Mówi: | Krzysztof Zgorzelski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | POLREGIO |
Kolej regionalna się cyfryzuje. Coraz więcej usług dostępnych online także dla osób niepełnosprawnych
Kolej staje się coraz bardziej innowacyjna. Pojawiają się nowoczesne tabory i superszybkie, ekologiczne pociągi. Sztuczna inteligencja pomaga maszynistom, zmniejsza ryzyko wypadków i ostrzega przed zagrożeniami. Na zmianach korzystają również pasażerowie. Nowoczesne aplikacje nie tylko pozwalają na zakup biletu, ale też w czasie rzeczywistym podają informacje o ruchu w miejscu docelowym. Innowacje nie omijają także pociągów regionalnych. POLREGIO wprowadziło np. rozwiązania, które pozwalają niepełnosprawnym łatwiej zaplanować podróż.
– Innowacje, które szykuje POLREGIO na najbliższe lata, to przede wszystkim poprawa jakości oferty dla pasażera i komfortu pracy naszych pracowników. Dotyczy to przestrzeni pasażerskiej, np. wprowadzenia ergonomicznych foteli czy kącików małego podróżnika. Musimy też mieć świadomość, że już jesteśmy bardziej cyfrowym społeczeństwem i bez cyfryzacji na wielu etapach procesu przewozowego nie pozyska się nowych pasażerów – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Krzysztof Zgorzelski, prezes POLREGIO.
Kolej przechodzi szybkie zmiany. Inaczej wyglądają same pociągi – aerodynamiczne, zbudowane z lekkich materiałów są znacznie szybsze, coraz częściej także ekologiczne, np. napędzane wodorem. Dla maszynistów nowe technologie oznaczają duże ułatwienia – systemy sztucznej inteligencji ostrzegają przed wypadkiem, a czujniki umieszczone na torach alarmują przy wykryciu nieprawidłowości. Zyskują też pasażerowie.
Nie tylko najwięksi przewoźnicy, lecz także regionalni wprowadzają udogodnienia podczas podróży. Większość biletów kupuje się online w domu lub na stacji za pośrednictwem automatów biletowych. Po zakupie można zeskanować kod kreskowy z biletu w barierze bezpieczeństwa, eliminując potrzebę papierowych biletów. Najnowsze aplikacje zapewniają pasażerom wszystkie informacje, których mogą potrzebować podczas podróży, w tym rozkłady jazdy pociągów i ważne aktualizacje usług. Jeśli pasażer przyjeżdża do nieznanego miasta, ma dostęp do lokalnych linii autobusowych, tramwajowych i metra, dzięki czemu może zaplanować kolejną część podróży.
– W POLREGIO inwestujemy i rozwijamy nasz system sprzedaży biletów nie tylko dla pasażerów, którzy mogą się normalnie poruszać. Nasza aplikacja „Podróż bez barier” zapewnia asystę dla osób z niepełnosprawnościami – wskazuje Krzysztof Zgorzelski.
Platforma „Podróż bez barier” zaprojektowana przez Przewozy Regionalne udostępnia w jednym miejscu wszystkie informacje istotne dla pasażerów – wyszukiwarkę i siatkę połączeń, wszystkie przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pasażer może też zamówić asystę, a wszystko bez konieczności rejestracji.
– Technologie cyfrowe, które chcemy rozwijać, to system informacji pasażerskiej na pokładach naszych pociągów, żeby na bieżąco można było je aktualizować i żeby były bardziej czytelne niż do tej pory. To pierwszy nurt, czyli komunikacja między nami a pasażerem, od chwili zainteresowania się przez niego naszą ofertą, żeby mógł wybrać, dokąd i kiedy chce jechać – tłumaczy prezes POLREGIO.
Elektroniczne systemy informacji pasażerskiej podają komunikaty o zbliżających się stacjach. Podobne systemy działają w większości krajów, ale np. w Azji wyświetlają informacje o możliwych przesiadkach w zależności od stacji, podają też najszybszą trasę na inne perony. U większych przewoźników elektroniczne systemy są dopasowane do indywidualnych potrzeb pasażerów.
Jak mówi Krzysztof Zgorzelski, cyfryzacja w POLREGIO pozwala też przyspieszyć ewentualne reklamacje.
– Dzięki cyfryzacji obieg i grupowanie informacji są znacznie łatwiejsze w celu poprawy oferty dla pasażera – dodaje.
Czytaj także
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-04-05: Cyfryzacja polskiej energetyki mocno spowolniła. Pilną potrzebą jest wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa
- 2024-02-29: Związki domagają się zmian na kolei. Problemem jest rozdrobnienie rynku i nieefektywne zagospodarowanie czasu pracy maszynistów
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2023-12-28: Rekordowy rok dla PKP Intercity. W 2024 roku spółka chce przekroczyć barierę 70 mln pasażerów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.