Mówi: | Daniel Turek |
Funkcja: | założyciel |
Firma: | MultiSpec |
Innowacje wchodzą do branży spożywczej. Usprawnią komunikację pomiędzy dostawcami i producentami żywności a sklepami detalicznymi
Branża spożywcza otwiera się na innowacje. Nowe technologie mają pomóc m.in. w komunikowaniu się pomiędzy producentami i dostawcami żywności a sklepami detalicznymi. Chmurowa aplikacja przygotowywana przez Polaków ma całkowicie zautomatyzować proces komunikacji na rynku spożywczym. Z ośmiu tygodni do zaledwie kilku minut może zminimalizować czas potrzebny na zebranie dokumentacji niezbędnej w procesie budowania nowego produktu spożywczego.
– Multispec jest narzędziem bazy danych, w której dostawcy dodają specyfikację swoich produktów do chmury, z której następnie mogą korzystać różnego rodzaju podmioty spożywcze. Jest to rewolucyjne podejście, dlatego że w chwili obecnej wszelka dokumentacja wymieniana jest praktycznie mailowo, czasami nawet jeszcze listownie, a mówimy tutaj o całkowicie cyfrowym podejściu, w którym informacje są zaciągane do systemu czy do klienta końcowego – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Daniel Turek, założyciel MultiSpec.
Na autonomiczne systemy przetwarzania informacji w chmurze stawia m.in. firma Oracle, która zaprojektowała Oracle Autonomous Database. Narzędzie automatycznie konfiguruje bazy danych, potrafi także samodzielnie zarządzać zasobami i instalować najnowsze poprawki bezpieczeństwa dzięki wykorzystaniu systemów sztucznej inteligencji.
Firma MultiSpec postanowiła wykorzystać rozwiązania z zakresu digitalizacji procesów przetwarzania informacji, aby usprawnić funkcjonowanie branży spożywczej. Chce usprawnić komunikację pomiędzy dostawcami żywności, producentami, sklepami detalicznymi a prywatnymi łańcuchami dostaw.
– Przemysł spożywczy jest jednym z najmniej efektywnych – twierdzi Daniel Turek. – Z naszych kalkulacji wynika, że około 8 tygodni trwa zebranie dokumentacji po to, żeby rozpocząć proces projektowania nowego produktu. Z MultiSpecem można ten czas zminimalizować do kilku minut, więc jest to ogromny zysk dla firm produkcyjnych, a także dla sieci, które mogłyby bezpośrednio korzystać z takich danych.
Oprogramowanie wykorzystuje chmurę danych w roli nośnika dokumentacji, która dotychczas była wymieniana za pośrednictwem e-maili bądź drogą listowną. Dostawcy mogą przesyłać specyfikację swoich produktów do MultiSpeca, a ta może być natychmiast zaciągnięta do systemów informatycznych podmiotów spożywczych współpracujących z danym dystrybutorem.
Start-up jest obecnie na etapie poszukiwania interesariuszy oraz inwestorów. Planowany termin udostępnienia aplikacji klientom przewidziano na 2021 rok.
– Istnieją już pewne rozwiązania, natomiast nie rozwiązują kompleksowo problemu, z którym stykają się producenci. Podchodzą do częściowych rozwiązań, jak np. wyłącznie kwestia alergenów, kwestia specyfikacji, certyfikacji trzecich stron, dostępu do wiedzy dla sieci. Natomiast Multispec jako aplikacja jest rozwiązaniem kompleksowym i jest w stanie zamienić te aplikacje, które istnieją na rynku w odpowiednim czasie – twierdzi Daniel Turek.
Według analityków z firmy Globe Newswire wartość globalnego rynku przemysłowych baz danych w 2018 roku wyniosła 65,3 mld dol. Przewiduje się, że do 2026 roku wzrośnie do 155,5 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie ponad 11 proc.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-23: Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2025-01-24: Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
- 2024-09-26: Sejm pracuje nad nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych pasażera. Linie lotnicze liczą na uniknięcie miliardowych kar
- 2024-10-04: Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
- 2024-09-04: Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności
- 2024-08-21: Ustawa o ochronie sygnalistów będzie dla firm dużym wyzwaniem. Szczególnie konieczność ochrony danych osobowych i zachowania poufności
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.