Mówi: | dr Piotr Dardziński |
Funkcja: | podsekretarz stanu |
Firma: | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
Innowacyjny system wdrożony przez ministerstwo pomoże maturzystom wybrać kierunek studiów. Zwiększy to ich szanse na lepszą pracę i wyższą pensję
Wybór studiów często decyduje o ścieżce kariery na całe życie, a także wysokości pensji. Dlatego uczniowie liceum powinni wybrać kierunek, który nie tylko pozwoli im rozwijać pasje, lecz także zapewni w przyszłości wysokie wynagrodzenie. ELA (Ekonomiczne Losy Absolwentów) to innowacyjny system, który podpowiada przyszłym maturzystom, jaki kierunek studiów powinni wybrać. Koszt jego utrzymania jest przy tym sto razy mniejszy od badań wykonywanych metodą ankietową.
– ELA to system, który dostarcza informacji na temat tego, co dzieje się z absolwentami konkretnych kierunków studiów. Jest to portal internetowy, na który wystarczy wejść i wpisać nazwę kierunku, którym jesteśmy zainteresowani. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy maturzystą, który chciałby się dowiedzieć, ile średnio zarabia się po zakończeniu studiów, jak wysokie jest ryzyko bezrobocia, jak szybko możemy znaleźć pracę, jaki jest stosunek naszych zarobków lub ryzyka bezrobocia do lokalnego rynku pracy. ELA pozwala sprawdzić wszystkie istotne informacje – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje dr Piotr Dardziński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Wiceminister przekonuje, że wybór kierunku powinien być podyktowany nie tylko samymi zainteresowaniami maturzysty, lecz także zapotrzebowaniem rynku na pracowników z danego sektora.
– Fantastycznie, gdy chcę być studentem, który będzie studiował informatykę na Politechnice Warszawskiej, moja kariera materialna stoi przede mną otworem. Ale są takie kierunki, gdzie po spełnieniu naszej pasji będziemy musieli nieco ostrzej powalczyć na rynku pracy, żeby móc godnie żyć – tłumaczy Piotr Dardziński.
ELA to zanonimizowana baza danych oparta na informacjach zgromadzonych przez ZUS oraz uczelnie – dzięki temu studenci mają dostęp do realnych informacji, które nie naruszają ochrony danych osobowych. To łączenie danych umożliwia generowanie raportów, które dokładnie obrazują, co dzieje się z absolwentami po opuszczeniu murów uczelni.
– Baza pierwsza, którą każdy zna, to ZUS. Każdy, kto pracuje, płaci składki, każdy pracodawca rejestruje pracownika, każdy pracownik ma swoją fiszkę w ZUS. Takie same fiszki mamy w bazie, która nazywa się Polon, w której gromadzimy informacje o studentach. Wystarczyło – tylko lub aż – wymyślić sposób, jak połączyć dane o konkretnej osobie, o studencie jako pracowniku, w sposób zanonimizowany, aby nie naruszać ochrony danych osobowych. Ten system wymyślił prof. Jasiński z UW, jest on od kilku lat budowany, rozwijany, zaczynamy dostawać jego coraz bardziej dojrzałe formy – wyjaśnia Piotr Dardziński.
Na razie system śledzi jedynie losy studentów, lecz w przyszłości ma być rozwijany w taki sposób, aby dostarczał również informacji o tym, jak na rynku pracy radzą sobie doktoranci. Wartościowe dane przydadzą się więc nie tylko maturzystom, lecz także potencjalnym naukowcom. A przy tym system ELA generuje o wiele niższe koszty niż badania wykonywane metodą ankietową.
– Jest to innowacja procesowa. W zupełnie inny sposób możemy zarządzać polityką publiczną, jednym z obszarów polityk publicznych, który jest dedykowany szkolnictwu wyższemu. To również generuje stokrotnie mniejsze koszty od badania metodą ankietową, jest to szybko działający system i realnie weryfikowalne dane – podsumowuje Piotr Dardziński.
Czytaj także
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-10: Piotr Zelt: Pęknięcie w Polsce jest bardzo głębokie. Myślę, że strona zwycięska w tych wyborach zadba o to, żeby te podziały były coraz głębsze
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.