczą także niezależne instytucje. Współpraca nawiązana pomiędzy platformą ZnanyLekarz oraz operatorem elektronicznej dokumentacji medycznej Medfile zaowocowała wypracowaniem narzędzi, które mają zautomatyzować proces rejestracji pacjentów oraz wypełniania dokumentacji medycznej.
Według analityków z firmy Mordor Intelligence wartość globalnego rynku rozwiązań telemedycznych w 2018 roku wyniosła 21,45 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie do 60,45 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 18,9 proc.
Czytaj także
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-23: Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
- 2025-06-16: Dostępność antykoncepcji awaryjnej wzrosła, ale wiedza o niej nadal jest niewystarczająca. To w Polsce wciąż temat tabu
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-05-29: Lekarz: Karol Nawrocki zapewne sporo papierosów w swoim życiu wypalił. Stwierdził, że w kampanii lepiej będzie je zastąpić woreczkami nikotynowymi
- 2025-06-06: Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.