Newsy

Do 2020 roku na rynku pracy zabraknie miliona programistów. Stowarzyszenie Technologia w Spódnicy mobilizuje kobiety do rozpoczęcia kariery w sektorze IT

2017-06-05  |  06:20
Mówi:Sylwia Kujawska-Frydrych
Funkcja:prezes stowarzyszenia Technologia w Spódnicy
Firma:Partner Amberstone Associates
  • MP4
  • W ciągu ostatniej dekady zatrudnienie w europejskim sektorze rynku nowych technologii wzrosło ponad trzykrotnie. Mimo to, jak wynika z badania przeprowadzonego przez infoShare Academy, w 2020 roku na całym świecie będzie brakowało ok. miliona osób z wykształceniem z obszaru STEM. To jeden z powodów powstania stowarzyszenia Technologia w Spódnicy, które ma mobilizować kobiety do rozpoczęcia pracy w sektorze IT.

    Stowarzyszenie Technologia w Spódnicy zostało powołane po to, aby zwiększać udział kobiet w środowisku nowych technologii. Naszą misją jest wspieranie ambitnych, zaangażowanych, cudownych kobiet, które chcą osiągać sukcesy w życiu zawodowym i prywatnym – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Sylwia Kujawska-Frydrych, prezes Stowarzyszenia Technologia w Spódnicy.

    W 2015 roku pracowało w Polsce 6,9 mln kobiet. Działalność stowarzyszenia ma tę liczbę zwiększyć, a także wpłynąć na decyzje o wyborze ścieżki kariery.

    – Pomagamy kobietom na dwa sposoby: przede wszystkim zajmujemy się edukacją, zaczynając od bardzo podstawowego poziomu. Na początku pracujemy z dziećmi, a później coraz wyżej, aż do liderów i osób, które zajmują wysokie stanowiska w strukturach spółek. Równie ważnym filarem naszej działalności jest monitoring – wyjaśnia  Sylwia Kujawska-Frydrych.

    Niewielka poprawa w kwestiach równości płac i możliwości otrzymania awansu skutecznie odstrasza kobiety od studiowania na kierunkach technicznych. Ponadto większość z nich nie jest zainteresowana kształceniem się w dziedzinach związanych z IT.

    – Mały udział kobiet w środowisku nowych technologii zwykle wynika z kilku elementów. Po pierwsze, relatywnie mało kobiet jeszcze interesuję się tym obszarem. Mało kobiet studiuje, jest to około 10–11 proc. na kierunkach technicznych, chociaż robimy coraz więcej, żeby pokazywać, że nie tylko kierunki technologiczne mogą predestynować do tego, by zaistnieć w świecie nowych technologii. Mamy wielu humanistów, socjologów, którzy są bardzo przydatni w tej dziedzinie – przekonuje Sylwia Kujawska-Frydrych.

    Według badań Accenture, wpływ na zmniejszanie różnic między mężczyznami a kobietami w sektorze IT mają mieć kompetencje cyfrowe. Wraz z upływem czasu kobiety mają rozwinąć swoje umiejętności na tyle, że będzie można zaobserwować równość płci w tym środowisku. Potwierdzają to również analizy PwC, z których wynika, że różnicę w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce uda się zniwelować do 2021 r.

    – Po pierwsze, edukacja i świadomość, że sektor IT to moje miejsce. Po drugie, wsparcie organizacji w tym, żeby nie było dysproporcji, czyli różnego rodzaju programy edukacyjne i monitoringowe. A po trzecie, postawa jednych i drugich. Czyli budowanie kompetencji przywódczych i uwierzenie, że różnorodny świat jest dużo bardziej efektywny i o wiele bardziej ciekawy – wylicza Sylwia Kujawska-Frydrych.

    Według badania „Kobiety na rynku pracy – Raport 2016” 79 proc. respondentów uważa, że najwyższe stanowisko w ich firmie zajmuje mężczyzna. Ta statystyka może się jednak zmienić, ponieważ wiele pań tworzy własne start-upy.

    – W środowisku start-upowym jest chyba trochę lepiej niż w korporacjach, a przynajmniej tak mówią badania. Dużo więcej odważnych kobiet zaczyna budować start-upy. Może dlatego, że jest o wiele mniej barier, a same start-upy mają ciekawą historię. Myślę, że stowarzyszenie Technologia w Spódnicy może być taką rewolucją w świecie IT i może pokazać kobietom, że można zacząć od start-upu i robić cudowne rzeczy – podsumowuje Sylwia Kujawska-Frydrych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Venture Cafe Warsaw

    IT i technologie

    Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

    Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

    Farmacja

    Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

    Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.

    Edukacja

    Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]

    Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz. najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym zrozumieniem znaczenia ergonomii.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.